Ett av argumenten för att införa nya regler var ju att det skulle bli bostäder för tex studenter eller ungdomar som skall flytta hemifrån, men jag undrar hur mycket det blev av det i verkligheten ?
Är det någon som byggt ett attefallshus enbart av ekonomiska skäl för att hyra ut till utomstående och inte för att ha ett extrahus till familjen? Hur ser kalkylen ut i så fall?
 
Tycker jag har sett trådar här, där folk har gjort så. Personligen tror jag att det blir svårt att få kalkylen att gå ihop tillräckligt bra för att göra det värt mödan.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Tycker jag har sett trådar här, där folk har gjort så. Personligen tror jag att det blir svårt att få kalkylen att gå ihop tillräckligt bra för att göra det värt mödan.
Ja det var just det som var min grundtanke. Jag har dock inte hittat någon bra tråd. Är lite dålig på sökningen.
 
Der vanligaste är nog att det är de egna barnen som bor där men jag gissar också att med tiden dvs när flera barn flyttar ut så kan det bli uthyrning. Då är en del av kostnaden avskriven och det blir lönsamt/bekostar underhållet. De nya reglerna har inte funnits i så många år.
Sen är det inte lika häftigt att starta en tråd om att bygga en hyresbostad med sträng budget och helt uttalat att man gör det bara för pengarna som att bygga växthus, garage, uterum eller vad många trådar handlar om så de blir nog underrepresenterade just här.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Der vanligaste är nog att det är de egna barnen som bor där men jag gissar också att med tiden dvs när flera barn flyttar ut så kan det bli uthyrning. Då är en del av kostnaden avskriven och det blir lönsamt/bekostar underhållet. De nya reglerna har inte funnits i så många år.
Sen är det inte lika häftigt att starta en tråd om att bygga en hyresbostad med sträng budget och helt uttalat att man gör det bara för pengarna som att bygga växthus, garage, uterum eller vad många trådar handlar om så de blir nog underrepresenterade just här.
Ja det kanske är så!
Jag hade gärna startat en sådan tråd om det varit aktuellt. Tycker sånt är intressant att räkna på.
 
Att hyra en attefallare för 8-10k är nog inte så intressant för studenter och dom som ska flytta hemifrån.
Även om några hamnar där.
 
Jag byggde en attefallare enl de gamla reglerna 2015/16 på 25 m2 med full källare och loft. Det blev nån knepig variant av suterräng med en glasad dörr och fönster i källaren. Krävdes en del ritande för att klara 4 m genomsnittshöjd. Jag hamnade strax under 400' för allt.
Tanken är att den ska hyras ut som semesterbostad 4-6 v om året men inte förrän ungarna flyttat ut. Pensionsförsäkring typ ;)
Pga skattereglerna har vi räknat med ca 50' i kallhyra
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Jag byggde en attefallare enl de gamla reglerna 2015/16 på 25 m2 med full källare och loft. Det blev nån knepig variant av suterräng med en glasad dörr och fönster i källaren. Krävdes en del ritande för att klara 4 m genomsnittshöjd. Jag hamnade strax under 400' för allt.
Tanken är att den ska hyras ut som semesterbostad 4-6 v om året men inte förrän ungarna flyttat ut. Pensionsförsäkring typ ;)
Pga skattereglerna har vi räknat med ca 50' i kallhyra
Känns som bra jobbat att komma undan för det priset. Då borde det ju gå att få någon form av ekonomi i det hela.
 
Rekommenderar avsnitt 176av rikatillsammans med företaget Mainhome inspirerande och lärorikt gällande dem stora fördelarna med uthyrning som privatperson
 
  • Gilla
j-o75
  • Laddar…
M Martin Mårdstedt skrev:
Rekommenderar avsnitt 176av rikatillsammans med företaget Mainhome inspirerande och lärorikt gällande dem stora fördelarna med uthyrning som privatperson
Jag ska kolla. Har redan hyrt ut hus i flera år, men inte byggt enbart för att hyra ut.
 
  • Gilla
Martin Mårdstedt
  • Laddar…
Jag har byggt ett attefall för uthyrning. 5500 kr/månad plus att de betalar för el som mäts separat. Bygget gick på ca 175 kkr, i Juni i år har jag fått tillbaka hela investeringen. Har inte lagat/fixat något alls de åren.

Kalkyen är enormt bra,
66 kkr intäkt år / 175 kkr tot invest = 37% årlig avkastning på investering.

Önskar jag kunde bygga 10 stycken till....)
 
  • Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
Magiskt bra! Konstigt att normen är att inte ha uthyrning när fördelarna är så stora.
 
Tror det är för att man generellt vill ha sin egen tomt för sig själv, men har man tillräckligt stor tomt så märker man inte av det. En kompis ute i Täby hyr ut en attefallare för 9500 kr/månad till en veckopendlare. Så på helgerna är hans hyresgäst inte ens där.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Jag har byggt ett attefall för uthyrning. 5500 kr/månad plus att de betalar för el som mäts separat. Bygget gick på ca 175 kkr, i Juni i år har jag fått tillbaka hela investeringen. Har inte lagat/fixat något alls de åren.

Kalkyen är enormt bra,
66 kkr intäkt år / 175 kkr tot invest = 37% årlig avkastning på investering.

Önskar jag kunde bygga 10 stycken till....)
Vinsten ligger ju mycket i hur mycket huset kostar. Hur kom du ned så lågt? Byggde du helt själv? Jag skulle lätt kunna hyra ut 10 hus och har mark till det, men då har jag ju också skapat en by och då gäller kanske lite andra regler?
 
M Martin Mårdstedt skrev:
Magiskt bra! Konstigt att normen är att inte ha uthyrning när fördelarna är så stora.
Ja, det har nog mycket med vana och tradition att göra. Flera utländska besök som kommit till oss kan ju knappt greppa att vi bor bara en familj i ett sådant "jättehus" (169kvm) utan att ta in inneboende . Visst är det lönande om man bor hyfsat rätt! Jag har som sagt ett hus till uthyrning, men är tveksam till om jag skulle vilja ha det just på min egen tomt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.