Min värmepump gick sönder och nu vill jag ersätta den med en vedpanna som på sikt ska kunna köras med både reparerad värmepump och för sig själv.
Systemdesign: (se bild)

X eller framledning vinter behöver vara runt 38-40 grader.
Shuntventil A. Denna styrs av tempkurvan i styrsystemet i värmepump som tidigare. Den blandar returvatten med vatten från pannan (befintlig tank).
Befintlig tank utgör hjärtat i systemet. Den förses kontinuerligt med varmvatten från slavtankarna som värms av vedpannan när den är aktiv.
När slavtankarnas vatten har lägre temp än ett tröskelvärde så deaktiveras pump 2 och då aktiveras värmepumpen per automatik och tar över rollen som värmekälla. I detta fall arbetar värmepumpen mot 1540 liter plus radiatorsystem. Man kan om man vill sätta manuella ventiler som kopplar bort en eller båda 750 liters kärl.

Iden är att värmepumpen på 12 kW arbetar mer stabilt mot en större volym än radiatorvolymen plus de 40 liter som den befintliga tanken ger, gör mindre cykler även om den är varvtalsreglerad och dessa därmed inte sliter så mycket.

Frågan är om vedpannan går att realisera till en kostnad man kan räkna hem på besparingar när elen är dyr?
Husstorlek: 230kvm.


Kostnaderna är följande:
Förbesiktning sotare: 2100 kr
Ansökan om tillstånd kommun: ?
slutbesiktning sotare: 1676 kr
Baxi bonus light 30kW: 37000 kr (Rinkaby rör)
Alt1.
2x Slavtank: 750l oisolerad 2x6790 kr/st= 13580 kr(vilket man får isolera runt om själv)
Alt2.
2x Slavtank förisolerad värmebaronen: Aqualux UB 750liter 2x 23425kr/st = 26850 kr

Totalt:
Alt1: 54356 plus VVS inst. cirka 20kkr. = 74 kkr.
Alt 2: 67626 plus VVS inst. cirka 20kkr = 88 kkr

Finns de någon som gjort något liknande?
Verkar VVS installationskostanden vilken inkluderar att få in både vedpanna och kärl i ett garage och pannrum i bottenplan rimliga?

(Jag har en begränsning på utrymme i bredd av båda 750 liters kärlen på 1565 mm)
 
  • Schema över uppvärmningssystem med vedpanna, shuntventil, värmepump, expansionskärl och slavtankar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Kan din trasiga värmepump acceptera en extern värmekälla .
Om den kan så är det vell bara att handla på :D
Men ved kan vara dyr + kräver ett nytt sätt att leva (jobba hemma)
 
Ser ut som du kör med fast kondenseringstemperatur på värmepumpen(?) Då missar man ca 30% av energibesparingen.
 
J Josth skrev:
Ser ut som du kör med fast kondenseringstemperatur på värmepumpen(?) Då missar man ca 30% av energibesparingen.
Hur vet man om man kör med fast kondenseringstemp?
 
Kör man flytande kondenseringstemperatur gör man inte varmare värmevatten än vad som precis behövs ute i värmesystemet just då. Ingen shunt används utan en växelventil som växlar mellan att göra varmvatten i en tank respektive att värma huset.
 
B
Kostnaden 20 000 för vvs installation räcker nog till material, men knappast nån kostnad för rörmokaren. Shuntventil, shuntreglering, rör, pump, laddomat expansionskärl och ett gäng kopplingar i typ 28 cu rör är rätt dyrt. 20 kanske inte ens räcker, beror lite på rörlängder med mera.

Varför 2 expansionskärl?

Känns som du borde tänka om kring värmepumpens inkoppling. Sätt dit en växelventil istället för ena shuntventilen så inte pumpen alltid måste köra mot 50-55 C framtemp (vvb tempen).

Sätter man värmepumpen I serie med shunten som tar värme från acktankarna, och med växelventil som växlar mellan vv produktion och radiatorvärme så blir det både bättre cop och enklare reglering.

Från vissa shuntventiler kan man få ut en signal när ventilen är 100% öppen. Den signalen kan användas för att tillåta/blockera start av värmepump på många värnepumpar (för att prioritera vedvärme i första hand).

Jag tror du får svårt att hitta en rörmokare som kan få ihop ett sådant system, det kräver en del kunskap om både värmepumpar och vedpannor, samreglering med mera, och de flesta rörmokare vill bara göra enkla standardsystem.

Jag tror det blir mycket lång återbetalningstid. Veden kostar, sotning/återkommande brandskyddskontroll, vedbod med mera. Det är inget som lönar sig på kort sikt.

Kan man hitta en begagnad panna med acktank och kan installera själv, och har tiden hemma som krävs för att elda mycket i hög grad blir det kanske en annan ekvation.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Satte in en baxi bonus utan värmepump och ca 45-50000 kostade installationen och utkörning av gamla pannan.
 
Tackar för tipsen.

”Känns som du borde tänka om kring värmepumpens inkoppling. Sätt dit en växelventil istället för ena shuntventilen så inte pumpen alltid måste köra mot 50-55 C framtemp (vvb tempen).”

Så du menar att man växlar till att köra mot de två 750 liters tankarna med vp istället för att köra mot den befintliga tanken som har vvb?

”Sätter man värmepumpen I serie med shunten som tar värme från acktankarna, och med växelventil som växlar mellan vv produktion och radiatorvärme så blir det både bättre cop och enklare reglering.”

Menar du att det blir bättre coop för att man växlar mellan vvb laddning (upp till 55 grader) och 37-40 grader i den andra tanken/arna som ska härma huset?

Uppskattar perspektiv på kostnader. Har kontakt med VVSare. Måste ha ett system som är genomtänkt sen kommer han att koppla.
Rolig utmaning att få ihop det. Speciellt med hjälp duktiga folk som du från forumet.

ang ekonomi så är där en pool på 74 m3 som ska värmas med, där går det åt en del W när den ska upp från 4-25 grader första gången på var sesong.
Ved är gratis för oss men det måste transporteras och bearbetas vilket aldrig är gratis.

Varför 2 expansionskärl?
pga att röris påstår att man måste ha en till varav det kopplat till de 2 ack tankarna på totalt 1500 liter måste vara 10% av deras volym dvs 150 liter.

Ang reglering så tänkte jag att det sköter sig självt då kontrollsystemet i vp tar hand om det vis tempreglering i befintlig tank. Jag tänkte inte ursprungligen meka med det. Dock har min design inte riktigt täckt fallet när ved brunnit ut och vp ska värma befintlig tank och slavtankar. Då ska flödet gå åt andra hållet…
 
B
Kör CTC VP och CTC V35 vedpanna ihopkopplat. Då man kan ansluta "extern värmekälla" styr det sig av sig självt och man slipper egna lösningar med att öppna/stänga kranar osv. Eldar jag upp tankarna så tar den värmen därifrån..

Har såklart även 2 expansionskärl.

Jag hade vedpannan innan VP, och skulle nog INTE lägga slantarna på att köpa till en vedanläggning om det vore tvärtom. En modern VP är så pass effektiv så det knappt är värt att elda. Givetvis beroende på utomhustemp samt tillgång till ved.
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.