Hejsan! Mitt första inlägg här på forumet och hoppas att ni är tålmodiga.

har precis köpt ett hus byggt 1925, ett dödsbo.

huset är av massiv tegelstock och har en liten matkällare i ena delen av huset medans resten står på krypgrund.

Ena halvan av nedanplan är renoverad med erge-betongbjälklag men andra halvan är orginal.

nu är det så att den andra halvan har börjat ge sig på ett flertal ställen och gubben som bott här innan har försökt rikta golven själv och stöttat med trä som ”plintar” som står rakt på grunden.

jag tänkte egentligen att jag skulle vänta med att fixa golvet men det stör mig något oerhört för allting i den delen av huset lutar,knarrar och bara är allmänt irriterande hahaha .

Så i alla fall pratade jag med en snickare som bodde i huset bredvid och han menade att man kan bygga en träkonstruktion precis som man bygger en altan och fästa bärlinor på balkskor med ankarskruv och att detta kommer hålla.

Är det någon här som har erfarenhet av något liknande och har några bra tips?

nästa fråga är väl också om jag ska fästa balkar längs grundmuren så att säga som jag sen fäster balkskorna i? Eller kan jag fästa balkskorna direkt i muren och sen hänga balkarna

mvh robban
 
U
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Balkskor är ju gjorda för att fästas direkt och hänga balkar i.

Men ett alternativ är ju att fästa en bärlina i muren och sedan skruva balkar i den, med hjälp av tex vinkeljärn...

Hålla bör det göra så länge du dimensionerar ordentligt för spännvidden.

[länk]
sätter man balkskor i syll eller bottenplank så lär väll balkskor fungera till att fästa bjälklaget i?
Gamla bjälklaget måste ju vara fäst i nått också så sätter man balkskorna i samma ”bräda” lär det väll funka
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
sätter man balkskor i syll eller bottenplan så lär väll balkskor fungera till att fästa bjälklaget i?
Gamla bjälklaget måste ju vara fäst i nått också så sätter man balkskorna i samma ”bräda” lär det väll funka
Ifs sant ,tänkte mer att det var en onödig "omväg": Men det kan ju vara bra mycket lättare att skruva i om man har sten...
 
U
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Ifs sant ,tänkte mer att det var en onödig "omväg": Men det kan ju vara bra mycket lättare att skruva i om man har sten...
Det är sant, är det sten i nivån han vill lägga bjälklaget i krävs ju en bärlina sätts upp innan.

jag har gjort det TS frågar om, men jag hade som sagt tur att syllen låg i rätt höjd för att använda balkskor direkt
Renoveringsprojekt med bjälklag utan golv och synliga stenar där bärlina bör sättas upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renovering av golv med nytt bjälklag och balkskor, synliga rör och gammal grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt med exponerade tegelväggar, isolering på golv och synliga rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Balkskor är ju gjorda för att fästas direkt och hänga balkar i.

Men ett alternativ är ju att fästa en bärlina i muren och sedan skruva balkar i den, med hjälp av tex vinkeljärn...

Hålla bör det göra så länge du dimensionerar ordentligt för spännvidden.

[länk]

Okej, bilden klarnar ytterligare (y)! När jag ändå är igång och ställer massa nybörjare frågor så tänker jag att jag ställer en till !

Är det dumt att förberedda frästa spånplattor för vattenburna slingor för framtiden? Alltså att jag inte lägger i rören nu och installerar matningar utan bara lägger för framtida bruk? Min ekonomi tillåter inte konvertering just nu från vattenburen radiator till golvvärmessystem men ambition är längre fram att välta lite väggar och då i samband dra upp upp trägolvet och fälla in rör.


Tänkte att detta är den smartaste lösningen just nu för att få bukt med det sviktande golvet och på sikt få in golvvärme ? Men jag är alldeles för novis på området så era tips är guld värda :love:
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Det är sant, är det sten i nivån han vill lägga bjälklaget i krävs ju en bärlina sätts upp innan.

jag har gjort det TS frågar om, men jag hade som sagt tur att syllen låg i rätt höjd för att använda balkskor direkt
[bild]
[bild]
[bild]
ser jäkligt cleant ut måste jag säga, tror det blir någon liknande konstruktion som detta ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.