Hej
Vårt villaområde blev nyligen detaljplanerat och i samband med detta ser kommunen över VA i området.
Vår villa har idag redan både kommunalt avlopp och vatten men nu vill även kommunen ansluta oss till dagvattennätet.

Vår tomt är ca 6000 m2 stor och vi tar idag hand om vattnet på egna tomten. Detaljplan medger avstyckning om lotter på 2000 m2 men då större delen av vår tomt är prickad på grund av närhet till hästgård så kommer det inte bli aktuellt.

För att vi skall ansluta oss till tänkta dagvattenledningen skulle vi behöva gräva upp runt huset och justera om dräneringen då vi idag leder ut vattnet från rakt motsatta sida från där dagvattenledningen skall gå. (vi bor på en kulle och vattnet gå ut på motsatta sidan. Vi skulle även behöva gräva upp ca 70 meter asfalt för att lägga ner dagvattenledning fram till tomtgränsen där kommunen ledning ansluter.

Naturligtvis är detta något vi helst slipper, dels då (tvångs)anslutningsavgiften ligger på 12000 kr + material och arbete för nya ledningar. Jag undrar därför om någon i forumet har erfarenhet att överklaga anslutning och kan ge vägledning?

Tack på förhand
 
  • Gilla
Marcus0321 och 1 till
  • Laddar…
Du behöver sannolikt inte ansluta, men avgiften är det nog svårare att slippa.
 
Ja, en rörände med en propp i tomtgräns, betala och se glad ut?

Sen är det en fördel att ha dagvattenanslutning, man blir av med vattnet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Det är ju en märklig kommun du bor i. Andra kommuner vill ju slippa vattenanslutningen (Va-syd) och betalar en premie om man kopplar bort sina stuprör från nätet för att ta hand om vattnet på egen tomt via stenkista eller annat sätt.
Vissa kommuner ställer krav på nya planerade område att det ordnas uppsamlingsdammar så att dagvattnet leds dit för att avlasta dagvattennätet.
Din kommun gör tvärt om - är dom friska?
 
  • Gilla
b8q och 3 till
  • Laddar…
Du bör nog vara tacksam om du kan få kommunal dagvattenhantering för en sådan ringa peng.

Att bli av med problemet för all framtid samtidigt som fastighetens värde bör öka kan inte vara negativt.
 
  • Gilla
Papperspåse och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Boende45 skrev:
Du bör nog vara tacksam om du kan få kommunal dagvattenhantering för en sådan ringa peng.

Att bli av med problemet för all framtid samtidigt som fastighetens värde bör öka kan inte vara negativt.
Ringa peng, jag vet inte. Med LOU och ineffektiva entreprenörer och med höga krav på utförandet så kan de där 70 m uppgrävning och återställning av asfalterad väg bli betydande belopp.
 
Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag tror också det är kört att bara din fastighet slipper dagvattenanslutningspunkt.

Det man i så fall ska överklaga är bedömningen att det alls behövs ett dagvattensystem för området. Detta regleras av Lagen om allmänna vattentjänster (LAV) och det måste finnas påvisbara konkreta problem gällande skyddet för människors hälsa eller miljön som kan lösas genom att ordna dagvattenavloppet i ett större sammanhang för en viss befintlig eller blivande bebyggelse.

Kolla att kommunen har ett bra underlag som styrker detta på ett övertygande sätt. Om det istället är ett mindre begåvat gäng på gatukontoret som har dragit igång detta av slentrian och utan dessa sakskäl så är det värt att överklaga. Då har kommunen gjort fel och inte följt lagen.

Läs t ex det här MÖD-fallet där Länsstyrelsen förelade Svedala kommun att bygga en dagvattenanläggning trots att det saknades de där konkreta skälen. Det blev ingen dagvattenanläggning efter att MÖD hade granskat sakskälen:

https://lagen.nu/dom/mod/2017:70
 
Fast den ringa pengen handlar väl mer om den rött låga anslutningskostnaden. Har man en fungerande lösning idag, så behöver man ju inte koppla in sig på anslutningen, men den kan vara bra att ha.

Där vi har fritidshus tvingas alla koppla in sig på kommunal VA, utan dagvatten. Kostnad ca. 350 000, skulle det dessutom varit dagvatten, hade det blivit ca 35 000 ytterligare. Vi kände till detta när vi köpte, jag klagar inte. Men för äldre grannar som haft stuga där i 50 år, är det ju inte så kul. Där är det dessutom så att alla enskilda avlopp kommer att förbjudas, så alla måste faktiskt ta kostnaden för grävning/sprängning på tomten. Och detta skall ske samtidigt på drygt 400 tomter, lär ju bliguldgruva för grävfirmorna.
 
  • Gilla
Inger Lindholm
  • Laddar…
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Fast den ringa pengen handlar väl mer om den rött låga anslutningskostnaden. Har man en fungerande lösning idag, så behöver man ju inte koppla in sig på anslutningen, men den kan vara bra att ha.

Där vi har fritidshus tvingas alla koppla in sig på kommunal VA, utan dagvatten. Kostnad ca. 350 000, skulle det dessutom varit dagvatten, hade det blivit ca 35 000 ytterligare. Vi kände till detta när vi köpte, jag klagar inte. Men för äldre grannar som haft stuga där i 50 år, är det ju inte så kul. Där är det dessutom så att alla enskilda avlopp kommer att förbjudas, så alla måste faktiskt ta kostnaden för grävning/sprängning på tomten. Och detta skall ske samtidigt på drygt 400 tomter, lär ju bliguldgruva för grävfirmorna.
Då missförstår jag TS, jag trodde att anslutningsavgiften totalt beräknades som 12 000 kr + en rörlig del för material och arbete för nya ledningar för att upprätta anslutningspunkten. Om det bara är 12 000 kr är det inte värt att bråka, det blir inte många meter rör lagda i gata för det låga beloppet. Bara att betala och vara glad. Det ökar säkert värdet på fastigheten mer än så.

(Ja, det är alltid knepigt när människor med mycket små marginaler plötsligt åläggs att investera i teknisk uppgradering av sina fastigheter som de inte har råd med. Men vår lagstiftning är ju rätt hänsynslös i de sammanhangen.)
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast den ringa pengen handlar väl mer om den rött låga anslutningskostnaden. Har man en fungerande lösning idag, så behöver man ju inte koppla in sig på anslutningen, men den kan vara bra att ha.

Där vi har fritidshus tvingas alla koppla in sig på kommunal VA, utan dagvatten. Kostnad ca. 350 000, skulle det dessutom varit dagvatten, hade det blivit ca 35 000 ytterligare. Vi kände till detta när vi köpte, jag klagar inte. Men för äldre grannar som haft stuga där i 50 år, är det ju inte så kul. Där är det dessutom så att alla enskilda avlopp kommer att förbjudas, så alla måste faktiskt ta kostnaden för grävning/sprängning på tomten. Och detta skall ske samtidigt på drygt 400 tomter, lär ju bliguldgruva för grävfirmorna.
Norrtälje kommun bla där kunde man få dispens för enskilt avlopp om det redan var installerat och godkänt, men om huset således så var nästa ägare tvungen att ansluta sig.
 
Claes Sörmland
A Andy78 skrev:
Norrtälje kommun bla där kunde man få dispens för enskilt avlopp om det redan var installerat och godkänt, men om huset således så var nästa ägare tvungen att ansluta sig.
Den där delen om att förbjuda utsläpp från enskilt avlopp regleras ju via Miljöbalken, alltså en annan lag än LAV som reglerar utbyggnad av gemensamma avloppsanläggningar. LAV ger ju inget krav på fastighetsägaren att ansluta sig utan enbart en skyldighet för kommunen att ställa anslutningspunkter till förfogande. Varje förbud att använda en enskild avloppsanläggning som har tillstånd kan ju överklagas av verksamhetsutövaren.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
roland53 roland53 skrev:
Det är ju en märklig kommun du bor i. Andra kommuner vill ju slippa vattenanslutningen...
Precis vad jag också erfarit. Under förutsättning att det handlar om rent dagvatten (regn) och att marken kan ta emot det direkt, eller via eget dagvattenmagasin/stenkista, så brukar det vara den lösning som föredras.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
M MagHam skrev:
Precis vad jag också erfarit. Under förutsättning att det handlar om rent dagvatten (regn) och att marken kan ta emot det direkt, eller via eget dagvattenmagasin/stenkista, så brukar det vara den lösning som föredras.
Jag och mina grannar som har tomter i en lerdal är helt beroende av bortledning av dagvatten via ett gemensamt rörsystem. Men erfarenheten är samma här, att kommunen vill inte ta i problemet med tång. Så vi har privata rör och diken som hanterar allt vatten.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
B
Hos oss är det även av årlig dagvattenavgift på ca 2kr/kvadratmeter tomtyta. Visserligen kan man få rabatt på avgiften, om man inte kopplar på sig, men det är ju värt att ha i åtanke att det inte bara handlar om anslutningsavgift, innan man accepterar tvångsanslutningen.
 
B BSOD skrev:
Hos oss är det även av årlig dagvattenavgift på ca 2kr/kvadratmeter tomtyta. ...
Jo, det har vi också (men en fast avgift). Det är väl en kostnad för dagvattenhantering av kommunens gator som behövs för oss boende.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.