Hej,
Är det nån som har en gissning på vad det är för mystisk kista som är byggd på vinden, har inte vågat bryta upp och kolla ännu. undrar även om nån kan tänkas veta vad mitt isoleringsklädda järnrör kan vara. Skulle vilja ta bort båda men vill inte riva i sånt jag inte vet vad det är om det fyller nån mystisk funktion.
 
  • Isolerade järnrör och oidentifierad träkista på en vind med stolar och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isoleringsklädd järnrör står på ett vindsgolv med en mystisk låda i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Bild 1) pass

Bild 2) känns som ett öppet expansionskärl till värmesystemet, ev. En kvarleva som kan vara är tagen ur drift. (Då finns ett trycksatt, ofta rött, tryckexpansionskärl nånstans i värmesystemet, ofta vid värmekällan). Bara att titta.

Det kan vara bra att hålla koll på dessa öppna kärl då o då. Om de rostar sönder får man ju en liten vattenskada.
 
Är det inte en helt vanlig Gremlins-kista? Öppna och kolla.
 
K katho75 skrev:
Är det inte en helt vanlig Gremlins-kista? Öppna och kolla.
Vad är en gremlins-kista? Gremlings vet jag bad det är o hoppas jag inte har såna på vinden :crysmile:
 
  • Haha
katho75
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Bild 1) pass

Bild 2) känns som ett öppet expansionskärl till värmesystemet, ev. En kvarleva som kan vara är tagen ur drift. (Då finns ett trycksatt, ofta rött, tryckexpansionskärl nånstans i värmesystemet, ofta vid värmekällan). Bara att titta.

Det kan vara bra att hålla koll på dessa öppna kärl då o då. Om de rostar sönder får man ju en liten vattenskada.
Har 2 gamla elpannor i källaren som inte används. Kör på fjärrvärme. Kan det vara en kvarleva från när det var vedeldat när det byggdes? Huset är från 1922
 
B
P psu skrev:
Har 2 gamla elpannor i källaren som inte används. Kör på fjärrvärme. Kan det vara en kvarleva från när det var vedeldat när det byggdes? Huset är från 1922
Säkert. Fjärrvärme har nästan alltid ett litet expansionskärl vid växlaren. Vet inte om kärlet är borta eller om det döljs under isoleringen, men att de lämnat lite isolering och en trycklös rörstump därunder? Ser lite halvrivet ut.
 
Det är inte så att det går att se under vad som kommer ner från kistan? Tänker typ om man flyttat kök och dragit ut ventilationsrör från nya köket så eller från ett badrum? Annars får du väl kolla med kyrkoböckerna om du har någon familj i närområdet som är född men aldrig blivit begravda ;)
Edit: ser att plankorna på sidan är ändträ vilket du nog inte hittar på brädgården så de är nog rätt dåtida och antagligen är det inte ett nytt ventilationsrör där i, bara grannfrun kvar då helt enkelt. RIP.
 
Redigerat:
Sitter det någon ventil på gaveln under fönstret?
 
K katho75 skrev:
Är det inte en helt vanlig Gremlins-kista? Öppna och kolla.
Men öppna den för f-n inte när det är ljust bara!

Eller också gissar även jag på någon form av inkapsling av ventilation. Och för att försvara min forumtitel tror jag att "järnröret" är ett kopparrör om nu inte bilden luras helt.
 
D Daniel 109 skrev:
Sitter det någon ventil på gaveln under fönstret?
Inga ventiler här.
 
  • Gavel på ett hus utan synliga ventiler, med ett litet fönster under taknocken och ett större fönster nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
:p
T TypRätt skrev:
Det är inte så att det går att se under vad som kommer ner från kistan? Tänker typ om man flyttat kök och dragit ut ventilationsrör från nya köket så eller från ett badrum? Annars får du väl kolla med kyrkoböckerna om du har någon familj i närområdet som är född men aldrig blivit begravda ;)
Edit: ser att plankorna på sidan är ändträ vilket du nog inte hittar på brädgården så de är nog rätt dåtida och antagligen är det inte ett nytt ventilationsrör där i, bara grannfrun kvar då helt enkelt. RIP.
Under kistan är det ett sovrum (är sovrum på originalritningen också), enda som är i det taket vad jag vet är en lampa, känns som en överdriven konstruktion för att bygga in ett elrör :p
 
Nu har jag lyft upp en av brädorna, det är en H-balk i grov dimension. Kan inte förstå vad den kan ha för funktion uppe på vindsgolvet… det finns ingen vägg under och takstolarna stöder inte. Nån som har en idé?
 
  • En upplyft bräda på ett vindsgolv avslöjar en H-balk i grov dimension mellan bjälkar, utan synlig stödstruktur undertill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
harry73
Alfredo Alfredo skrev:
"järnröret" är ett kopparrör
Säg inte så, nu kommer det massor med nassar som kommer att rätta dig att järnröret var ett aluminiumrör och inte ett kopparrör ;)
 
Passade på att plocka bort isoleringen oxå och hittade en rostfri burk med två rör i. Expansionskärl som nämnts eller har jag en hembränningsapparat. Burken är tom dock.
 
  • Rostfri burk med rör i ett gammalt utrymme omgivet av isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
harry73
Vad är det för isoleringsmaterial?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.