Nej, du har ju en nätanslutning. Där kan du sälja till marknadspris.
 
C
D Daniel 109 skrev:
Då har de nog ändrat praxis sedan jag tittade på det. Det var ett tag sedan.
Jag har inte själv tittat på det efter 2019 när tråden var aktuell. Så det var så jag tolkade det då.

Alltså att solceller på ekonomibyggnad = näringsmässig produktion.
Solceller på bostadshus = privat produktion.

Men jag kan så klart ha missuppfattat saken.

Thomas_N Thomas_N skrev:
Finns några andra exempel där det är helt OK med skatteverket att man köper något genom företaget för att använda det privat?
Det är väl i första hand enskild näringsverksamhet vi pratar om här och då finns ju inte riktigt den distinktionen - att man "köper något genom företaget".
Vissa saker är näringsverksamhet, vissa saker är privat, vissa saker är både och och kan proportioneras.
Vad som är vad ges av sakens natur och skattereglerna, det är inget som man egentligen kan avgöra själv.
 
C cpalm skrev:
Det är väl i första hand enskild näringsverksamhet vi pratar om här och då finns ju inte riktigt den distinktionen - att man "köper något genom företaget".
Vissa saker är näringsverksamhet, vissa saker är privat, vissa saker är både och och kan proportioneras.
Vad som är vad ges av sakens natur och skattereglerna, det är inget som man egentligen kan avgöra själv.
Nej. det är det jag menar. Är det för privat bruk då tycker nog skatteverket att det skall beskattas på ett eller annat sätt...
 
D Dilato skrev:
Eftersom det bara finns en kund så måste det väl vara marknadsmässigt pris oavsett vad priset är?
Ooo nej :seenoevil:
 
Hur kan skatteverket veta vad priset på marknaden var vid det tillfälle privatpersonen utnyttjade elen (förmånsvärdet) och hur stor volym som utnyttjades när det inte ens går att veta detta själv utan en massa teknik för mätning som inte är obligatorisk?
 
Nu var väl frågan vilka regler som gäller. Inte hur skatteverket ska kontrollera.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
D Dilato skrev:
Hur kan skatteverket veta vad priset på marknaden var vid det tillfälle privatpersonen utnyttjade elen (förmånsvärdet) och hur stor volym som utnyttjades när det inte ens går att veta detta själv utan en massa teknik för mätning som inte är obligatorisk?
Det är uttryckligen tillåtet att göra en uppskattning, men då kan man så klart förväntas presentera ett trovärdigt underlag för uppskattningen.

Notera dock att det inte är någon förmån vi pratar om här. Det uppstår bara i ett anställningsförhållande. Utan det är ett uttag "i natura" från näringsverksamheten. Snarlikt, men lite olika grundläggande principer.
 
Finns det något som hindrar att näringsverksamheten tecknar avtal om elleverans till lägre pris än marknadspris till vem den själv vill, eller måste man sälja "på marknaden" för att slippa eventuellt skattepåslag?

Alltså, kan man (näringsverksamheten) sälja producerad solel till låt oss säga det lägre värdet av produktionskostnad eller timspot till sig själv (näringsidkaren/privatbostaden) utan negativ skatteeffekt ?

Vem bestämmer vad som är ett rätt pris i framtiden?
 
Skatteverket.
 
  • Haha
  • Gilla
Thomas_N och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Skatteverket.
Jag har letat efter Framtidselprislistan på skatteverket men inte hittat den.:geek:
 
D Dilato skrev:
Finns det något som hindrar att näringsverksamheten tecknar avtal om elleverans till lägre pris än marknadspris till vem den själv vill
Ja, till sig själv kan man inte sälja till underpris hur som helst. Samma sak med närstående. Till okända får du dock sätta vilket pris du vill.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, till sig själv kan man inte sälja till underpris hur som helst. Samma sak med närstående. Till okända får du dock sätta vilket pris du vill.
Du har självklart rätt, det hade jag glömt och jag som levt med 3:12 halva livet:oops:

Det enda positiva med närståendebegreppet är att om flera närstående är delägare i ett AB så behöver bara en av dem ta ut hög lön för att resten också får använda huvudregeln.
 
C
D Dilato skrev:
kan man (näringsverksamheten) sälja producerad solel till låt oss säga det lägre värdet av produktionskostnad eller timspot till sig själv (näringsidkaren/privatbostaden)
I enskild näringsverksamhet kan du som sagt inte överhuvudtaget se näringsverksamheten och näringsidkaren som separata parter som kan ingå avtal och göra affärer sinsemellan. De är ett och samma rätts- och skattesubjekt. Allt handlar om att skriva rätt siffra i rätt ruta i deklarationen.

Du kan alltså inte resonera att "jag skriver detta belopp i denna ruta eftersom det är det beloppet jag kommit överens med mig själv om".
 
Redigerat:
  • Gilla
Thomas_N
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det är uttryckligen tillåtet att göra en uppskattning, men då kan man så klart förväntas presentera ett trovärdigt underlag för uppskattningen.
Det är väl det här som öppnar möjligheten att göra det lite enklare/bättre för en själv.
Här kanske man kan välja dygnsmedelvärdet eller kanske rent av spotpriset per månad eller något sådant. Man kan ju knappast köra timdebitering mot sig själv. Hur krångligt skulle inte det vara?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Det är klart att man kan om man vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.