Ska slipa och behandla furugolv i min lägenhet. Har spanat runt på inspiration för golv hos olika användare på instagram och fastnat för luta och sedan polera med vitpigmenterad olja.
Men golvsliparen nämnde att golvet blir väldigt känsligt med lut och golvet blir väldigt fult efter ett halvår. Sedan förespråkar golvsliparen hårdvaxolja med vitpigment (vilken min erfarenhet gulnar efter ett tag), alternativt lack med vitpigment(vilket förmodligen inte är ett alternativ för mig då jag eventuellt ska flytta en dörröppning något och en behöver då som jag förstod slipa om hela golvet).

Är det någon som erfarenhet av furugolv med lut och vitolja? För vill ha ett naturligt golv som jag sedan kan vitsåpa någon gång om året.
 
Totte_S
Har 90m2 som lades och behandlades med lut och såpa för 20 år sedan. Ligger på övervåning med rimligt slitage. Det blir lite fuktfläckar om man går från duschen lite halvblöt, men ett drag med svabben så är det tillbaka igen.
Första åren kanske jag såpskurade en gång om året, men det är så krångligt med alla möbler och mattor så nu är det bara dammsugare.
I köket la jg grangolv som inte lutades men vitoljades. Klart bättre val med oljat golv i köket.
Allt beror på hur kräsen man är med utseendet. Ska försöka komma ihåg att ta en bild och visa.
 
Hej,
Tack för svar. Funderar på om jag endast ska såpa. Alternativt vitolja och sedan såpa efter hand. För ett så naturligt och miljövänligt alternativ.
Men skicka gärna bild om du kommer ihåg:)
Skönt att höra att en inte behöver såpa varje år sen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.