j.f.s
Shibby Shibby skrev:
Låter ju nästan som att du jobbar hos dem...?
Fälgarna levereras komplett med muttrar, inget man köper löst. Det skall således tolkas som att det är passningsgaranti på komplett paket. Därtill är det den specialborrade fälgen som avgör gängutsticket, inte de bifogade muttrarna.
Fast i texten står det att de lämnar passningsgaranti på direktborrade fälgar. Ledordet är fälg här. I klartext så lämnar de garanti på att fälgen passar på ditt nav. Inget mer.

Sen håller jag med dig i att de inte borde skicka med klena muttrar och att de absolut kunde visa sig mer tillmötesgående för ditt problem. Om inte annat för att värna om sitt varumärke.

Jag har själv handlat från dem och nja är väl min upplevelse.
 
S Stefan1972 skrev:
Det är såklart trist allting men du övertolkar "passningsgarantierna" vilket fler än du säkert gör. Det låter ju klatschigt och inger förtroende men det åligger ändå köparen att dubbelkolla och kontrollera allting. Det finns alltid såna här avarter.
När jag jobbade på däckfirman så var det ju en klassiker på fälgar sålda till volvo att de inte skruvade bort fästskruven för bromsskivan. Den sticker ut på dessa och en del fälgar var inte gjutna så det stämde riktigt. Det var ju inte bara en som mosade fälgen kan jag säga men det är lite lika där. man måste dubbelkolla allt även om de ska passa.
Jag letade på sidan men såg ingenstans att man vart kolla så grejerna passar, inte heller såg jag hur mycket som måste sticka ut för att det ska vara ok.
Men jag letade inte så länge iof
 
nino nino skrev:
Fast det är väl rätt svårt som lekman att veta om det krävs 9 eller 7mm gäng som muttern ska ta i?
Med 100% passningsgaranti enl hemsidan och kanske speciellt till Tesla så skulle jag nog lita på att grejerna jag får är ok
det kan man ju tycka men då är det ju bättre att köpa sakerna på en lokal firma och få de monterade av yrkesfolk som vet vad de ska hålla koll på.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
det kan man ju tycka men då är det ju bättre att köpa sakerna på en lokal firma och få de monterade av yrkesfolk som vet vad de ska hålla koll på.
Absolut
 
nino nino skrev:
Fast det är väl rätt svårt som lekman att veta om det krävs 9 eller 7mm gäng som muttern ska ta i?
Med 100% passningsgaranti enl hemsidan och kanske speciellt till Tesla så skulle jag nog lita på att grejerna jag får är ok
Exakt hur ska man kunna veta hur långt utstick det krävs?
Det handlar ju givetvis om hållfastheten i muttern med. Längre utstick kanske hade hjälpt här. Men det kunde ju lika gärna kunna funka om mutter-kvaliteten var bättre (och den vägrar de redovisa).

Saken är ju att de använder en mycket smalare mutter än orginalmuttern, för att få plats med deras speciallösning. Det är endast HEX 17mm fattning medan orginal är HEX 19. Därtill kanske det även är sämre stålkvalité, det har man ingen aning om!
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Shibby Shibby skrev:
Exakt hur ska man kunna veta hur långt utstick det krävs?
Det handlar ju givetvis om hållfastheten i muttern med. Längre utstick kanske hade hjälpt här. Men det kunde ju lika gärna kunna funka om mutter-kvaliteten var bättre (och den vägrar de redovisa).

Saken är ju att de använder en mycket smalare mutter än orginalmuttern, för att få plats med deras speciallösning. Det är endast HEX 17mm fattning medan orginal är HEX 19. Därtill kanske det även är sämre stålkvalité, det har man ingen aning om!
Som lekman är det såklart svårt. Jag förstår dina synpunkter fullt ut men troligen så hade inte detta hänt om skruven nått lite längre in i själva muttern så den greppat på mer. Muttrar som skickas med dylika fälgpaket utgår från två saker. Gänga och typ av kona i fälg. Thats it.
Muttrarna i sig är ganska vanliga. Ser ut som klassiska lite billigare "kinesmuttrar" många säljer. Kanske inte de allra bästa men troligen inte så dåliga att detta borde hända om alla faktorer är uppfyllda. Det som skiljer dåliga från bra muttrar är mestadels ytbehandling. Billiga dito rostar fort och kromet släpper. Har aldrig någonsin sett eller varit med om så dåliga muttrar att nåt sånt här hänt och man kategoriskt kan säga att det beror på muttrarna.
 
S Stefan1972 skrev:
Som lekman är det såklart svårt. Jag förstår dina synpunkter fullt ut men troligen så hade inte detta hänt om skruven nått lite längre in i själva muttern så den greppat på mer. Muttrar som skickas med dylika fälgpaket utgår från två saker. Gänga och typ av kona i fälg. Thats it.
Muttrarna i sig är ganska vanliga. Ser ut som klassiska lite billigare "kinesmuttrar" många säljer. Kanske inte de allra bästa men troligen inte så dåliga att detta borde hända om alla faktorer är uppfyllda. Det som skiljer dåliga från bra muttrar är mestadels ytbehandling. Billiga dito rostar fort och kromet släpper. Har aldrig någonsin sett eller varit med om så dåliga muttrar att nåt sånt här hänt och man kategoriskt kan säga att det beror på muttrarna.
Jag kan ju säga att stålet är mjukt som bara den (låg flytgräns). Var lite snabb och greppade lite fel på en mutter första säsongen och trots otroligt låg belastning så skadades yttersta cm på den (men bankade tillbaka det så jag fick på hylsan igen). Som stålkonstruktör vet jag att det är skillnad på stål och stål. Finns ju en uppskö av olika flyt-/brottgränser att välja på med stålbyggnadsskruvar/muttrar.

Men visst, även med dålig kvalitet på muttern kanske det hade funkat hyffsat så länge utsticket varit längre. Nu tillför man ju oundvikligen även ett litet böjmoment i muttern i tillägg till rena skjuvningen.
 
Här googlade jag fram en annan som fått erfara avdragna muttrar ifrån ABSwheels.
Hur lossar man hjulbultarna? – teslajohanssons.tips
img_2520.jpg
Verkar som att det i detta fallet tillslut löste sig genom att verkstaden plockade av hela navet och lossade pinnbultarna bakifrån. Sammanlagt arbete 9 timmar.

Här är en liknande tråd, visserligen Model S men jag gissar att det är samma lösning. Han bytte i slutändan hela hjulnavet. "Navet SKF kostade knappt tusen på nätet". Undrar om jag kan hitta en till Model 3 för det med.

file.php

file.php
 
Shibby Shibby skrev:
Här googlade jag fram en annan som fått erfara avdragna muttrar ifrån ABSwheels.
Hur lossar man hjulbultarna? – teslajohanssons.tips
[bild]
Verkar som att det i detta fallet tillslut löste sig genom att verkstaden plockade av hela navet och lossade pinnbultarna bakifrån. Sammanlagt arbete 9 timmar.

Här är en liknande tråd, visserligen Model S men jag gissar att det är samma lösning. Han bytte i slutändan hela hjulnavet. "Navet SKF kostade knappt tusen på nätet". Undrar om jag kan hitta en till Model 3 för det med.

[bild]

[bild]
Det går ju att byta pinnskruvarna i navet, så länge man får bort hjulet så brukar det vara en smal sak att knacka ur den trasiga bakåt.. Sen positionerar man splinesen på den nya skruven i de gamla spåren i hålet i navet, och använder en mutter och brickor för att dra i den nya skruven...
 
S Stefan1972 skrev:
Det är såklart trist allting men du övertolkar "passningsgarantierna" vilket fler än du säkert gör. Det låter ju klatschigt och inger förtroende men det åligger ändå köparen att dubbelkolla och kontrollera allting. Det finns alltid såna här avarter.
När jag jobbade på däckfirman så var det ju en klassiker på fälgar sålda till volvo att de inte skruvade bort fästskruven för bromsskivan. Den sticker ut på dessa och en del fälgar var inte gjutna så det stämde riktigt. Det var ju inte bara en som mosade fälgen kan jag säga men det är lite lika där. man måste dubbelkolla allt även om de ska passa.
Exakt hur ska man kontrollera att paketet med prylar som firman levererar passar ihop?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Fast ABS Wheels tillverkar knappast egna muttrar......de säljer väl samma/lika grejer som alla andra från vanliga grossister. De unika med ABS är väl möjligen deras egna fälgar.
Att sånt här händer är ju tråkigt för enskilda kunder men skulle man titta på det i ett bredare spektra så kanske det handlar om ett fåtal fall per år på kanske tusentals sålda paket och då är det ju frågan om det är varornas fel eller nåt annat.........
 
S Stefan1972 skrev:
Fast ABS Wheels tillverkar knappast egna muttrar......de säljer väl samma/lika grejer som alla andra från vanliga grossister. De unika med ABS är väl möjligen deras egna fälgar.
Att sånt här händer är ju tråkigt för enskilda kunder men skulle man titta på det i ett bredare spektra så kanske det handlar om ett fåtal fall per år på kanske tusentals sålda paket och då är det ju frågan om det är varornas fel eller nåt annat.........
Men du sa ju själv att skruvlängden är för kort. De förser alltså Model 3-ägare med fälgar där skruvlängden blir för kort.
Därtill finns det stor kvalitetsspridning på bultar och muttrar. Inom min branch provdras alltid dessa och ofta fallerar de vid provdragning, trots certifikat på hållfasthet.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Shibby Shibby skrev:
Men du sa ju själv att skruvlängden är för kort. De förser alltså Model 3-ägare med fälgar där skruvlängden blir för kort.
Därtill finns det stor kvalitetsspridning på bultar och muttrar. Inom min branch provdras alltid dessa och ofta fallerar de vid provdragning, trots certifikat på hållfasthet.
nej jag har sagt att jag tror att den är för kort..........Så i slutändan kan det mycket väl vara så att de förser alla dessa med fel produkter. Jag vet inte. Det är väl kombinationen som blev olycklig..........de kanske har flera olika lev av mutter och du blev den första av dem som fick just dessa muttrar. Alla andra kanske åker omkring och är trafikfarliga trots att det sitter kvar med andra muttrar. Har varit med om det också att fälgar lossnat för att de suttit med för få gängor. Då rök gängorna bara utan att muttrarna brast och bilen for i backen.
Återigen vikten av att dubbelkolla allt och ifrågasätta innan man använder saker.
Men jag är ändå nyfiken på skruvutsticket på original kontra de fälgar du har. Hur många varv kan du gänga på en originalmutter med en originalfälg kontra de du fått nu från ABS. Har liksom inte sett nå siffror än så det är bara gissningar och ingen fakta från mig.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast ABS Wheels tillverkar knappast egna muttrar......de säljer väl samma/lika grejer som alla andra från vanliga grossister. De unika med ABS är väl möjligen deras egna fälgar.
Att sånt här händer är ju tråkigt för enskilda kunder men skulle man titta på det i ett bredare spektra så kanske det handlar om ett fåtal fall per år på kanske tusentals sålda paket och då är det ju frågan om det är varornas fel eller nåt annat.........
Fel kan det ju alltid bli, men hanteringen efteråt (baserat på det vi sett här) har de ju 100% ansvar för.. Och det verkar ju som flera tesla-ägare råkat ut för exakt samma sak, då kan man ju inte bara stoppa fingrarna i öronen och låtsas som ingenting....
 
  • Gilla
Shibby och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Fel kan det ju alltid bli, men hanteringen efteråt (baserat på det vi sett här) har de ju 100% ansvar för.. Och det verkar ju som flera tesla-ägare råkat ut för exakt samma sak, då kan man ju inte bara stoppa fingrarna i öronen och låtsas som ingenting....
förvisso men det hade isåfall varit bättre att allihop kontrollerade saken innan istället för att bara smacka dit som alla gör och ta problemen när de har dykt upp. Om alla har ett likadant problem och det kan tänkas bero på samma sak så blir ju inte problematiken avhjälpt av att man monterat dit och det går sönder och sen klagar man......
Men nu vet vi fortfarande inte vad som gått tokigt heller. Kan ts konstatera att skruvarna blir alldeles för korta med ABS fälgarna på plats så är vi ju en bit på vägen iallafall. Då kan man ju krasst konstatera att kombinationen ÄR olycklig och TS skulle ha avbrutit montaget. Liksom alla andra .......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.