Lådan ser ut att vara skyddsjordad via detta överfall och den tunna ledaren som går i riktning mot nollskruven. Det tillhör givetvis "grundarbetet" att se till att detta är på plats.

Elledningar anslutna till jordskruv i en eldosa som visar skyddsjordning.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Just en sådan sprucken nollskruvsplint drabbade en granne på landet. En liknande box innehöll huvudsäkringarna och en sådan sprucken nollplint, med PEN ledare.

När en undercentral i huset skulle bytas, som bla. hade vattenpumpen. Så brann en del elektronik i huset. Hela huset hade i praktiken haft PEN via vattenpumpen i källaren. Evig tur att problemet dök upp innan det var dags att byta pumpen. Ryser lite över tanken att man står där och kramar en skiftnyckel i varje hand, och just när man får isär rörkopplingen mot brunnen…
 
  • Gilla
  • Ledsen
Wheelabrator och 5 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Är det så att det sitter ett oavsäkrat 3 fas uttag nedanför centralen?

Protte
Det stämmer! Gissar det är tänkt att det säkras från huvudsäkringarna för inkommande kabel gissar jag är tagit därifrån därifrån o där är det 16a säkringar, här bara 10 men det är säkert fel gjort också Men då behövs väl större central?
 
Kapslingen ser ju likadan ut i garaget som är byggt i slutet av 80 talet så då borde väl den i ladan fortfarande fungera för känns hållbarare än plast för ibland är det minus 30 där o plast är ju sprött... Två metall elskåp på en vägg med kablage, rör och installationsmaterial synliga, i ett garage från 80-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gamla elektriska säkringsskåp och strömmätare på en vägg, tyder på hållbarhet i kallt klimat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kapslingen på bild #1 är inte alls samma sort som den på bild #19, öppna och ta bort beröringsskyddet så ska se skillnaden.
 
E elmont skrev:
Kapslingen på bild #1 är inte alls samma sort som den på bild #19, öppna och ta bort beröringsskyddet så ska se skillnaden.
Ska öppna o kika.
 
Gammal elcentral med olika färgade gamla säkringshållare mot en grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sökte bland "förrådet" i går kväll o hittade den här så den skulle kanske vara bättre att sätta dit då? Har varit många byggnader här som nu är borta så finns lite el saker i lagret....Visa bilaga 605040
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
S
P ptlf skrev:
[bild] Sökte bland "förrådet" i går kväll o hittade den här så den skulle kanske vara bättre att sätta dit då? Har varit många byggnader här som nu är borta så finns lite el saker i lagret....[media]

Ja den där är tveklöst bättre än den du har. Med den kan man åtgärda allt förutom att det saknas jordfelsbrytare.

Men ta in en elektriker, på riktigt är det här ingenting du ska skruva med själv med kunskapen du uppvisat.
 
  • Gilla
Poontus och 6 till
  • Laddar…
Har du fler lådor så leta efter några tvåskruvsöverfallsbleck för PE-skenan. Det behövs för en bra anslutning av inkommande PEN. Därefter blir denna central utmärkt att använda.

Elskåp med markerade en- och tvåskruvsöverfallsbleck för PE-skenans anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RolfoHelena och 2 till
  • Laddar…
P ptlf skrev:
[bild] Sökte bland "förrådet" i går kväll o hittade den här så den skulle kanske vara bättre att sätta dit då? Har varit många byggnader här som nu är borta så finns lite el saker i lagret....[media]
Den här centralen är avsedd för tre grupper samt med möjlighet till vidarekoppling till ytterligare central.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Har du fler lådor så leta efter några tvåskruvsöverfallsbleck för PE-skenan. Det behövs för en bra anslutning av inkommande PEN. Därefter blir denna central utmärkt att använda.

[bild]
Ska kolla om det finns sådana, går det inte annars använda blecken som sitter vid säkringarna på nuvarande central? Tack för hjälpen hittills!
 
S SueCia skrev:
Ja den där är tveklöst bättre än den du har. Med den kan man åtgärda allt förutom att det saknas jordfelsbrytare.

Men ta in en elektriker, på riktigt är det här ingenting du ska skruva med själv med kunskapen du uppvisat.
Kan egentligen inte vara så svårt skruva fast kablarna på rätt ställen i den här för jag vet ju vad som är vad så det ska ju egentligen bara "flyttas över", vet att jag inte får men vad kan gå fel egentligen och jag kan försöka få svar här om jag funderar över något men vet att det vanliga svaret oftast blir ta in elektriker...jag har inte råd för bara reskostnad blir mkt när jag har 10 mil enkel väg till närmaste o vet ju inte ens om han har tid så kommer försöka trots avrådan
 
P ptlf skrev:
Kan egentligen inte vara så svårt skruva fast kablarna på rätt ställen i den här för jag vet ju vad som är vad så det ska ju egentligen bara "flyttas över", vet att jag inte får men vad kan gå fel egentligen och jag kan försöka få svar här om jag funderar över något men vet att det vanliga svaret oftast blir ta in elektriker...jag har inte råd för bara reskostnad blir mkt när jag har 10 mil enkel väg till närmaste o vet ju inte ens om han har tid så kommer försöka trots avrådan
Men men men?
Det låter som att du inte har ringt och kollat?
Sen vet jag inte hur det hos dig. Men säkerhet måste och får kosta. Speciellt när det gäller tex el. Vad är alternativet? Att någon eller något skadas (god forbid).
Skulle ta till mig att om två oberoende av varandra personer säger att nja du har inte kunskapen om detta och höja på ett ögonbryn.
 
B
P ptlf skrev:
Kan egentligen inte vara så svårt skruva fast kablarna på rätt ställen i den här för jag vet ju vad som är vad så det ska ju egentligen bara "flyttas över", vet att jag inte får men vad kan gå fel egentligen och jag kan försöka få svar här om jag funderar över något men vet att det vanliga svaret oftast blir ta in elektriker...jag har inte råd för bara reskostnad blir mkt när jag har 10 mil enkel väg till närmaste o vet ju inte ens om han har tid så kommer försöka trots avrådan
Ja vad kan gå fel? Mycket. Brand och personskada/död är väl högst påtagliga risker, om man inte vet vad man gör.

Börjar det bli flera centraler som ska byggas om, nya jfb med mera som ska in kan jag ju tycka att det är läge att plocka in en elektriker.

Visst det är pengar, men klarar man inte av att göra jobbet fackmannamässigt, så tror jag det påverkar fastighetens värde negativt om man gör det själv. Som köpare är det ingen fördel när man ser kablar som inte är klamrade rätt, med mera.

Ibland kan det vara väldigt uppenbart hempulad el när man tittar i en central, så uppenbart är det inte så lätt för en del av befolkningen att få det tillräckligt rätt.
 
B BSOD skrev:
Ja vad kan gå fel? Mycket. Brand och personskada/död är väl högst påtagliga risker, om man inte vet vad man gör.

Börjar det bli flera centraler som ska byggas om, nya jfb med mera som ska in kan jag ju tycka att det är läge att plocka in en elektriker.

Visst det är pengar, men klarar man inte av att göra jobbet fackmannamässigt, så tror jag det påverkar fastighetens värde negativt om man gör det själv. Som köpare är det ingen fördel när man ser kablar som inte är klamrade rätt, med mera.

Ibland kan det vara väldigt uppenbart hempulad el när man tittar i en central, så uppenbart är det inte så lätt för en del av befolkningen att få det tillräckligt rätt.
Jag vet vad klarar av o inte men flytta elkablar o skruva fast dom lagom hårt klarar jag iaf, vet vad som händer om man kopplar fel men här är det inte direkt så invecklat utan bara flytta jord,fas o nollor till rätt ställen egentligen. Kan vara betydligt betydligt svårare skruva i bilar som jag livnär mig på än just det här.
Däremot klarar jag inte av räkna på el o sånt men byta saker mot likvärdig känner jag mig trygg med även om jag vet det är behörighet på vissa såna saker
 
  • Haha
  • Gilla
ByggWesslan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.