Vi har 20-talshus med kaklat badrum på övervåningen. Ska ni göra det själva eller anlita någon för jobbet?
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har 20-talshus med kaklat badrum på övervåningen. Ska ni göra det själva eller anlita någon för jobbet?
Vi tänkte anlita någon! Och ni det har funkat bra för er antar jag?
 
M MagHam skrev:
.
Det är inte alls säkert att gamla hus rör sig mer än nya dom kan ha satt sig ganska bra.
Om jag skulle göra ett badrum i ett hus som är 100 år - eller ett som restes i regn i höstas - då är valet självklart.
Det handlar inte främst om sättningar och fukt vid byggtiden utan om hur stommen är sammanfogad i äldre hus, speciellt vid plankstomme.
Oftast otroligt stabila men rör mera på sig under året och av vind etc.
Speciellt på en övervåning.

Väldigt tydligt om man tex kollar på hur takstolar är förankrade i plankstommar. Ofta har väggarna bångnat utåt i mitten, för att bara nämna en sak.
 
  • Gilla
Foxy
  • Laddar…
Vi har 40-tals plankhus med kaklat badrum på över och undervåningen med tätskikt i båda. Har inte varit några problem
 
  • Gilla
Foxy
  • Laddar…
Jag har ett 20-talshus med badrum i vad som en gång iaf var en del av en kattvind...
Tillbyggd på 40-50tal troligen.
Har kört med plastmatta, även en tjock plastmatta på vägg, delvis kaklat, delvis pärlspont och målat i tak. Gjorde om lite och slängde in tvättmöjligheter också då andra halvan av hushållet har lite källarskräck.
Gjorde allt jobb, förutom tätskiktet själv iofs, hade troligen blivit lite åt det dyra hållet annars. Hade nog inte varit mer nöjd om jag haft klinker istället.
Ska se om jag kan slänga in en bild
 
  • Gilla
Foxy
  • Laddar…
Både mitt fritidshus och bostad är plankstomme-hus från 1937 respektive 1948.
Det sistnämnda har lite utbuktning där takkupan är på ovanvåningen, i övrigt är väggarna raka och fina.
Jag tror det kan inverka vem som byggt och hur. T ex så har mitt bostadshus en kraftig förstyvningsbjälke kilad mellan högben och hanbjälkar. Förutom att vindförstyva så håller den vinkeln på högbenet stabilare.
Sedan har jag inte heller plockat bort någon tvärgående väggar eller kattvindsväggar för att få öppna ytor. Även om dom inte är bärande så är dom stödjande i gamla hus och bör vara kvar.
Så att generellt säga att det rör sig håller jag inte med om, även om jag förstår vad som avses.
 
  • Gilla
Foxy
  • Laddar…
Sådär, sjukt svårt att ta bilder på små rum märkte jag!

Jaja här är den ostädade verkligheten just nu. Håller på att svetsa ihop hylla/inredning till tvätthörnan så allt är inte helt 100 klart.
Ska hela huset göras får man ju hoppa lite mellan rum och projekt.... eller...:worried:??
Detta är iaf ganska exakt 12m² golvmatta
så själva badrumsdelen bör vara jämförbar med TS i storlek.
Golvvärmefördelare, tappvatten etc finns bakom djungelväggen under fönstret.

Ostädad tvätthörna under renovering med handfat, spegel, handdukar och växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ostädad badrumsinteriör med duschhörna, toalett och handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen dörr till ett litet badrum med terrazzo-golvmatta och en toalettstol i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Tvättmaskin och torktumlare i ett litet, ostädat rum med gråmönstrad golvmatta och vita väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
S Svanteman skrev:
Sådär, sjukt svårt att ta bilder på små rum märkte jag!

Jaja här är den ostädade verkligheten just nu. Håller på att svetsa ihop hylla/inredning till tvätthörnan så allt är inte helt 100 klart.
Ska hela huset göras får man ju hoppa lite mellan rum och projekt.... eller...:worried:??
Detta är iaf ganska exakt 12m² golvmatta
så själva badrumsdelen bör vara jämförbar med TS i storlek.
Golvvärmefördelare, tappvatten etc finns bakom djungelväggen under fönstret.

[bild] [bild] [bild]

Snyggt och så roligt att se! Tusen tack för att du delar! Det var kanske den första plastmatta jag sett som ser trevlig ut! Är det någon speciell leverantör?
 
M MagHam skrev:
Både mitt fritidshus och bostad är plankstomme-hus från 1937 respektive 1948.
Det sistnämnda har lite utbuktning där takkupan är på ovanvåningen, i övrigt är väggarna raka och fina.
Jag tror det kan inverka vem som byggt och hur. T ex så har mitt bostadshus en kraftig förstyvningsbjälke kilad mellan högben och hanbjälkar. Förutom att vindförstyva så håller den vinkeln på högbenet stabilare.
Sedan har jag inte heller plockat bort någon tvärgående väggar eller kattvindsväggar för att få öppna ytor. Även om dom inte är bärande så är dom stödjande i gamla hus och bör vara kvar.
Så att generellt säga att det rör sig håller jag inte med om, även om jag förstår vad som avses.
Jag är faktiskt osäker på vad vi har för stomme exakt förutom att den är av trä. Får försöka ta reda på det!
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det handlar inte främst om sättningar och fukt vid byggtiden utan om hur stommen är sammanfogad i äldre hus, speciellt vid plankstomme.
Oftast otroligt stabila men rör mera på sig under året och av vind etc.
Speciellt på en övervåning.

Väldigt tydligt om man tex kollar på hur takstolar är förankrade i plankstommar. Ofta har väggarna bångnat utåt i mitten, för att bara nämna en sak.
Det här är vad jag också hört och att det hänger ihop med temperaturförändringar under året också! Är det skillnad på plankstomme och timmerstomme där?
 
F Foxy skrev:
Snyggt och så roligt att se! Tusen tack för att du delar! Det var kanske den första plastmatta jag sett som ser trevlig ut! Är det någon speciell leverantör?
Det är en Tarkett iQ Surface, finns i lite olika färger. grym matta så länge man inte tappar nåt, allting försvinner, går knappt att hitta igen om man inte känner det, det är magiskt.
Det är också en homogen matta så slityta rakt igenom, de vanliga konsumentmattorna är ju endast ett tunt ytskikt på duk typ. Den var säkert lite dyrare men på 12 kvadrat matta... det blir inga pengar direkt om den är 2-300 kronor dyrare inte i en badrumsrenovering iaf.

Funny story, (eller en lång och tråkig anekdot)
Vi hade bestämt oss för att lägga "tarkett istanbul dark grey" hade blivit nice, planerades för detta ett bra tag innan det var dags, tittades på inredningar och köptes saker.
När mattläggaren kom förbi en torsdag och sa - "Den lägger jag inte in, eller ja, det kan jag göra men då ringer du om ett år och är missnöjd, det kommer aldrig att bli bra, välj nåt annat så beställer jag ikväll och börjar på måndag"

.......... det var ett spännande samtal till min bättre hälft och paniken när någon som inte kan bestämma sig för vilken maträtt man ska beställa på restaurang över 3h måste bestämma sig för en annan matta när den som hon sakta kommit överens med sig själv om de senaste månaderna och säkert i huvudet planerat efter måste bytas till nåt helt annat (att bara ändra kulör funkade ju inte heller).
Svettigt värre!
Men hittade denna, den fanns då bara på företagssidan men ser den finns på konsumentsidan nu också, jag ville haft en mörkare hon kunde motvilligt ev tänka sig den det blev om det fanns en väldigt lång och utförlig förklaring till varför vi inte kunde ha den vi pratade om först.
Det fanns det, det blev hur bra som helst och nu är alla nöjda!
 
Om plankstommen rör sig så mycket att tätskiktet skadas, så skulle kakel o klinkers lossna/spricka långt innan rörelsen spräcker något i tätskiktet.
Tätskiktet är delvis elastiskt för att kunna ta upp lite rörelser. Plattor och fogar är inte elastiska, eller mer korrekt: de är mindre elastiska.
När det blir vattenskador i äldre hus, så beror det säkert på samma sak som i nyare hus. Oftast felaktigt utförande.
Ett felaktigt utförande kan säkert ibland bero på att huset ör äldre. Det är ofta svårare att dra fram avlopp i ett bjälklag som inte är planerat för det. På samma sätt kan det kräva mer arbete att korrekt fixera en golvbrunn i ett äldre bjälklag. Risk för fusk och ” shortcuts”.
 
  • Gilla
Bernieberg och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.