MathiasS MathiasS skrev:
Nej det handlar inte om hur man är som person, det handlar om vilken förmåga/tid/möjlighet man har att kontrollera att arbetet görs korrekt.
Jomenvisst spelar det jättestor roll hur man är som person. Om folk inte längre följer regler utan börjar agera utanför reglerna faller det tillbaka på personligheten.

Visst är det en sak att ha förmåga/tid/möjlighet att kontrollera arbetet, men vad händer om man upptäcker ett fel? Då gäller det att ha kurage nog att påpeka felet och pondus nog att få leverantören att agera. Den som är vek och undfallande i en sådan situation förlorar.

Därför är det mer rättvist om alla följer de regler som finns. Då kan även svaga personligheter räkna med att få ett bra jobb till rätt pris.
 
Fastpris är fastpris. Jag är tveksam att de hade lämnat tillbaka pengar om det hade gått ett par timmar snabbare än väntat..
Lärdomspengar som någon skrev..
Stå på dig och påpeka att ni har ett avtal.

Själv har jag haft rätt många lärdomstimmar under åren jag med. Ibland får man lära sig den hårda vägen eller se det som god reklam
 
  • Gilla
Målare-med-Yrkesstolthet
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Ett fast pris är ett fast pris.

Tänk att du köpt en korv med bröd för 25 spänn. När du ätit halva korven säger korvgubben plötslig: ”Oj, jag räknade visst fel. Du måste ge mig 15 kronor till.”
Fast näe, denna liknelse tappar i och med att korvgubben redan gett dig resultatet och sen begär pengar. I detta fall ligger resultatet helt i målarens händer. Visst de får inte mer betalt men de kanske slarvar lite lagom då, eller de får igenom sin vilja tar mer betalt och gör ett fullgott jobb. Nu säger jag inte att de blir så men risken finns.

Ska liknelsen funka så håller korvgubben fortfarande i korven när han begär extra pengar, och får han inte de får du en halvkokt korv för dina 25 kr istället för en helkokt för 25+15 kr.

Sen håller jag med i sak, målaren skall ha tagit höjd i fastpriskalkylen, denne hade knappast gett pengar tillbaka ifall jobbet gått smidigare.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Tänk på hur mycket tid och energi du får lägga… Det är bara acceptera och betala så får du målningen fixad. Blunda när du får fakturan.
 
P
Jag skulle säga att det är lite av en kuggfråga hur offerten är skriven..

Står det tydligt 8 timmar skrapning a 2 personer så är det ju just det som offerten avser och skulle man då se att det efter en dags skrapning inte räcker alls så skulle jag gjort som hantverkaren och höra av mig och berätta att vi nu frångår offertens pris..

Drar man paraleller till bilreparation branchen där dom flesta såna där varianter har stött och blötts i domstol och dom seriösa märkesverkstäderna brukar följa arn osv så är det rätt att vid tex ett bromskloss byte så ingår det i priset att skruva loss saker med vanliga handverktyg man ska inte behöva borra eller värma loss saker där frångår man fastpris och det läggs ytterligare losstagning prissätts separat..
Samma om du lämnar in bil för kamremsbyte men det visar sig när bilen är sönderplockad att även vattenpumpen är slut och behöver bytas. du får då såklart en tilläggs offert att godkänna på att priset för vattenpumpsbyte tillkommer.
Enligt mig så är det ju liknande regelverk som gäller och därför tror jag att står det i offerten att man räknat med skrapning viss tid så är det det som man har lämnat pris på men står offerten inte så väl uppspaltad utan mer står bara vilka moment och inga tider så blir det nog företaget som får bita i det sura om man ska hårddra reglerna..

Sen finns så klart risken att hänvisar man till offerten fast pris lös problemet så är risken stor att det fuskas för att vinna tid och det kan vara jäkligt svårt i såna bedömnings saker att avgöra när det är fusk och när det "duger" för att kallas yrkesmässigt korrekt..

Så bästa är nog att inte vara omöjlig och försöka komma överens om något där alla känner att det känns rätt och riktigt
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S Salaschenko skrev:
Hej
Anlitade en målarfirma som först tvättade huset och därefter började skrapa. De hade uppenbarligen tänkt sig skrapning för 1 dag men meddelade under dagens slut att de räknat alldeles för lågt och deras offert inte skulle hålla om de skulle skrapa mer (står inte specificerat i offerten att de bara skulle skrapa 1 dag).

I offert står att de ska tvätta, skrapa och måla 2lager (+1 lager där det blir trärent). Det behövs uppenbarligen skrapas trärent mer än de tänkt sig. Färgen köper vi själva så det kan inte vara något problem.

Min fråga är: Rent principiellt har väll ändå jag som konsument rätt att de utför jobbet (skrapningen) fackmannamässigt enligt offerten som vi båda parter kommit överens om på förhand. Det är inget löpande, utan en fastpris-offert. Just nu har de lämnat huset halvt skrapat och stora partier trärena.

Jag vill givetvis att det ska bli ett bra jobb, och har viss medkänsla för att alla kan göra (räkna) fel. Vill ju ändå ha ett bra slutresultat. Men visst borde vi egentligen kunna stå på oss och säga att offertens pris gäller, och det ska utföras enligt den. Det står inte att det ska skrapas trärent visserligen, men om det ska utföras fackmannamässigt så innebär det väl det?
Hej
Du har skriftligt i offerten att skrapning ingår.
Dom måste givetvis göra ett fackmanamässigt arbete..
Du får begära att kontroll måste göras innan målning. Eftersom ni hamnat i detta läget.
Misstänker att dom inte är seriösa och du måste få kontrollera arbetet innan måleriet utförs..
Du kommer inte få en glad firma , men dom kör fulspel eller är okunniga i att skriva offerter.
Du har all rätt i detta.
Innan full betalning ska ni gå igenom arbetet , glöm inte kontrollera ändträna, ta mob och sätt på kameran för selfi , så synar du ändträna bäst. Målning måste var så att det inte suger vatten. Alltså det ska kännas att de är riktigt täckmålade.
Glöm inte att grunda efter skrap.
Du kan däremot göra en bedömning om att slipa ner vissa öbildnigar vid ögonfallande ställen , och på så vis får du ett finare resultat.
Slipning görs med en oxilerande slipmaskin.
Arbetet bör inte ta mer än 8 timmar..
Plus material och maskinkostnad , hyra eller om du själv har en.
Lycka till.
Garanti har du genom fakturan och gäller i två år om inget annat angivits.
Mvh Alexander
 
M Mr.L.BKK skrev:
Tänk på hur mycket tid och energi du får lägga… Det är bara acceptera och betala så får du målningen fixad. Blunda när du får fakturan.
Det är precis det jag menar med att personligheten spelar in. En del viker ner sig direkt, de vill inte ha minsta besvär utan låter sig skörtas upp och försöker sen förtränga alltihopa.

Andra accepterar inte en krona fel. Det är ren princip.

Jag köpte en begagnad bil av en bilhandlare. Efter en lång diskussion och prutning var vi överens om ett pris. När jag sedan skulle hämta bilen hade han lagt på 400 spänn på priset i nån j-vla "avgift". Nej så f-n heller! Jag satt nog kvar och tjafsade i två timmar på hans kontor, men till slut gav han sig. Visst var det dålig timpeng, men idag ser jag tillbaka på händelsen med stolthet.

Medan andra (de flesta, förmodar jag) bara hade svalt förtreten och betalt, fast med slutna ögon.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Diskutera men håll i åtanke att han max kan ta 15 % ökad kostnad. Detta är ditt konsumentskydd mot oseriösa firmor.
Fulingar är bara att säga åt dem att göra klart så gör vi upp sen. Sen vifta med det fasta priset. Han kan göra smack noll.
Men risken är att han gör ett skitarbete.
Känn av och fundera på hur seriösa de är.
Avbryt arbete om obehaglig diskussion uppstår.
 
Full skrapning ingår.
Gör aldrig att måla på dåligt sittande underlag , det är att sminka grisen.
Kör hårt mot hårt..
Harvdom skrivit att skrapning utförs före måleriarbetet så måste dom göra det oavsett timmar..
Givetvis så är det upp till dom att bedöma sitt arbete före målning och prissätta det.
vad är det för firma ?
Känns oseriöst.
Därför är det viktigt att skriva en tydlig offer , ta in tre offert. Och billigast är inte bäst för det mesta.
Det är ingen kuggfråga.
Utan okunskap hos firman eller fulspel..
Kontakta komsumentombudsmannen i din kommun.
 
B Bigfoot skrev:
Be om några referenser där firman räknat för högt på fastprisuppdrag och sänkt priset i efterhand...

Rent juridiskt så är det väl inga tveksamheter. Men det kanska ändå är värt att mötas en bit på vägen för att minska risken att firman väljer att "snabba på" underarbetet.
Dom måste göra ett fackmannamässigt arbete.
Det går att kontrollera färgtjockleken efter arbetet. Kontakta färgtillveraren och be om en tekniker..
 
V vessen skrev:
Fast näe, denna liknelse tappar i och med att korvgubben redan gett dig resultatet och sen begär pengar. I detta fall ligger resultatet helt i målarens händer. Visst de får inte mer betalt men de kanske slarvar lite lagom då, eller de får igenom sin vilja tar mer betalt och gör ett fullgott jobb. Nu säger jag inte att de blir så men risken finns.

Ska liknelsen funka så håller korvgubben fortfarande i korven när han begär extra pengar, och får han inte de får du en halvkokt korv för dina 25 kr istället för en helkokt för 25+15 kr.

Sen håller jag med i sak, målaren skall ha tagit höjd i fastpriskalkylen, denne hade knappast gett pengar tillbaka ifall jobbet gått smidigare.
Du fattar nog vad jag menar ändå, även om det inte är i minsta detalj likvärdigt. Jag tänkte inte på att jag skulle utvidga liknelsen när jag började med korvgubben.

Tänk bilverkstad i stället. En stor skylt utanför: "Hjulbyte 200:-". När han har bytt två hjul säger bilmeken "jag vill ha 300 i stället". Om jag då inte betalar 100 kr extra drar han inte åt hjulbultarna på ena sidan.

Bättre?
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
J JIMMEN skrev:
Diskutera men håll i åtanke att han max kan ta 15 % ökad kostnad. Detta är ditt konsumentskydd mot oseriösa firmor.
Fulingar är bara att säga åt dem att göra klart så gör vi upp sen. Sen vifta med det fasta priset. Han kan göra smack noll.
Men risken är att han gör ett skitarbete.
Känn av och fundera på hur seriösa de är.
Avbryt arbete om obehaglig diskussion uppstår.
Nej nej nej..
Inte en krona mer i kostnad för skrapning..
 
  • Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
M Mr.L.BKK skrev:
Tänk på hur mycket tid och energi du får lägga… Det är bara acceptera och betala så får du målningen fixad. Blunda när du får fakturan.
Allvarligt du är inte smart..
Vad gör denhär målerfirman på hos nästa kund.
Målerfirman måste lära sig skriva offerter som visar deras kunskap och nu har dom av okänd anledning velat höja priset..
Vad är det som säger att det skulle ta max 8 timmar..
Herregud gör om gör rätt.
Oseriösa företag måste hängas ut
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Du kan dra hur många korvhistorier du vill. Till slut är det någon som ska få sitt hus målat och det med ett resultat som står sig i 20 år.

Jag tror att risken är stor att man skrapar mycket mindre än vad som egentligen behövs om man håller fast vid priset och det kommer inte kunna kontrolleras. Det kanske ger synbara problem om 10 år och då kommer man inte få någon hjälp eftersom inga sådana garantier lämnas. Hade det varit ett arbete där det var enklare att kontrollera vad som verkligen behövde göras hade man inte behövt kompromissa, men här blir det antagligen svårt.

Vad vi tycker om moralen och annat i det spelar inte så stor roll. Antagligen betalar man hellre 180tusen för ett perfekt resultat än 150 för något som riskerar att se ut som skit efter 5-10 år.

Vad är det man brukar säga, det är skillnad på att ha rätt och att få rätt.
Jävligt trött på folk som resonerar som du.

Det är för helvete självklart att hantverkaren ska stå för den offert som getts.

Förstå det sinnessjuka om varenda företag skulle börja hålla på sådär..

"Huset var lite större än vi trodde så vi behöver 2 dagar extra"

"vinklarna i huset var väldigt sneda så det tar nån dag eller två extra att lägga klart golvet".

Som hantverkare/företagare får man räkna med saker som är oförutsägbara. Man gör ett gott jobb oavsett vad man kommer överens med kunden om. Är kunden nöjd kan kunden betala extra för jobbet om denna vill. De är ingenting hantverkaren, som i det här fallet, ska ta upp.

Det är klassiskt parasitbeteende.

Dom var där och inspektera och tog jobbet och har de inte gjort en bra värdering av jobbet får de stå sitt kast.

Det får varenda människa i världen göra kan jag upplysa dig om. Ständigt dessa ursäkter eller misstag andra ska betala för.

Inte konstigt att hantverkare idag har ett så dåligt rykte. Dom är ju ett skämt numera.
 
  • Gilla
mlb88 och 5 till
  • Laddar…
J JIMMEN skrev:
Diskutera men håll i åtanke att han max kan ta 15 % ökad kostnad. Detta är ditt konsumentskydd mot oseriösa firmor.
Fulingar är bara att säga åt dem att göra klart så gör vi upp sen. Sen vifta med det fasta priset. Han kan göra smack noll.
Men risken är att han gör ett skitarbete.
Känn av och fundera på hur seriösa de är.
Avbryt arbete om obehaglig diskussion uppstår.
Nej nej.
Gör han dåligt jobb så får han det i röven senare...
Allt handlar om att utföra ett fackmannamässigt arbete..
Annars har dom inte i marknaden att göra..
Hur tänker du?
Sådana kunder som du är lätta att lura.
Vad vill du ha när du köper en tjänst?
Ärlighet
Och ett gott samarbete.
Tyvärr har firman visat hur dåliga dom är.
I ett tidigt skede.
Det som göms i snö , kommer fram i tö.!
 
  • Gilla
JIMMEN och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.