Goddag!

Har gjort klart markarbete, formen, armering osv och funderar nu på det här med kylan på nätterna inför gjutning.
På dagarna har vi (Örebro) 15 grader om dagarna men sjunker till +2-4 grader på nätterna.
Ska jag vänta ett tag till tills det är varmare?
Jag gör jobbet själv med några vänner som inte har överdrivet mycket erfarenhet av gjutning.

Bor du i örebro och vill tjäna en slant så hojta gärna till
 
Jag gjöt platta till vårt tillbygge 21 Januari 2021 och hade samma farhågor som du. Jag fick dock "vinterbetong" med frostskyddsmedel i, och vad jag förstår var den varmare när den kom till mig, och frostskyddsmedlet skulle göra att den i alla fall inte blev förstörd om den frös innan den uppnått en viss hållfastighet.

Jag köpte lite extra isolering (vanlig 100mm cellplast) och täckte plattan så snart den var tillräckligt hård för att gå på. Dagen efter var det nästan 40 grader varmt under isoleringen, speciellt i den lite tjockare kantbalken. Tog av och vattnade någon gång, men då jag hade presenning mellan betong och isolering så försvann inte vattnet. Det funkade utmärkt, och det går säkert bra med tunnare isolering också - det finns särskilda betongtäckmattor men för mig var det enklare att köpa lite extra isolering.

Jag tror dock inte det är nödvändigt att göra så när det är så pass varmt som du beskriver, men jag är ingen expert så jag vågar inte lova nåt :D
 
Du vill inte att du ska frysa... ner till nollan och någon enstala minusgrad är det ingen fara alls.

Allt tar bara längre tid vilket kan vara bra för hållfasthet och minimering av sprickor.

/ATW
 
H
Jag gjöt när det var -2 grader.
De kom med varm betong.
Täckte den med pvc matta.
När den börjar brinna så värmer den sig själv.
Gick kanon.
Hade även 2 st värmemattor på ström om det skulle ha behövts.
Men klara mig ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.