Hej,

Vi håller precis på att titta på ett hus som vi är intresserade av. Huset är från 90-talet och jag skulle gärna vilja ha en mer öppen planlösning mellan kök och vardagsrum. Jag skulle därför vilja öppna upp väggen däremellan. Dock tror jag att väggen är bärande, men jag hoppas att det går att lösa. Just nu har jag dock lite svårt att föreställa mig hur planlösningen för det nya köket skulle se ut och vore väldigt tacksam att få lite tips och ideer från er här på forumet.

Husritning från 90-talet med markerade väggar mellan kök, vardagsrum och altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utöver detta skulle jag även vilja öppna upp en del av väggen i vardagsrummet som vätter ut mot baksidan och sätta in skjutdörrar i glas eller liknande för att dels få in lite mer ljus och även kunna njuta av utsikten mer. I anslutning till denna öppning skulle jag också vilja bygga en pergola på altanen. Har ni några tankar kring detta och på vilken del av väggen man skulle göra denna öppning?

Tacksam för all input jag kan få. Skulle uppskatta snabb feedback då vi snart måste bestämma oss om vi ska köpa huset.
 
R
F fixarcrille skrev:
Hej,
Vi håller precis på att titta på ett hus som vi är intresserade av. Huset är från 90-talet och jag skulle gärna vilja ha en mer öppen planlösning mellan kök och vardagsrum.
En liten kommentar ang. öppen planlösning mellan kök och vardagsrum. Som gammal (pensionerad) ljudtekniker (= känslig för störande ljud) vill jag bara framhålla att det är viktigt att tänka på placeringen, isoleringen och val av modell/fabrikat på kyl och frys. Det är inte roligt att t.ex. titta på en långfilm där svaga partier mer eller mindre dränks av en surrande frys.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Du skulle kunna pröva att rita i ett köksplaneringsprogram, t.ex. Ikeas, och det är ju inte stor skillnad på köksplanlösningen utan det får ju fortfarande bli en lång bänkrad i form av en lång kökshalvö där spisen är idag och fram till dagens kylskåp, ha kvar skåp inkl. diskho där hon är idag samt sätt kyl och frys där städskåpet står idag (med baksidan mot ytterväggen). Du blir av med städskåpet så det behöver placeras någon annanstans.

Det ser ut som väldigt lite klädförvaring i hallen och/eller i tvättstugan, vilket som nu kommer att användas som ingång för familjen, och det är nog ett större problem när man lever där än att det inte är öppen planlösning.

Det är ju redan 3 fönster och en altandörr i vardagsrummet så mycket ljusare lär det väl inte bli med skjutdörrar i ställe, speciellt inte om du sen sätter upp ett pergolatak som tar bort ljus. När det gäller att njuta av utsikten handlar det väl mer om att möblera så att man ser ut genom fönstren. Lite väggar är bra att ha för TV och hyllor.

Om du ska sätta in skjutdörrar går det inte att ha några element och då måste uppvärmningen av huset gås igenom.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du skulle kunna pröva att rita i ett köksplaneringsprogram, t.ex. Ikeas, och det är ju inte stor skillnad på köksplanlösningen utan det får ju fortfarande bli en lång bänkrad i form av en lång kökshalvö där spisen är idag och fram till dagens kylskåp, ha kvar skåp inkl. diskho där hon är idag samt sätt kyl och frys där städskåpet står idag (med baksidan mot ytterväggen). Du blir av med städskåpet så det behöver placeras någon annanstans.

Det ser ut som väldigt lite klädförvaring i hallen och/eller i tvättstugan, vilket som nu kommer att användas som ingång för familjen, och det är nog ett större problem när man lever där än att det inte är öppen planlösning.

Det är ju redan 3 fönster och en altandörr i vardagsrummet så mycket ljusare lär det väl inte bli med skjutdörrar i ställe, speciellt inte om du sen sätter upp ett pergolatak som tar bort ljus. När det gäller att njuta av utsikten handlar det väl mer om att möblera så att man ser ut genom fönstren. Lite väggar är bra att ha för TV och hyllor.

Om du ska sätta in skjutdörrar går det inte att ha några element och då måste uppvärmningen av huset gås igenom.
Jag gillar hur du tänker. Tack för dina förslag. Angående vardagsrummet så funderar jag nu på om man istället kanske skulle ersätta altandörren med en dubbeldörr istället för att kunna öppna upp mer utåt.
 
R rolflidvall skrev:
En liten kommentar ang. öppen planlösning mellan kök och vardagsrum. Som gammal (pensionerad) ljudtekniker (= känslig för störande ljud) vill jag bara framhålla att det är viktigt att tänka på placeringen, isoleringen och val av modell/fabrikat på kyl och frys. Det är inte roligt att t.ex. titta på en långfilm där svaga partier mer eller mindre dränks av en surrande frys.
Ja det är en bra synpunkt. Tar med mig det i planeringen. Tack så mycket.
 
BirgitS
F fixarcrille skrev:
Angående vardagsrummet så funderar jag nu på om man istället kanske skulle ersätta altandörren med en dubbeldörr istället för att kunna öppna upp mer utåt.
Alla fasadförändringar kräver bygglov. Ytterväggar är normalt bärande och det krävs därför en kraftigare avväxling ovanför en bredare dörr.

Fundera över var bästa platsen för en dörr är med den möblering ni vill ha. Med öppet mot köket brukar folk vilja ha matplatsen bredvid köket och i så fall sätter man TV på sovrumsväggen och sen soffa/soffor framför den. Det är rätt opraktiskt om soffan/sofforna blockerar altandörren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.