Jag håller på att ta bort förra ägarens snickarglädje i botten på fasaden. Det har i 20 års tid stått vatten på en nästan horisontell bräda så all lockläckt är totalt murken.

Min tanke var att riva bort snickarglädjen och bara bytan lockläkten då bottenbrädorna ser väldigt fina ut. Nu när jag börjat plocka bort snickarglädjen ser jag att många bottenbrädor är spruckna i botten.

Skall jag byta hela bottenbrädan när jag ändå är i farten eller bara trycka i lite fönsterkitt och måla över? Vart går i så fall gränsen? En spricka som är cirka 20 cm lång, eller en spricka i kanten som fläkt upp en "flis"?
 
  • Spruckna och skadade bottenbrädor under fasadlockläkt markerade med röda pilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Om virket är friskt så byter man inte.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Om virket är friskt så byter man inte.
Virket är friskt i övrigt, enbart sprickor i botten av varierande längd (5-20cm).

Då skrapar jag, fyller sprickorna och målar nedre delen två gånger. Sparar både tid och pengar :)

Tack!
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Vi tar en uppdatering på det här också. Jag rev bort all lockläckt, bytte kanske 10% av bottenbrädorna som var eller hade tecken till röta, resterande tätade jag sprickorna med Tec7 och sedan upp med ny lockläckt hela vägen ned.
 
  • Vit plåt, fönster, stenmur med en ovanlig sten inklämd, utomhus, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jalmars
  • Laddar…
A
G Gunnar Johansson69 skrev:
Vi tar en uppdatering på det här också. Jag rev bort all lockläckt, bytte kanske 10% av bottenbrädorna som var eller hade tecken till röta, resterande tätade jag sprickorna med Tec7 och sedan upp med ny lockläckt hela vägen ned.

2 frågor.

Du har möjligtvis inte en bild på offerbrädan som satt där innan?

varför monterade du inte tillbaka en offerbräda om det fungerar så bra under så lång tid?
 
Hittade inte några jättetydliga bilder. Men här är en bild när jag håller på att ta bort vattbrädan och en närbild på lockläckten.

Anledningen till att jag inte satte dit en ny vattbräda är att all lockläckt var rutten i botten och ändå behövde bytas, och jag har som princip att jag bara vill göra varje moment på huset en gång. Vill alltså inte behöva byta lockläckt igen om 15-20 år. Hoppas att det nu skall hålla resten av tiden som vi bor här.
 
  • Måttband vid trasig vitmålad yta, rostig spik, skadat trä och spricka synlig. Inspektion eller mätning pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husvägg med skadad fasad över stenfot, verktyg utspridda på marken, möjlig reparationsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.