Vi har en del element och rör till den vattenburna värmen som ska målas.
Funkar det att använda linoljefärg? Linoljefärg går ju bra på metall, men hur funkar det när det blir varmt - hur reagera färgen då?

Om det inte funkar med linoljefärg, vad bör vi då välja?
 
Kvanne skrev:
Vi har en del element och rör till den vattenburna värmen som ska målas.
Funkar det att använda linoljefärg? Linoljefärg går ju bra på metall, men hur funkar det när det blir varmt - hur reagera färgen då?

Om det inte funkar med linoljefärg, vad bör vi då välja?

Det finns speciell färg för radiatorer som inte gulnar av värmen.
Åtminstone vit, andra kulörer vet jag inte.
 
Vi har målat med både elementfärg och linoljefärg. Vi började med elementfärg men eftersom vi målar med linoljefärg på foder och lister blefv skillanden för stor. Elementfärgen är ju kritvit medans linoljefärgen gulnar efterhand. Linoljefärgen såg alltså mycket gulare ut eftersom elementen fortfarande var så vita. Så vi målade om. Det är ingen kraftig gulning men vill man ha helt vitt är nog elementfärgen att rekommendera. Däremot om man bryter linoljefärgen så går det utmärkt och kulören håller.
 
Hur är det med värmeabsorbtionen i färgen?
Emenentfärg har man väl delvis för att den inte gulnar, men också för att den inte hindrar värmen att gå från elementet ut genom färgen.
 
JonOMaria skrev:
Hur är det med värmeabsorbtionen i färgen?
Emenentfärg har man väl delvis för att den inte gulnar, men också för att den inte hindrar värmen att gå från elementet ut genom färgen.
Bra fråga :)

När det gäller rören så borde det förstås inte göra något ändå - eftersom där ska ju värmen egentligen inte ut.
 
Jag tog ner mina element och skickade på blästring och pulverlackering, blev vita och som nya....kostar dock 500kr/st men då lär det hålla i många år framöver.
 
Min rekommendation är att man ska använda den speciella elementfärg som finns för värmeelement då seriösa färgtillverkare får den att fysikaliskt (värme desorbtion) likna en svartfärtg genom att tillsätta partiklar (som inte är synliga). Svartfärg både absorbera och desorbera värmeenergi som bekant bäst. Men det är ju sällan vi nu förtiden målar våra värmelement svarta så därför välj elementfärg istället då får du bäst nyttoeffekt ut!
 
Vi har målat med elementfärg från Cheapy som hade flera olika nyanser av vitt bl a antikvitt som passade i vårat äldre hus (lite gulare an snövit). De hade även vit mot de grå hållet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.