D
Hej,

I min och många grannars lägenhet är det varje dag (nästan konstant) dåliga lukter som kommer in genom tilluftsdonen. Det har varit så här i många år trots godkända ventilationsbesiktningar. Byggnaden har FTX med korsvärmeväxling, så det ska inte röra sig om någon läcka i värmeväxlaren.

Jag har noterat att venthuvarna på taket är jättenära varandra (se bifogad bild), och tänker att felet måste ligga där. Den närmsta frånluftshuven är på runt 1.4m till tilluftshuven, och har ganska liten höjdskillnad (under 0.4m).

Frånluftshuvarna har också "regnhatt", vilket gör att luften går åt sidan och mot tilluftshuven, tänker att även det gör att avluften kan tränga in.

Har jag en poäng här eller är jag ute och cyklar? Vissa säger att det kan vara tryckskillnader mellan till- och frånluft som gör att luften sprids bland lägenheter, men i detta fall så kommer ju lukten in genom lägenheternas tilluftsdon (och inte ytterdörrar, fönster osv). Då måste väl lukten ha kommit via antingen aggregatet eller takhuvarna tänker jag.

Hyresvärden är lite motsträvig och vi måste tjata otroligt för att de ska ta en ordentlig titt på ventilationssystemet (utöver vanlig besiktning). Så det vore bra om någon kunnig kunde klargöra om det kan vara fel på venthuvarna. Jag har sett vissa rekommendationer om takhuvar, och där står det just att man ska hålla isär till- och frånluft så långt som möjligt, helst på olika sidor av byggnaden, eller rikta avluften rakt uppåt (det finns huvar som har uppåtriktning + vattenskydd).

Tack!

Ventilationshuvar på tak med mätta avstånd som visar deras närhet till varandra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Drönarbild av tak med närliggande ventilationshuvar och angivna uppskattade avstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utsikten över ett hustak med närliggande från- och tilluftshuvar som kan orsaka ventilationproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationshuvar på tak med närhet till varandra, en med regnhatt som riktar luft sidledes.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationstakhuvar nära varandra på ett tak, därifrån och tilluftshuvar har liten avstånd och höjdskillnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
D
Jag antar att även dessa galler kan vara insug (istället för fyrkanten på taket).
Flygbild av flerfamiljshus med fönstergaller markerat som tänkt insug.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Det_stinker skrev:
Jag antar att även dessa galler kan vara insug (istället för fyrkanten på taket).
[bild]
De runda huvarna på taket har inte att göra med ventilationsaggregatet, troligen är de självdragshuvar för trapphus/hisschakt.

Intaget för uteluften är nog gallret som du visar på väggen. Den större fyrkantiga huven skulle i sådant fall vara avluften.

Designen på den är dock inte särskilt modern, vilket får mig att tro att hela ventilationsinstallationen är relativt gammal. Och i en äldre kors-VVX kan det uppstå läckage mellan luftströmmarna i aggregatet, det skulle kunna vara en möjlig orsak till lukt.

Kortslutning är väl en möjlig orsak, främst pga av avlufthuvens utförande som inte "skjuter" iväg avluften som dagens huvar gör.
 
  • Gilla
Det_stinker
  • Laddar…
Jag håller med ovanstående talare, förmodligen äldre aggregat som läcker, alternativt kortslutning.
Svårt att bygga bort, och brukar byggas bort med kolfilter för att få luktfri tilluft. Kan ibland vara svårt att få plats med kolfilter bank i fläktrummet på befintlig anläggning.
Men inget är omöjligt och allt går om man vill. :)
 
  • Gilla
Det_stinker
  • Laddar…
D
oskar.valta oskar.valta skrev:
De runda huvarna på taket har inte att göra med ventilationsaggregatet, troligen är de självdragshuvar för trapphus/hisschakt.

Intaget för uteluften är nog gallret som du visar på väggen. Den större fyrkantiga huven skulle i sådant fall vara avluften.

Designen på den är dock inte särskilt modern, vilket får mig att tro att hela ventilationsinstallationen är relativt gammal. Och i en äldre kors-VVX kan det uppstå läckage mellan luftströmmarna i aggregatet, det skulle kunna vara en möjlig orsak till lukt.

Kortslutning är väl en möjlig orsak, främst pga av avlufthuvens utförande som inte "skjuter" iväg avluften som dagens huvar gör.
Det visade sig att gallret är luftintag och fyrkanten avluft, som du sa.

Jag har hört från hyresvärden att de behövde fixa läckage i korsvärmeväxlaren innan, men det har ju tydligen inte hjälpt. Hur löser man detta ordentligt egentligen, är det bara att byta ut värmeväxlaren helt? (Jag är rädd att hyresvärden kommer vara emot detta om kostnaden är hög.)

Gällande kortslutning, är det relativt lätt att byta avluftshuven mot en modern variant?
 
D
T Tjoa skrev:
Jag håller med ovanstående talare, förmodligen äldre aggregat som läcker, alternativt kortslutning.
Svårt att bygga bort, och brukar byggas bort med kolfilter för att få luktfri tilluft. Kan ibland vara svårt att få plats med kolfilter bank i fläktrummet på befintlig anläggning.
Men inget är omöjligt och allt går om man vill. :)
Jag hoppas det inte är allt för svårt. Om de är läckage så vill man väl helst täppa till läckorna, eller byta ut värmeväxlaren/aggregatet? Detsamma gällande kortslutning, vore väl bättre att byta avluftshuven? Hoppas bara hyresvärden inte snålar...

Vissa dagar kommer det alltså in över 10 timmar lukt.
 
D
En till fråga också till er kunniga. Vissa lägenheter blockerar sina tilluftsventiler ibland, just pga dåliga lukter, vilket skapar obalans i systemet (vi har ett centralt ventilationsaggregat).

En konsult kollar just nu på systemet och lutar ibland mot att den där blockeringen av ventilerna leder till att dåliga lukter kommer in. Men jag är lite tveksam till den hypotesen, för lukterna kommer ju in till andra lägenheter via tilluftsventilerna, och de ventilerna är kopplade till centralaggregatet (och tilluften är inte så förstörd att den går helt i motsatt riktning).

Det är väl mer rimligt att det har att göra med läckage/kortslutning, och inte obalans? Obalans ska väl korsvärmeväxlaren klara av?
 
D Det_stinker skrev:
Det visade sig att gallret är luftintag och fyrkanten avluft, som du sa.

Jag har hört från hyresvärden att de behövde fixa läckage i korsvärmeväxlaren innan, men det har ju tydligen inte hjälpt. Hur löser man detta ordentligt egentligen, är det bara att byta ut värmeväxlaren helt? (Jag är rädd att hyresvärden kommer vara emot detta om kostnaden är hög.)

Gällande kortslutning, är det relativt lätt att byta avluftshuven mot en modern variant?
Med tanke på det som du säger om att de har behövt fixa läckage innan i värmeväxlaren, så skulle jag påstå att sannolikheten är hög att problemet är att det inte är tätt där. Tätningen kan ha varit otillräcklig, blivit otät eller så har nya läckage tillkommit. Det är inte mycket överföring av luft som krävs för att det ska bli lukter.

Tveksam till ett byte av värmeväxlare, jag har svårt att se att en modern kors-VVX skulle gå att få in i det gamla aggregatet. I sådant fall blir det specialanpassningar och då kan man lika gärna till på nytt ventilationsaggregat. Oavsett så är det nog ändå en betydande kostnad, dvs åtminstone 150 Tkr.

Ett byte av avluftshuven är inte något större bekymmer, men jag hade inte satsat på att problemet ligger där.

Det är troligen högre tryckfall i frånluftssystemet än tilluftssystemet i normalt driftläge, detta är inget onormalt. Om vi antar att aggregatet är tryckstyrt så kommer blockerade ventiler att justera fläktens varvtal för att bibehålla ett givet kanaltryck på tilluftssidan. Alltså kommer tryckförhållandena mellan till- och frånluft vara detsamma, och den differensen är den drivande kraften för läckaget.
 
D
oskar.valta oskar.valta skrev:
Med tanke på det som du säger om att de har behövt fixa läckage innan i värmeväxlaren, så skulle jag påstå att sannolikheten är hög att problemet är att det inte är tätt där. Tätningen kan ha varit otillräcklig, blivit otät eller så har nya läckage tillkommit. Det är inte mycket överföring av luft som krävs för att det ska bli lukter.

Tveksam till ett byte av värmeväxlare, jag har svårt att se att en modern kors-VVX skulle gå att få in i det gamla aggregatet. I sådant fall blir det specialanpassningar och då kan man lika gärna till på nytt ventilationsaggregat. Oavsett så är det nog ändå en betydande kostnad, dvs åtminstone 150 Tkr.

Ett byte av avluftshuven är inte något större bekymmer, men jag hade inte satsat på att problemet ligger där.

Det är troligen högre tryckfall i frånluftssystemet än tilluftssystemet i normalt driftläge, detta är inget onormalt. Om vi antar att aggregatet är tryckstyrt så kommer blockerade ventiler att justera fläktens varvtal för att bibehålla ett givet kanaltryck på tilluftssidan. Alltså kommer tryckförhållandena mellan till- och frånluft vara detsamma, och den differensen är den drivande kraften för läckaget.
Hoppas hyresvärden är villig att ersätta aggregatet om det kommer till saken då. Hittills verkar de försöka få det att verka som att allt är hyresgästens fel (t.ex. med blockerade ventiler och dåligt tryck). Samma sak med besiktningsfirman.
 
Jag har gjort en hel del spårgasmätningar på just luktöverföring. I 90% av fallen är det läckage i vvx eller kortslutning. Men ibland kommer det även från grannfastigheter. Om man ska vara helt säker är kolfilter bank efter aggregatet det som hjälper bäst.
 
T Tjoa skrev:
Jag har gjort en hel del spårgasmätningar på just luktöverföring. I 90% av fallen är det läckage i vvx eller kortslutning. Men ibland kommer det även från grannfastigheter. Om man ska vara helt säker är kolfilter bank efter aggregatet det som hjälper bäst.
Precis, kolfilter är väl kanske den enklaste lösningen för att få bukt med luktproblem. Bygger lite tryck och kräver service, så lite ökade driftskostnader.
 
D
T Tjoa skrev:
Jag har gjort en hel del spårgasmätningar på just luktöverföring. I 90% av fallen är det läckage i vvx eller kortslutning. Men ibland kommer det även från grannfastigheter. Om man ska vara helt säker är kolfilter bank efter aggregatet det som hjälper bäst.
Jag har en luftkvalitetsmonitor i ett rum med frånluft och stängda fönster. Utan att någon vistas där visar tydliga CO2 ökningar, exempelvis från 440 ppm till över 530 ppm. Det sammanfaller med 3xhöjningar av TVOC nivåer också (och lukter).

Jo, men hur rejält måste ett sånt kolfilter vara egentligen? Alltså det luktar väldigt frekvent, och kan bli starka löklukter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.