Vi har börjat lägga ett 3 stavsgolv i ask klick från Byggmax på betong. Där emellan la vi Kährs Duplex foam vilket Bauhaus rek. Det prasslande när man gick på det men vi tänkte det kommer väl inte höras när golvet ligger på. Men det gör det ta mig tusan.

Vad ska vi göra? Ta bort allt o Börja från början med en annan foam Snälla kan ni rekommendera en foam? vi har alltså betong med golvvärme och ska lägga på ett trägolv. Det ska vara fuktspärr har jag hört.
 
  • Gilla
m_jonas
  • Laddar…
Tack för ditt svar. Länken till din produkt.. räcker den att lägga direkt på betongen eller behöver man köpa fuktskydd först ?

Tuplex tilltalade mig pga det är fuktspärr och foam i ett så att säga. Men det går ju naturligtvis inte att ha en prasslande golv så vi kommer få göra om med en annan foam. Så sjukt störigt.




Demmpa Demmpa skrev:
Jag har alltid varit emot de nya foamen som består av små frigolitkulor.
Det finns en tråd här på forumet där dessa kulor har kommit upp på golvet via sockeln.
[länk]

Vi har bara lagt med heltäckande foam, tex denna, [länk]
 
Tack ClasseClas, tror /vet du om den är tänkt att ligga direkt på betongplattan och sen lägger man trägolvet på, klick, parkett?

Tyckte prasslet var märkligt från början...innan man la golvet på, så prasslade det sjukt högt. Redan då kändes det skeptiskt. Tycker det är svårt på Bauhaus att hitta personal att prata med, det var även där vi köpte denna Tuplex. som tillslut en ung kille på Bauhaus rek.
 
B Byggaut2021 skrev:
Tack ClasseClas, tror /vet du om den är tänkt att ligga direkt på betongplattan och sen lägger man trägolvet på, klick, parkett?

Tyckte prasslet var märkligt från början...innan man la golvet på, så prasslade det sjukt högt. Redan då kändes det skeptiskt. Tycker det är svårt på Bauhaus att hitta personal att prata med, det var även där vi köpte denna Tuplex. som tillslut en ung kille på Bauhaus rek.
Märkligt... Har själv lagt över 100kvm med den och har inget prassel. Använde ni den integrerade tejpen?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Inget prassel här heller, runt 55m², på golvspån.
Kährs 3stav ek ovanpå.

Minns inget av nån tejp dock?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Inget prassel här heller, runt 55m², på golvspån.
Kährs 3stav ek ovanpå.

Minns inget av nån tejp dock?
Eftersom man ska slippa att även lägga plast på betonggolv så finns det en ca 20cm plastremsa man viker ut som inte har frigolitkulorna i sig. På den finns det en vit skyddremsa som döljer klistret.
 
T Tompafix skrev:
Eftersom man ska slippa att även lägga plast på betonggolv så finns det en ca 20cm plastremsa man viker ut som inte har frigolitkulorna i sig. På den finns det en vit skyddremsa som döljer klistret.
Händer som håller plast med skumplastkulor, otydlig bakgrund med tekniska föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja, titta där, minns faktiskt inte om jag rev bort den eller ej..:thinking:
 
FredrikR FredrikR skrev:
[bild]
Ja, titta där, minns faktiskt inte om jag rev bort den eller ej..:thinking:
:rofl: Den vita remsan kan prassla om den är kvar
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
ja men den där vita skyddspappret satt väl bara i skarven så att säga?? Inte på något sätt under hela ytan. Det är hela ytan som prasslar. Men tyckte du inte materialet ens prasslade innan du la på trägolvet? För då prasslade det så högt så vi knappt kunde höra vad vi sa till varran ;) ;);) Trodde dock golvet skulle få tyst på det hela. Spelar det nån roll att vi har köpt ett tunt golv. Billigare från Byggmax 10 mm istället för de vanliga 12 mm.
 
Kanske
B Byggaut2021 skrev:
ja men den där vita skyddspappret satt väl bara i skarven så att säga?? Inte på något sätt under hela ytan. Det är hela ytan som prasslar. Men tyckte du inte materialet ens prasslade innan du la på trägolvet? För då prasslade det så högt så vi knappt kunde höra vad vi sa till varran ;) ;);) Trodde dock golvet skulle få tyst på det hela. Spelar det nån roll att vi har köpt ett tunt golv. Billigare från Byggmax 10 mm istället för de vanliga 12 mm.
Den jag lade prasslade inte ens utan golv. Kanske defekt vara?
Och ja den var bara i skarven

Edit. Sedan är en vanlig parkett 15mm. Så den är såklart styvare
 
Jag har lagt duplex under kährs pakett och där vi inte kunde bestämma oss under heltäckningsmatta, mest för att det ska finns när det blir parkett någon gång och det blir mjukt att gå på.
Hur som mattan är inte styv alls är det jag vill komma till, huset är över 100 år och där jag kan höra den är där underlaget inte är helt slätt. Jämnat ut det bra men fuskat på några ställen jag vet ska läggas om.
Så hur jämt är ditt undergolv??
 
Nu är jag kanske petig, men nog heter den Tuplex?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Nu är jag kanske petig, men nog heter den Tuplex?
Det har du nog rätt i
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.