Ja, som rubriken lyder.

Anser du att konst* är en del av inredningen?

*Konst i form av:
  • Tavlor (Oljemålningar, Akvarellmålningar, Akrylmålningar) - dvs. originalmålningar
  • Posters
  • Fine-Art-prints
  • Fotografier utskrivna på canvas
Ja, i detta fall, allt som hängs upp på väggen för utsmyckning av ett rum såväl utomhus som inomhus.

Ex.
Om originalmålningar kallas för konst, vilket det i de flesta fall gör, men övriga inte kallas för konst, vad skulle du kalla övriga för då?
 
Varför undrar du? Det är lös egendom som tex inte ingår i ett köp av en fastighet eller bostadsrätt
 
Visst är konst inredning, men den är inte fast inredning.
 
  • Gilla
Nillea och 1 till
  • Laddar…
Konsten har ett egenvärde i sig, men som småborgerlig har jag svårt att köpa någon konst utan tanke på hur den passar in med inredningen.
 
  • Haha
  • Gilla
EasyCash och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför undrar du? Det är lös egendom som tex inte ingår i ett köp av en fastighet eller bostadsrätt
Låt säga du vill inreda ditt hus och köpa tavlor, posters etc för att hänga upp på väggen där hemma. Ser du det som konst? Förstår helt beträffande ägande och den biten.
 
M Marbro skrev:
Konsten har ett egenvärde i sig, men som småborgerlig har jag svårt att köpa någon konst utan tanke på hur den passar in med inredningen.
Precis, så där resonerar många. Dvs. att konst är "ett område" och inredning "ett annat område". Eller tolkar jag dig fel? Ursäkta isf.
 
Vad man anser är konst, eller rent skräp är ju subjektivt, med oändlig variation.

Men tavlor/posters på väggarna är ju självklart inredning OCH konst/skräp. Ser inget motsatsförhållande.
 
  • Gilla
Ileyset och 2 till
  • Laddar…
Håller med, du kan ju även snida ett räcke till att vara både konst och konstruktion. En väggmålning är ju istället fast inredning och konst. En vacker matta kan ju vara både fin för fötterna och ögonen. Så skulle inte se dem som antingen eller utan flera möjliga epitet på samma objekt.
 
T TypRätt skrev:
Håller med, du kan ju även snida ett räcke till att vara både konst och konstruktion. En väggmålning är ju istället fast inredning och konst. En vacker matta kan ju vara både fin för fötterna och ögonen. Så skulle inte se dem som antingen eller utan flera möjliga epitet på samma objekt.
Håller med. Om man hänger upp mattan på väggen blir det i någons ögon ett konstverk.

Så man kan säga att när något marknadsförs som konst, då når man en målgrupp. Däremot om samma vara marknadsförs som inredningsdetalj så når man en annan målgrupp.

Korrekt antagande? :cool:
 
Matta både på vägen och på golvet ser jag som isolermaterial ;)
 
  • Gilla
EasyCash
  • Laddar…
C
E EasyCash skrev:
Korrekt antagande? :cool:
Frågan om vad som kan vara konst var väl en av de centrala frågorna inom den moderna konsten. Och sedan dess är frågan luddigare än någonsin. Tror inte du kommer att finna ett entydigt svar :rofl:
 
  • Gilla
EasyCash och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Frågan om vad som kan vara konst var väl en av de centrala frågorna inom den moderna konsten. Och sedan dess är frågan luddigare än någonsin. Tror inte du kommer att finna ett entydigt svar :rofl:
Jo men det är jag med på. Jag söker inte ett entydigt svar utan försöker bara förstå hur människor resonerar och varför.

Vissa säger kanske såhär:
"Nu åker jag till butik "XYZ" för att köpa en tavla"

Andra såhär:
"Nu åker jag till butik "XYZ" för att köpa konst"

Och några såhär:
"Nu åker jag till butik "XYZ" för att köpa inredning"

Det kanske är så att det finns två kategorier.

Kategori 1:
Konst - i form av att människor ska samlas kring, diskutera...vad vet jag, "betraktningskonst"?

Och

Kategori 2:
"Inredningskonst" - sådan som hängs upp för att ja...fylla ett tomrum på väggar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.