Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Normalt brukar det inte vara rejäla undertryck i avloppsstammar. Då är det verkligen något som suger i kommunens kulvert.

Kan det vara så att det är för tätt i deras kulvert? Kanske p g a att för att för få av dina grannar har riktig avloppsluftning så luften inte kan komma in någonstans?
Hmm ja kanske, det ligger tydligen bara tre hus på den stammen enligt kretslopp och vatten. Ingen har ändrat något som har med avlopp att göra på senaste tiden så är fortfarande märkligt att det uppstått så plötsligt.
 
Jahopp dags å uppdatera här för nu vet jag fasen inte vad jag skall göra.
För ca en månad sen såg jag att den tredje grannen hade en spolbil hemma hos sig, märkligt tyckte jag så gick över å frågade om dom hade stopp eller nåt annat knas med avloppet. Han beskrev exakt samma problem som vi har, vi har därefter ringt kommunen ett par ggr till och efter detta kom dom och filmade avloppen från gatan och en bit in på våra tomter, dom hittade inte ett skit, säger att dom inte kan göra nåt mer. Vad fan gör man nu då? Vi är 3 hushåll med exakt samma problem, en har spolat ”på riktigt”, jag har spolat med iller utan något som helst tillstymmelse till att stöta på nån form av stopp, den tredje har inte gjort något men han har absolut minst problem. Oavsett om alla hade spolat bör inte våra avlopp påverka varandras?
 
Claes Sörmland
Det verkar ju tydligt att kommunen har ett undertryck i sin avloppskulvert. Något drar luft ur de rören, troligen längre nedströms där röret går ihop med en större kulvert med mer flöde. Lösningen är i så fall att kommunen fixar det som drar luft neströms eller sätter en avluftning på sin avloppsulvert. Eller så ser ni ser till att alla tre grannhusen är luftade över tak. Har alla tre husen avluftning över tak?

En annan lösning för att du ska slippa problemet för egen del är att du helt enkelt permanent öppnar din spolbrunn på tomten så att luft kan komma in där. Förläng i så fall spolbrunnen med ett stigarrör med en hatt på så att det inte kan komma in löv/djur samt så att den fungerar även med snötäcke.
 
  • Gilla
Perhedm och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det verkar ju tydligt att kommunen har ett undertryck i sin avloppskulvert. Något drar luft ur de rören, troligen längre nedströms där röret går ihop med en större kulvert med mer flöde. Lösningen är i så fall att kommunen fixar det som drar luft neströms eller sätter en avluftning på sin avloppsulvert. Eller så ser ni ser till att alla tre grannhusen är luftade över tak. Har alla tre husen avluftning över tak?

En annan lösning för att du ska slippa problemet för egen del är att du helt enkelt permanent öppnar din spolbrunn på tomten så att luft kan komma in där. Förläng i så fall spolbrunnen med ett stigarrör med en hatt på så att det inte kan komma in löv/djur samt så att den fungerar även med snötäcke.
Hej,

Jag har liknande problem att vattenlåset i toaletten närmast ledningen till gatan dras ur. Vattnet försvinner inte helt men nivån minskar drastiskt.

se före och efter bild:
Närbild på toalettstolen med nedsänkt vattennivå och rengöringsmedel i vattnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Toalettstol med minskad vattennivå i vattenlåset som visar problemet användaren beskriver.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det händer oftast över natten utan något direkt samband med någon annan spolning eller vattentömning. Har försökt återskapa problemet utan framgång och även varit på taket och kollat att avluftningen inte är igentäppt och luktar samt puffar vid spolning.
Jag överväger att ta hit Spolbil med eventuellt filmning men det känns drastiskt när allt annars rinner och funkar bra utan tecken på stopp.

En fundering jag överväger att testa är är att göra små hål i rensbrunnens lock för extra luft innan gatan för att motverka eventuellt vakuum som bildas.
Finns det risk för att innehåll i avloppsröret fryser under vintern?
Det enda som annars ändrats är att tidigare låg rensbrunnens lock under mark(jord) som inte verkade helt tät och idag slutar den med helt tätt lock i höjd med marken.
Förutom det har även badrummet i fråga med problemtoaletten renoverats och är numera en snålspolande.
Det fanns inga liknande problem med samma badrum innan renovering så problem med takets avluftning eller stopp känns mindre sannolikt (om snålspolande toaletten inte är orsaken).
 
Claes Sörmland
Jag har inget svar men om det är så tydligt att det händer nattetid trots att ingen spolar i toaletterna i huset så måste det ju vara ett rejält sug från gatan. Troligen fungerar inte avluftningen till toaletten optimalt. Kan det vara så att det finns en svacka på ledningen uppströms om toaletten så att det bildas ett vattenlås (eller i alla fall ett delvattenlås) mellan den och avluftningen?

Jag skulle testa att borra hål i rensbrunnen precis som du skriver. Det ger ingen frysrisk att tala om.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
V Vindens skrev:
Hej,

Jag har liknande problem att vattenlåset i toaletten närmast ledningen till gatan dras ur. Vattnet försvinner inte helt men nivån minskar drastiskt.

se före och efter bild:
[bild]
[bild]

Det händer oftast över natten utan något direkt samband med någon annan spolning eller vattentömning. Har försökt återskapa problemet utan framgång och även varit på taket och kollat att avluftningen inte är igentäppt och luktar samt puffar vid spolning.
Jag överväger att ta hit Spolbil med eventuellt filmning men det känns drastiskt när allt annars rinner och funkar bra utan tecken på stopp.

En fundering jag överväger att testa är är att göra små hål i rensbrunnens lock för extra luft innan gatan för att motverka eventuellt vakuum som bildas.
Finns det risk för att innehåll i avloppsröret fryser under vintern?
Det enda som annars ändrats är att tidigare låg rensbrunnens lock under mark(jord) som inte verkade helt tät och idag slutar den med helt tätt lock i höjd med marken.
Förutom det har även badrummet i fråga med problemtoaletten renoverats och är numera en snålspolande.
Det fanns inga liknande problem med samma badrum innan renovering så problem med takets avluftning eller stopp känns mindre sannolikt (om snålspolande toaletten inte är orsaken).
Inte expert på detta på något sätt men om avluftningsröret ligger efter detta rör kan det väl fortfarande bli temporära undertryck vilket skulle kunna dra lite vatten över kanten för vattenlåset, om den gamla toaletten dessutom läkte lite så kan det ju även varit nog för att kompensera för detta så det aldrig uppdagades förut. Ett mer långsökt alternativ skulle vara om det vid renoveringen las golvvärme under wc också och att vatten helt enkelt avdunstar.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har inget svar men om det är så tydligt att det händer nattetid trots att ingen spolar i toaletterna i huset så måste det ju vara ett rejält sug från gatan. Troligen fungerar inte avluftningen till toaletten optimalt. Kan det vara så att det finns en svacka på ledningen uppströms om toaletten så att det bildas ett vattenlås (eller i alla fall ett delvattenlås) mellan den och avluftningen?

Jag skulle testa att borra hål i rensbrunnen precis som du skriver. Det ger ingen frysrisk att tala om.
Du menar exempelvis ledningen från övre badrummet? Vet faktiskt inte men det borde ha märks innan renovering då inga rör bytts eller brunn etc flyttats. En amatörgissning är annars trångt vattenlås till wc där små mängder papper etc fastnar och stundtals drar ut vattenlåset när skiten väl rinner iväg av sig själv?
Vid samtliga golvbrunnar känns det drag om man plockar bort vattenlås.

Notera att hela vattenlåset i wc töms ej utan precis tillräckligt med vatten kvar för att motverka lukt. Det ser ut alltid ut som samma mängd då det inträffar.

Rensbrunnen kanske är lättast att prova med.
Jag har satt en Vakumventil i kökets avlopp på samma våningsplan men det har ej hjälpt.
Kan luftintag via gatans spolbrunn med avstängtsventiler etc annars hjälpa? Marken har satts sig närmast locket som jag tätade själv i dialog med kommunen. (Det syntes råttor i krokarna)
 
T TypRätt skrev:
Inte expert på detta på något sätt men om avluftningsröret ligger efter detta rör kan det väl fortfarande bli temporära undertryck vilket skulle kunna dra lite vatten över kanten för vattenlåset, om den gamla toaletten dessutom läkte lite så kan det ju även varit nog för att kompensera för detta så det aldrig uppdagades förut. Ett mer långsökt alternativ skulle vara om det vid renoveringen las golvvärme under wc också och att vatten helt enkelt avdunstar.
Husets avluftning går ovanför taket ovanför övre badrum. Wc i fråga är på entréplan.
Den gamla wc rann ett tag men slutade efter flottör byttes.
Vi hade vattenburen golvvärme sedan innan så det borde inte göra någon skillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.