Hej,


Letar efter en konstruktör som kan hjälpa till med en K-ritning men det verkar vara ganska svårt så tänkte prova här och se om man kan få lite bra tips.

Bifogat en ritning på vad vi skulle vilja ta bort. Huset är ett radhus byggt i lättbetong 1974. Vet att det går att ta bort hela väggen då några andra i området har gjort det tidigare men dom visste inte vilken "typ" av balk som används. Totalt sätt är det ca 6 meter vägg som ska bort.


Någon som har några idéer eller tips?


Stort tack!
 
  • Gilla
guslar
  • Laddar…
BirgitS
Har du ingen sektionsritning?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du ingen sektionsritning?
Hej!
Jag har denna
 
  • Ritning eller planlösning för ett hus som ligger på ritbord, med linjal nedtill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J JohanSergel86 skrev:
Hej!
Jag har denna
Vet inte om upplösning blev så bra, kan ha en bättre om du inte kan se.
 
BirgitS
Jag är ingen byggkonstruktör så det där vågar jag mig inte på. För närvarande verkar det vara ont om konstruktörer i forumet.

Om det är fackverkstakstolar (ser ut som W) så är inga mellanväggar bärande på planet under vinden. Det var ett vanligt byggsätt 1974.

Har du försökt få tag i en konstruktör via sökfunktionen på www.sbr.se?
 
J JohanSergel86 skrev:
Hej!
Jag har denna
Ingen för entreplanet?
 
K Kane skrev:
Ingen för entreplanet?
Hej,
Den övre ritningen i bilden är av entreplan och den nedre för souterrängplan.
 
Ska även tilläggas att jag inte är 100 på om väggen är bärande eller inte men utgår från att den måste vara det. Ligger ett platt papptak på huset.
 
BirgitS
Eftersom ingrepp i bärande konstruktion, dvs. förändring av bärande vägg, kräver att man gör en bygganmälan till kommunen skulle du kunna fråga dina grannar om de gjorde en bygganmälan och om du i så fall får kopiera den. Det är normalt att det står i bygganmälan om storlek på balken.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
J JohanSergel86 skrev:
Hej,
Den övre ritningen i bilden är av entreplan och den nedre för souterrängplan.
Jag ser det. Men sektionsritning entreplan?
 
K Kane skrev:
Jag ser det. Men sektionsritning entreplan?
Trodde att den ritningen visade båda planens sektionsritningar?
 
J JohanSergel86 skrev:
Vet att det går att ta bort hela väggen då några andra i området har gjort det tidigare men dom visste inte vilken "typ" av balk som används.
Du kan som sagt begära ut grannarnas bygglovshandlingar, förhoppningsvis står allt du behöver veta där. Bara att kopiera.
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
J JohanSergel86 skrev:
Sorry, här kommer rätt ritning
Ser ut som en misstänkt bärande vägg. Men gör som @Anna_H skriver ovan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.