Vi har ett garage med förråd i samma byggnad (separata dörrar) som byggts med "källare" under. Är gräsligt fuktigt i utrymmet under, förmodligen då utrymmet under förrådet består av jordgolv. Upptäckte saltutfällningar i förrådsgolvet (betong), sen låter garagegolvet ihåligt på flera ställen, liksom har det lossnat bitar på enstaka ställen.

Vet inte hur man kan undersöka bärigheten i golvet så det inte är så att bilen rasar ner en vacker dag.

Men en tanke som slog mig, kan man om golvet anses för ostabilt se det som ett dolt fel?
 
Låter ju inte speciellt dolt?
 
  • Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 10 till
  • Laddar…
Kan det vara så att tidigare ägare kört in saltslaskiga bilar som fått armeringsjärnen att rosta?
 
Har ni ens besiktigat huset innan köp?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det låter som att precis alla de symptom du beskriver är saker som lätt hade gått att se till och med under en normal visning, så dolt fel kan ni absolut glömma på direkten och fokusera på att hantera problemet istället.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
I värsta fall kan det finnas ett stor slukhål där bilen sen försvinner i. Hoppas ni har bra bilförsäkring som täcker slukhål.
 
  • Gilla
whak och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har ni ens besiktigat huset innan köp?
Det är besiktigat. Han anmärkte inte på nånting i de utrymmena.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Det låter som att precis alla de symptom du beskriver är saker som lätt hade gått att se till och med under en normal visning, så dolt fel kan ni absolut glömma på direkten och fokusera på att hantera problemet istället.
Det golv som läcker ut saltavfällningar var belagt med trägolv, så kan inte ha synts vid en besiktning. Syns mig veteligen ingenting tydligt när man tittar på golvet underifrån heller. Trägolvet revs upp efter att vi flyttat in och såg då inga problem med den kunskap vi hade då.
 
  • Gilla
Klargplutte
  • Laddar…
Så för att lösa problemet, vad tar man kontakt med för typ av hantverkare?
 
K kattparet skrev:
Det golv som läcker ut saltavfällningar var belagt med trägolv, så kan inte ha synts vid en besiktning. Syns mig veteligen ingenting tydligt när man tittar på golvet underifrån heller. Trägolvet revs upp efter att vi flyttat in och såg då inga problem med den kunskap vi hade då.
Att ni inte såg några problem med den kunskap ni då hade påverkar tyvärr inte om ett fel är dolt eller ej.
Ej heller en besiktning. (Det ger er kunskap inför ett köp och *eventuellt* ett skydd där ni kan vända er mot besiktningsmannen om denne har missat ett fel som borde ha upptäckts.)

Ni nämner att delar av garage-golvet låter ihåligt. Det är en kraftig varningsflagga som indikerar att man borde ha gjort en fördjupad undersökning oavsett något i förrådet.

Ett förslag är att kontakta ert försäkringsbolag, de kanske inte kan hjälpa er finansiellt, men de brukar ofta dels inspektera fuktskador, dels rekommendera åtgärder och har ofta bra kontakter till lokala hantverkare.
 
Innan ni tar in hantverkare, läs på lite först. Det kanske måste ventileras, dräneras, värmas, göra riktigt golv i källaren.
Lägg upp lite bilder så kanske vi kan hjälpa bättre.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Att ni inte såg några problem med den kunskap ni då hade påverkar tyvärr inte om ett fel är dolt eller ej.
Ej heller en besiktning. (Det ger er kunskap inför ett köp och *eventuellt* ett skydd där ni kan vända er mot besiktningsmannen om denne har missat ett fel som borde ha upptäckts.)

Ni nämner att delar av garage-golvet låter ihåligt. Det är en kraftig varningsflagga som indikerar att man borde ha gjort en fördjupad undersökning oavsett något i förrådet.

Ett förslag är att kontakta ert försäkringsbolag, de kanske inte kan hjälpa er finansiellt, men de brukar ofta dels inspektera fuktskador, dels rekommendera åtgärder och har ofta bra kontakter till lokala hantverkare.
Blev nog lite rörigt. Betonggolvet som inte varit belagt med trägolv låter ihåligt på vissa ställen. Det andra golvet har jag inte lyckats höra nånting.

Jag är inte helt införstådd i vad dolda fel kan vara, men försökte ju få någon rätsida på om det är något man borde få kompensation för eller inte. Om det är brister i konstruktionen, etc.

Jag var tyvärr aldrig med vid besiktningen men litade på min fru och svärföräldrar som var med och litade fullt på att dem då.

Så Försäkringsbolaget borde vara första steget med andra ord?
 
En försäkring ska täcka oförutsedda och plötsliga skador/händelser, ej undermåligt byggda eller underhållna konstruktioner.
 
Ska ta bilder när jag kommer tillbaka hem. Jag gjorde en snabb skiss, om någon blir klok på detta.

Det vänstra rummet har vi kontaktat några firmor (bl.a. Miljönären) för att ge offert på att gjuta på betong, det är där det kommit upp saltutfällningar på en viss yta. Det var innan jag såg saltutfällningarna.

Det högra har tjockare betong, men det är där jag hört det låter ihåligt (hörde det när jag tappade verktyg i samband med däckbyte i våras). Undertill har det lossnat nån enstaka betongbit kring avloppsröret.

Lär nog vara rätt fuktigt där under, luften känns inte trevligt oavsett. Hade tankar på att fylla igen kulverten med jordgolvet.
 
  • Skiss av en byggnadsplan med beteckningar som visar ett garage och rum med olika golvmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E etompau skrev:
En försäkring ska täcka oförutsedda och plötsliga skador/händelser, ej undermåligt byggda eller underhållna konstruktioner.
Så var ska man vända sig då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.