Hej!

Vi kikar på ett hus som är byggt 1976. Det verkar vara en del att åtgärda, men går ändå att flytta in och bo där direkt. Jag skulle behöva hjälp av er proffs med 4 frågor:

Funderingar:

1. Huset är två plan och har badrum uppe och nere. Det på nedervåningen behöver renoveras och där har vi budgeterat 200 000kr. Badrummet är 8kvm och är inte renoverat sedan byggnadsåret. Är det en rimlig siffra?

Äldre badrum i behov av renovering med toalett, duschhörna och sliten röd golvmatta.

2. Både luftvärmepump (2007) och varmvattenberedaren (2003) och kaminen (1984) är gamla och vi tänker att de behöver bytas. Behöver man göra det direkt eller räcker det att göra det ”när de går sönder”?



3. Taket är behov av renovering. Vad kostar det ca? Kan det räcka med 200 000kr?

Mikrobiell påväxt på takstolar i vind med synlig fukt och isoleringsmaterial, behöver åtgärdas. Skador på gammalt tak med sprucken plastfolie, mossa och rostiga plåtdetaljer som behöver renoveras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder





4. Behöver man göra något åt garaget tror ni?
Taket är bytt 2011.

Fuktigmätare visar hög fuktighet vid träkonstruktion nära husgrund med skador på fasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Här kommer en bild på huset för att ni skall få lite uppfattning om det.

Röd tvåplansvilla från 1976 med sluttande tegeltak, garage och grönskande trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




TACK så mycket på förhand!!
Mvh Malin
 
Står det på platta? Om ja, har syllarna bytts? Ventilationsgolv installerats? Annars skulle jag lägga till även det i beräkningen.
 
Jag tycker att punkterna. Som du tagit upp ser rimliga ut.
Men hus från 70 talet har ofta problem med fukt i bottenplattan. Vilket ger mögel och rötskador. Ex ingjutna syllar.
 
Hej!
Tack för input ang detta.
såhär säger de om plattan:
I krypgrunden finns en avfuktare installerad för att säkerställa ett torrt klimat och vid besiktningen uppmättes låga fuktvärden
Specifikationslista för ett hus inkluderande byggår, hustyp, taktyp, stomme, fönster, ventilation, värmesystem och grundkonstruktion.

Textdokument om krypgrund med fuktinformationsresultat och beskrivning av installerad avfuktare för att upprätthålla torrt klimat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Malin
 
  • Gilla
[old rusty] och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag tycker att punkterna. Som du tagit upp ser rimliga ut.
Men hus från 70 talet har ofta problem med fukt i bottenplattan. Vilket ger mögel och rötskador. Ex ingjutna syllar.
hej!
vilken av punkterna är det du tänker på?
Jag hade ju 4 frågor av lite olika karaktär.
tack på förhand!
Mvh Malin
 
Hej!
1. När vi köpte vårt hus (i liknande stil och ålder) för tre år sedan fick vi också börja med att renovera badrum. Nu krånglade vi till det och byggde två nya badrum av det som tidigare var badrum och tvättstuga (+ bl.a. flyttade/bytte avlopp och vattenledningar), vilket kostade ca det dubbla mot vad ni räknar på. Storleken på resp. rum var liknande som ert badrum, så med förbehåll för att alla priser har gått upp och helt beroende på vilka material ni vill ha så kan ev 200 000 gå ihop, fast jag tror att det är i underkant.

2. Jag skulle avvakta med att byta ut samtliga. Kanske inte tills de går sönder, men det är i alla fall ingen panik. Vi bytte vår varmvattenberedare direkt, men den var från 1984 och stod i vägen i tvättstugan som skulle byggas om. Värmepumpen från 2005 behöll vi ett par år och det funkade fint. Nyligen bytte vi den också när vi ändå fixade ytskikten i rummet. Gissar att det är en plåt-/gjutjärnskamin? Vi installerade en täljstenskamin och den är nästan värd sin vikt i guld på vintrarna, men den gamla duger förmodligen fint tills vidare så länge den är godkänd av sotaren. :D

3. Nu hade vi tur och taket på vårt hus byttes i närtid av förra ägaren, men närmaste grannen har nyligen bytt och kom undan med ca 150 000. Han var sjukt nöjd med leverantören (Vesivek) som fixade jobbet, det funkade väldigt smidigt. Utan att ha närmare detaljer kan jag bara konstatera att takbyten varit mycket mer utdragna för andra som bytt tak i området. Kvaliteten på jobben vet jag ju inget om, men det SER bra ut. ;)

4. Jag skulle ta det lugnt med garaget. Ni bor ju inte där inne, och om ni är någotsånär händiga kan ni nog fixa till det själva framöver. Det behöver ju göras såklart, men det lär hålla ett tag som det är. Vi har inte åtgärdat garaget eller förrådet än (vilket verkligen behövs), men räknar med att göra det inom några år...

Hoppsan vad långt det blev... men lycka till! Huset ser jättemysigt ut!
 
BirgitS
M MalinnilaM skrev:
1. Huset är två plan och har badrum uppe och nere. Det på nedervåningen behöver renoveras och där har vi budgeterat 200 000kr. Badrummet är 8kvm och är inte renoverat sedan byggnadsåret. Är det en rimlig siffra?
Om det ska vara kakel och klinker samt ni tar in en bra firma för renoveringen får du nog lägga på en del. Med våtrumsmatta och -tapet kan det nog bli billigare.

M MalinnilaM skrev:
2. Både luftvärmepump (2007) och varmvattenberedaren (2003) och kaminen (1984) är gamla och vi tänker att de behöver bytas. Behöver man göra det direkt eller räcker det att göra det ”när de går sönder”?
Där vi bodde förut gick frånluftsvärmepumpen sönder efter 21 år. Både den och en varmvattenberedare är väl normalt att man har tills de går sönder.
 
Hur tänker ni runt de löpande driftskostnaderna, främst uppvärmningen? Har luft/luftvärmepumpens och kaminens användande hållit elförbrukningen på en rimlig nivå för de tidigare ägarna, eller får direkt-elen jobba för dyra pengar?
 
KristinaRT
Vad är det för typ av kamin? Öppen brasa eller med luckor? Vår braskamin är fr 91 och den behöver inte bytas bara för att den är gammal…

Ni bor inte i garaget, det behöver inte vara i toppskick vid inflyttning...

Nu verkar ni inte ha platta på mark, men det är högst överdrivet att tro att man måste regla upp och lägga ventilerade golv. Det gör man om man har problem.

Vi gör just nu om vårt tak, hus byggt 76. Ca 160 kvm tak, inga burspråk men tre takfönster. slutar på ca 160 000 e rot. 200 000 låter inte orimligt men möjligen på gränsen om ni har komplicerande faktorer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.