Vi har en Automower 320 som förra året lade av helt. Visade sig att batteriet inte längre tog laddning. Köpte ett nytt (tredjeparts) men efter några månader slutade även detta att funka. Klipparen åker ut, men stannar och stänger av sig efter 10-60 sekunder. När man sätter in den i basstationen ser det ut som att det laddar och att batteriet är fullt.

Ska jag våga köpa ett nytt batteri igen, denn2 gång original för 1400 spänn? Eller kan jag på något sätt se om det kan vara nåt annat fel?
 
A
BiFuel BiFuel skrev:
Vi har en Automower 320 som förra året lade av helt. Visade sig att batteriet inte längre tog laddning. Köpte ett nytt (tredjeparts) men efter några månader slutade även detta att funka. Klipparen åker ut, men stannar och stänger av sig efter 10-60 sekunder. När man sätter in den i basstationen ser det ut som att det laddar och att batteriet är fullt.

Ska jag våga köpa ett nytt batteri igen, denn2 gång original för 1400 spänn? Eller kan jag på något sätt se om det kan vara nåt annat fel?
Går ju alltid att fråga verkstad om att koppla upp sig på den.. kan ha tappat kontakten med tråden.. :thinking:
eller så är det något som är glapp.
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Piratbatterier är alltid en risk.
Om det är något med beg.kabeln så stänger inte klipparen av sig utan du ska få ett felmeddelande om detta.

Långt tryck på 0 aktiverar en info-meny där det går att utläsa en del data om batterispänning/laddström, kan ev. ge en indikation om det är batteriet som är defekt.
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
galento
Står det nåt i displayen , vi har en 330x som gör samma sak ibland men
har uppdaterad programvara och nya originalbatterier. Händer detta varje
gång den går ut ?
Ska byta kortet i laddstationen framöver. Vi har en 320 också men den fick
nytt batteri , nytt moderkort /programvara på garantin annars har den gått
bra.

Automower 330x "sitter fast i laddstationen" | Byggahus.se
 
galento galento skrev:
Står det nåt i displayen , vi har en 330x som gör samma sak ibland men
har uppdaterad programvara och nya originalbatterier. Händer detta varje
gång den går ut ?
Ska byta kortet i laddstationen framöver. Vi har en 320 också men den fick
nytt batteri , nytt moderkort /programvara på garantin annars har den gått
bra.

Automower 330x "sitter fast i laddstationen" | Byggahus.se
Står inget, den bara tvärslocknar och sen startas den om när man sätter den i laddstationen. Ja, händer varje gång. Det enda som varierar är hur lång tid det tar, men max nån minut.
 
Jag tryckte 0 och kollade batteri, där ser det ut såhär. Display på en Husqvarna-enhet som visar batteristatus med spänning, laddningsnivå och ström.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bild tagen när klipparen sitter i stationen. Och från huvudsidan ser det ut som att batteriet är fulladdat, se bild. Men så fort jag drar ut klipparen ur stationen så stendör den.
Skärm på en Husqvarna-klippare som visar "TIMER" och fulladdat batterisymbol med datum och tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så troligt att batteriet är dött?

Lönt att försöka med piratbatteri igen eller bita i sura äpplet och köpa original för 1700 spänn?
 
Som sagt, pirat är en risk. Du vet aldrig vilka celler som tillverkaren har använt.
Om piratbatteriet bara höll några månader kan du ju höra med inköpsstället om de kan ordna fram ett nytt.
 
E etompau skrev:
Som sagt, pirat är en risk. Du vet aldrig vilka celler som tillverkaren har använt.
Om piratbatteriet bara höll några månader kan du ju höra med inköpsstället om de kan ordna fram ett nytt.
Verkar knappt finnas original att få tag i och prisskillnaden är stor. Jag minns tyvärr inte ens var jag köpte det förra batteriet så kanske det kan vara värt att chansa igen från en mer etablerad leverantör? Vore väl konstigt om mer eller mindre alla piratbatterier är kass med tanke på hur vanligt det är att etablerade aktörer säljer dem?
 
Jag hittade kvittot i mailen. Inköpt i juni 2021, så jag mailade dem nu. Funderar ändå på att testa med piratvarianten igen om jag inte får ett nytt från dem. Är nyfiken :)
 
E etompau skrev:
Som sagt, pirat är en risk. Du vet aldrig vilka celler som tillverkaren har använt.
Om piratbatteriet bara höll några månader kan du ju höra med inköpsstället om de kan ordna fram ett nytt.
Jag såg en sak nu, när batteriet laddat i 2 timmar kunde jag ta ut klipparen ur stationen utan att den stänger av. Dock när man kollar infomenyn så står det:
Laddnivå: 2607 mAh
Ström: -114 mA
Kapacitet: 2600 mAh

Batteriet ska ju ha en kapacitet på 5200 mAh... kan det vara så att en av två celler i det har gett upp?
Jag beställer hur som helst ett nytt nu, 1 års garanti och 30 dagars öppet köp inkl. rätt att testa det i klipparen först.
 
Har sett att på vissa batteripaket så använder HQ ett motstånd i batteripaketet för att till klipparen indikera vilket kapacitet som inkopplat batteri i har.
Vet ej om det är något som påverkar dina grejor.
 
Hittade detta när jag kollade runt.

https://batteridoktorn.se/butik/us18650vtc5a/

http://tna.se/husqvarna-automower/laga-batteriet-istallet/

https://www.byggahus.se/forum/threads/automower-320-330-teknisk.254630/

Det finns enligt den tekniska manualen en procedur man ska göra, batterikapacitetstest.

1. Eine Überprüfung der Batteriekapazität
erfordert eine vollständige Entladung der
Batterie. Schalten Sie in den manuellen
Betriebsmodus und laden Sie die Batterie
vollständig auf. Zu Ladebeginn darf die
Batterietemperatur maximal 40 °C betragen.
2. Lassen Sie den Mähroboter im manuellen
Betriebsmodus mähen, bis die Batterie
vollständig entladen ist. Der Mäher sollte
während des Batterietests nur einen geringen
Schneidwiderstand haben. Daher sollte die
Schnitthöhe auf Maximum verstellt werden.
3. Wenn die Batterie leer ist, bleibt der Mäher
stehen. Das Ergebnis des Batterietests wird
dann automatisch gespeichert und kann in
Autocheck EXP oder unter Werkzeuge -
Geschichte, insgesamt - Batteriekapazität im
Display des Mähers eingesehen werden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.