Missade att jag skulle lägga min planlösning under denna rubrik.

Önskar synpunkter från er luttrade husbyggare på denna planlösning...


Tack på förhand

Fia
 
  • homedone_8_lommen.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ligger vädersträcken?

Var har du tomtgränsen?

/alacs
 
Hej Fia

Jag gör dig nog besviken men jag ser två punkter som jag inte gillar.

Det första är lösningen runt föräldrasovrummet, mycket korridor och genomgång förbi kapphängare känns inte helt lyckat.

Det andra är att jag vill trycka ut "midjan" på huset. Du får som det är nu mycket yttervägg i förhållande till yta på huset. Detta kostar att bygga och det drar extra värmen hela tiden
 
Min först reaktion är att det finns 3st toaletter men inget badrum? Men ni kanske inte vill ha något bad ::) Håller med mats_o om föräldrasovrummet känns inte bra men jag tror jag förstår er tanke med att ha föräldrasovrummet enskilt. Men barnens avdelning tycker jag ser toppen ut! :) Där har dom sin egen hörna vilket jag inte ångrade att vi gjorde i vårat hus heller....
 
mats_o skrev:
Hej Fia

Jag gör dig nog besviken men jag ser två punkter som jag inte gillar.

Det första är lösningen runt föräldrasovrummet, mycket korridor och genomgång förbi kapphängare känns inte helt lyckat.

Det andra är att jag vill trycka ut "midjan" på huset. Du får som det är nu mycket yttervägg i förhållande till yta på huset. Detta kostar att bygga och det drar extra värmen hela tiden
Nej det gör du inte! Vi är tacksamma för alla synpunkter vi kan få!
Vi lägger in en ny skiss med en annan lösning på föräldraravdelningen.
Det är lite svårt att få till en annan ingång till sovrummet.

Håller med dig om midjan!
Tack!
 
lier skrev:
Min först reaktion är att det finns 3st toaletter men inget badrum? Men ni kanske inte vill ha något bad ::) Håller med mats_o om föräldrasovrummet känns inte bra men jag tror jag förstår er tanke med att ha föräldrasovrummet enskilt. Men barnens avdelning tycker jag ser toppen ut! :) Där har dom sin egen hörna vilket jag inte ångrade att vi gjorde i vårat hus heller....
Hej!

Vi är inte riktigt överens om vi ska ha ett badrum eller ej!
Vi är 6st som behöver duscha, men det går bra i ett badkar också!

Kolla den nya bilden och tyck till!

Tack!
 
mats_o skrev:
Hej Fia

Jag gör dig nog besviken men jag ser två punkter som jag inte gillar.

Det första är lösningen runt föräldrasovrummet, mycket korridor och genomgång förbi kapphängare känns inte helt lyckat.

Det andra är att jag vill trycka ut "midjan" på huset. Du får som det är nu mycket yttervägg i förhållande till yta på huset. Detta kostar att bygga och det drar extra värmen hela tiden
Vi har utgått från Fiskarhedens Lommen men förlängt vardagsrummet 2 meter och inrett garaget!
Kom på att vi har provat att rita om Fiskarhedens Trasten för att bli av med midjan!
Kolla bilden!
 
  • trastlommen.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
frys74 skrev:
Vi har utgått från Fiskarhedens Lommen men förlängt vardagsrummet 2 meter och inrett garaget!
Kom på att vi har provat att rita om Fiskarhedens Trasten för att bli av med midjan!
Kolla bilden!
Behöver göra om föräldraravdelningen där också!
 
Hej, jag tycker att det första alternativet i stort var kanonbra!  :) Att det blir en liten korridor vid entrén till sovrummet tycker inte jag gör något eftersom den utnyttjas till garderober. Jag tycker inte att alternativ 2 är bra, är rädd att sovrummet blir kolmörkt.

Jag har dock några andra små synpunkter....  

Jag vet inte hur stort fönstret i allrummet är men det borde finnas en risk att rummet blir lite mörkt. Jag skulle offrat garderoberna (2 av 21 om jag räknat rätt) och satt dit ett högt fönster typ 8/20 eller 8/23 beroende på takhöjden. Det skulle även ge ljus ända bort till hallen och samtidigt göra rummet mer lättmöblerat.

Jag skulle även se till att det fanns möjlighet att stänga till om barnavdelningen genom att sätta dit t.ex. glasade pardörrar mot hallen. Jag har själv ett antal barn och jag vet hur det kan låta när de kommer i gång.

Till sist tycker jag att det verkar lite snålt med förvaring i köket. Ni verkar ju prioritera förvaringsutrymmen eftersom ni har massor med garderober, klädkammare och rejäl tvättstuga. Jag har ingen direkt lösning men ni borde ni nog fundera lite på köksplaneringen.

 
Jag hadde missat avsaknaden av badkaret men fundera på att slänga dig i duschen eller att lägga dig i ett varmt skumbad med stilla musik och ett levande ljus?

Vad kommer du att må bäst av efter en stressig vecka?
Rita in plats för både badkar och dusch i huvudbadrummet

Min personliga uppfattning är att jag hellre släpper tanken på ett föräldra badrum än att förlora badkaret
 
Osten 3 skrev:
Hej, jag tycker att det första alternativet i stort var kanonbra!  :) Att det blir en liten korridor vid entrén till sovrummet tycker inte jag gör något eftersom den utnyttjas till garderober. Jag tycker inte att alternativ 2 är bra, är rädd att sovrummet blir kolmörkt.

Jag har dock några andra små synpunkter....  

Jag vet inte hur stort fönstret i allrummet är men det borde finnas en risk att rummet blir lite mörkt. Jag skulle offrat garderoberna (2 av 21 om jag räknat rätt) och satt dit ett högt fönster typ 8/20 eller 8/23 beroende på takhöjden. Det skulle även ge ljus ända bort till hallen och samtidigt göra rummet mer lättmöblerat.

Jag skulle även se till att det fanns möjlighet att stänga till om barnavdelningen genom att sätta dit t.ex. glasade pardörrar mot hallen. Jag har själv ett antal barn och jag vet hur det kan låta när de kommer i gång.

Till sist tycker jag att det verkar lite snålt med förvaring i köket. Ni verkar ju prioritera förvaringsutrymmen eftersom ni har massor med garderober, klädkammare och rejäl tvättstuga. Jag har ingen direkt lösning men ni borde ni nog fundera lite på köksplaneringen.
Hej på dig!

Vi hade tänkt att sätta in en skjutdörr för att kunna ``stänga in´´ barnens ljud när de kommer igång!
Förvaringen i köket är ett problem. Har provat att rita in en köksö för att få mer lådor.
Problemet är att vi är 6 personer och barna tar ofta med sig kompisar hem, då behöver vi kunna förlänga bordet för att få plats. Det är inte lätt det här!

Stort fönster i allrummet vore nog kanon! Får kolla över fönsterplaceringen i hela huset.

Tack för hjälpen!
 
Hej,

planlösningen ser i stora drag jättebra ut. Ett probem jag ser, är att hallen kommer att användas som passage för att komma till både föräldrarsovrum och toalett. Försök gärna placera hallen separat så man inte behöver passera denna annat än när man ska ut/in och därmed inte drar runt på grus i hela huset.
 
Bra synpunkt, ska fundera på detta.

Mvh Fia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.