Hej,

Vi har sommarstuga 25 mil bort, och kommer om vi nu skaffar en elbil behöva kunna ladda bilen vid stugan. Vi är oftast bara där 1-2 nätter i taget, och behöver därför kunna ladda med trefas 10 eller 16A (7 eller 11 kW).

Problemet är att parkeringen ligger 25-50 meter från huvudbyggnaden. Om vi antar att det finns trefas 16A indraget i huvudbyggnaden, skulle det vara OK att installera ett CEE-utag som klarar 16A trefas på utsidan av huset (med egen jordfelsbrytare, och gärna även effektmätare, i husets central) och sen dra en förlängningskabel från detta uttag till parkeringen. Att exv. gräva ner kablar är inte önskvärt. Kabeln jag tänker mig är en s.k. motorkabel av bra kvalitet (de verkar kosta ett par tusen) som finns med CEE-don och märkström på 16 eller t.o.m. 32 A, vanligtvis i längderna 10, 25 eller 50 meter. Kabeln är inte tänkt att ligga ute permanent, utan den tas ut när vi kommer och plockas in när vi åker.

Är det dessutom OK att skarva två kablar, exv 25 + 10 meter?
 
Redigerat:
Jag har gjort så uppe i stugan, fram tills jag kostar på mig att gräva ner kabel till vägen.

Har ca 25m från stugan ner till vägen, så en CEE 25meters kabel räckte alldeles precis för mig.

Ser inga problem eller fel med att göra så, så länge man lyfter in kabeln efter varje gång.

(Jag väljer att bara ladda 3x6A för att inte dra huvudsäkringarna när element, spis etc går igång. Räcker för det mesta då jag sällan kommer upp helt tom och sällan behöver åka hela bilens räckvidd dagen efter ..,)


/Jocce
 
  • Gilla
SverreK
  • Laddar…
Om du inte har koll på förimpedansen i din anslutningspunkt och kan räkna ut så att utlösningsvilkoret uppfylls så kan du ju alltid säkra denna grupp med 10 A istället för 16 A. Långa skarvsladdar kan vara ett problem vid "svagt nät". Emellertid så kan din nätägare ge svar om detta alternativt en elektriker mäta upp det.
 
Har du kört 25mil så borde du förbrukat ca 50kwh.
Med 3fas 16a så tar det ca 4,5h att ladda fullt igen.
Med 3fas 6a så tar det ca 12h att ladda fullt.
Så min fråga är varför du ska ha så kraftig laddning. Är du där 1-2 dygn så skulle du till och med kunna klara dig på 6a enfas.

Laddar du snabbt så riskerar du att inte kunna använda husets el i nån större utsträckning.
 
Redigerat:
Det är ju ofta billigare att ladda på natten om man har timtaxa, så för att hinna ladda fullt med bara en övernattning finns det en uppsida i att kunna köra 12–16 A.

Själv har jag en situation liknande TS och laddar ofta bara 23–06 på landet, men då det oftast är resor fredag–söndag är det lugnt ändå även med lite försiktigare laddning. Men som sagt, stannar man bara över natt kan en högre ström ha sin uppsida.
 
  • Gilla
SverreK
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Har du kört 25mil så borde du förbrukat ca 50kwh.
Med 3fas 16a så tar det ca 4,5h att ladda fullt igen.
Med 3fas 6a så tar det ca 12h att ladda fullt.
Så min fråga är varför du ska ha så kraftig laddning. Är du där 1-2 dygn så skulle du till och med kunna klara dig på 6a enfas.

Laddar du snabbt så riskerar du att inte kunna använda husets el i nån större utsträckning.
Jag räknar med att vi behöver bilen även på dagen ibland. Vanligtvis går det säkert bra att, som du säger, ladda långsammare, men man vill ju klara av de flesta tänkbara scenarion. I "värsta fall" kan det innebära att komma exv. fredag kväll, och åka hem någon gång på lördagen, där bilen även används lördag f.m.

16A eller 10A trefas spelar nog mindre roll. Jag var mest ute efter huruvida användandet av längre förlängningskablar är ett big NO-NO eller inte :)
 
Jo det går att göra så med riktigt bra skarvkabel. Jag blir bara lite nyfiken, "att gräva inte öskvärt" är det för att det är svårt med berg o annat eller befarar du att en fast monterad laddbox blir saboterad eller stulen ? En riktig laddboxinstallation är det ju 50% bidrag på än så länge, Värt att tänka på. Men om oviljan är för stöldrisken så förstår jag. Denna vecka så har jag fått påringningar från 3 st stugägare som gjorde en sådan upptäckt när de kom till stugan och skulle säsongsöppna nu i påsk. I ett av fallen var spänningen frånslagen, därför lättstulen, de andra två verkar man slagit en yxa i matningen först.
 
E Elajomannen skrev:
Jo det går att göra så med riktigt bra skarvkabel. Jag blir bara lite nyfiken, "att gräva inte öskvärt" är det för att det är svårt med berg o annat eller befarar du att en fast monterad laddbox blir saboterad eller stulen ? En riktig laddboxinstallation är det ju 50% bidrag på än så länge, Värt att tänka på. Men om oviljan är för stöldrisken så förstår jag. Denna vecka så har jag fått påringningar från 3 st stugägare som gjorde en sådan upptäckt när de kom till stugan och skulle säsongsöppna nu i påsk. I ett av fallen var spänningen frånslagen, därför lättstulen, de andra två verkar man slagit en yxa i matningen först.
Det är nog en kombination av allt. Skärgårdstomt med klippor/berg överallt, och stugan används inte på vintern. Tjuvar som stjäl båtmotorer och dyl. förekommer. Sen känns det ovärt att ha en laddbox fast monterad som endast används ett fåtal gånger per år. I värsta fall går det ju att installera en trefas kontakt på boxen, och flytta den mellan hemmet och stugan...
 
A AHB skrev:
Det är nog en kombination av allt. Skärgårdstomt med klippor/berg överallt, och stugan används inte på vintern. Tjuvar som stjäl båtmotorer och dyl. förekommer. Sen känns det ovärt att ha en laddbox fast monterad som endast används ett fåtal gånger per år. I värsta fall går det ju att installera en trefas kontakt på boxen, och flytta den mellan hemmet och stugan...
Jag förstår absolut. Att inte få ha prylar ifred är skittråkigt. Två av de som fick sina boxar stulna var inne på en sådan lösning. Ett cee utag och stickpropp vill de ha nu. Blir nog bra det, men då gäller det verkligen att plocka in boxen så fort som laddkabeln lossas från bilen, annars är det ju typ 10 sekunders operation att stjäla boxen. Berg, ja då blir det svårt att få ner kabeln. Fixar ibland en uppspänd wire med kabel på i den miljön när det skall var el till gäststuga eller laddbox. Hur som helst, du verkar ha koll. Hej.
 
  • Gilla
Alexander HB
  • Laddar…
  • Gilla
SverreK och 1 till
  • Laddar…
S
Tack för bra information i denna tråd. Har exakt samma ”problem” med parkering en bit bort och kommer troligen köra 3-fas skarvsladd och någon portabel laddbox , typ Njord Go, eller liknande för laddning av elbilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.