Jag håller på och ska koppla in ett par fläktkonvektorer för frikyla via bergvärmepumpen och har nu kommit så långt att jag ska beställa cirkulationspump och de sista koppingarna för att få ihop allt. Det är här jag behöver hjälp för att se om jag tänkt fel eller glömt något.

Tanken är att köra med en Wilo Yonos PICO 25/1-6 130 och vad jag kan läsa mig till så har den en anslutningsgänga som är G40.
Jag har mätt avsticken som är förberedda för kylan och de har en invändig gänga på 24mm, vilket borde vara detsamma som G20.

Första frågan: Ska jag använda den här unionskopplingen för att ansluta pumpen mot avsticken?
(Jag inser att jag kommer behöva en G20-nippel då båda ändarna är hona.)

Vidare har min kylkille önskemål om att montera en T-koppling direkt efter pumpen. Som jag förstod det var detta enbart för att underlätta när vi ska pumpa i kylmedel i den nya kretsen.
Tanken är var att montera den här kopplingen, kompletterat med den här ventilen.

Med allt ovan monterat borde jag väl kunna pressa på en PEX-koppling med invändig G20 och sedan borde det vara biff? Är det någonstans jag tänkt fel? Är det något som skulle gå att göra enklare eller billigare? Alla tips är välkomna.

Installation av cirkulationspump och kopparrör med isoleringsmaterial på en betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mätskruv används för att mäta invändig gänga på en rördel för VVS-installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som har något att säga om mina funderingar ovan?


(Jodå, jag vet att jag är otålig.)
 
W
Låter rätt med pumpkopplingar och sexkant men vars tänkte du invändig g20 pressövergång?

Edit: Missade t-röret. Ja det då låter det väl rimligt alltihop.

Edit2: Funderade bara över om du missat kopplingar till returen? Där bör du ju vilja ha till exempel en utvändig g20 pressövergång?
 
Redigerat:
W WarHawk skrev:
Låter rätt med pumpkopplingar och sexkant men vars tänkte du invändig g20 pressövergång?

Edit: Missade t-röret. Ja det då låter det väl rimligt alltihop.

Edit2: Funderade bara över om du missat kopplingar till returen? Där bör du ju vilja ha till exempel en utvändig g20 pressövergång?

Tack för svar, då känner jag mig säker nog för att lägga en beställning.

Returen har jag koll på då det bara blir en utvändig G20 PressPex som du skriver. Hade funderingar på att sätta ett likadant T-koppel som på matande sidan för att kunna ha allt kopplat och bara ha kulventiler öppna vid fyllning, men jag vet inte om det känns nödvändigt?

Ska se över allt igen under kvällen så att jag inte missat något mer.
 
H
Sitter det en backventil mellan avsticken? Det måste du ha.

Sedan har du redan påfyllnskoppel så någon mera påfyllningsmöjlighet behöver du inte ha.
 
H H-Thomasson skrev:
Sitter det en backventil mellan avsticken? Det måste du ha.

Sedan har du redan påfyllnskoppel så någon mera påfyllningsmöjlighet behöver du inte ha.
Jag har inte kollat under isoleringen om det sitter någon backventil, men det är firman som installerade pumpen som gjort avsticken och jag utgår ifrån att de gjort rätt. Jag ska ändå dubbelkolla detta nu när du nämner det.

Jag vet att det finns ett påfyllnadskopplel, men killen som ska fylla på den nya delarna tyckte att det var enklare om han slapp pumpa kylmedlet via borrhålet för att få upp det i det nya kretsen.
Onödigt kanske, men vill han ha det på det viset så är det ju ingen större kostnad att lösa det.
 
Då är det beställt.
Gick igenom listan och försökte tänka efter om det var något jag inte tänkt på, men tror att jag fått med allt. Slängde med en extra T-koppling och kulventil när jag ändå beställde så kan jag höra med min kylkille om han tycker att jag ska montera det eller om jag ska koppla returen direkt mot avsticket.

Tackar för hjälpen.
 
H
B Bonzo2000 skrev:
Då är det beställt.
Gick igenom listan och försökte tänka efter om det var något jag inte tänkt på, men tror att jag fått med allt. Slängde med en extra T-koppling och kulventil när jag ändå beställde så kan jag höra med min kylkille om han tycker att jag ska montera det eller om jag ska koppla returen direkt mot avsticket.

Tackar för hjälpen.
Är det inkopplat nu?
 
H H-Thomasson skrev:
Är det inkopplat nu?
Japp. Inkopplat och driftsatt för några veckor sedan, precis i lagom tid inför värmen.

Jag är rätt nöjd att jag fick ihop det till slut och ännu en gång har jag insett att precis när man börjar begripa hur man ska göra med allt så är man klar.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.