Alfredo Alfredo skrev:
Du får det att låta som att detta skulle vara något ovanligt eller misstolkar jag dig? Jag har bott i olika hyres- och bostadsrätter i tre olika medelstora svenska städer och alltid kört bil till jobbet. Så har även merparten av mina grannar gjort samt säkert hälften av mina kollegor. Jag anar att du kanske är färgad av ditt stockholmsperspektiv.
Jag är säkert skadad av ett Stockholmsperspektiv, ja, men jag tror nog ändå att folk som pendlar långt till jobbet med bil mestadels inte är lägenhetsboende och därmed har lättare att hantera sin laddning (utom möjligen de med samfälld parkering, som är ett kapitel för sig). Och har man kort pendlingsväg blir ju laddbehoven ännu lägre/glesare.

Men jag tycker som jag antytt ovan och skrivit andra gånger att hyresgästers laddbehov kan vara en av få frågor på området som möjligen kan tjäna på en offentlig reglering. I BRFer däremot anser jag att det kan få lösa sig av sig självt.
 
D
Alfredo Alfredo skrev:
Dock verkar "alla de" som har en realistisk möjlighet att äga och ladda en elbil glömma bort att många inte har det. Bor man exempelvis i en lägenhet är det idag en rätt liten andels som kan ladda hemma och 49 procent av hushållen i Sverige bor i en lägenhet i ett flerbostadshus.

Jag tror fortfarande att avsaknaden av laddmöjlighet är ett betydligt större hinder för elbilar än den enskildes bristande kunskap om den egna ekonomin.
Ja men så är det nog i vissa fall, anekdotiskt kan jag berätta att en bekant, som bor i lgh utan laddmöjlighet fnv, har haft sin elbil i ett par månader nu, han laddar på snabbladdare (350kW) och det verkar funka rätt bra för honom, själv vill jag nog hellre köra nattladdning dock.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag är säkert skadad av ett Stockholmsperspektiv, ja, men jag tror nog ändå att folk som pendlar långt till jobbet med bil mestadels inte är lägenhetsboende och därmed har lättare att hantera sin laddning (utom möjligen de med samfälld parkering, som är ett kapitel för sig). Och har man kort pendlingsväg blir ju laddbehoven ännu lägre/glesare.

Men jag tycker som jag antytt ovan och skrivit andra gånger att hyresgästers laddbehov kan vara en av få frågor på området som möjligen kan tjäna på en offentlig reglering. I BRFer däremot anser jag att det kan få lösa sig av sig självt.
Ö
Ja herrejävlar... Så alla på "landet" bor i egna hus?

/ATW
 
J Jan_G skrev:
Det händer EXTREMT mycket inom batteriteknik och laddningsteknik nu.
Redan nu finns bilar med 800 Voltsteknik som laddas relativt snabbt. Inom 3-4 år kommer nylanserade elbilar laddas på 10 min.
Jag snabbladdar sällan men när jag gör det brukar 10-15 minuter vara lagom.

Jag vet inte hur stor andel av batteriet du menar skulle laddas på 10 minuter om 3-4 år? Menar du 0-100%, vilket jag tror att du menar, så pratar vi upp mot megawatten på laddare, ingen planerar för det för personbilar.

Om 3-4 år är Tesla och BYD så dominerande i den globala nybilsförsäljningen att det är deras tekniker man nog ska snegla på för att sia om framtiden.
 
A ArneTW skrev:
Ö
Ja herrejävlar... Så alla på "landet" bor i egna hus?

/ATW
Ja, statistiskt sett gör de det i högre grad än i storstäder. Dubbelt så ofta i glesbyggdslän som i Stockholm faktiskt.

Kul att få lära sig något, va?
Stapeldiagram visar andelen boendeformer i olika svenska län, inklusive småhus och flerbostadshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.scb.se/hitta-statistik/...e/pong/statistiknyhet/hushallens-boende-2020/
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, statistiskt sett gör de det i högre grad än i storstäder. Dubbelt så ofta i glesbyggdslän som i Stockholm faktiskt.

Kul att få lära sig något, va?
[bild]
[länk]
Det var inte jag som sa att det inte fanns några hyreshus utanför Stockholm och om det fanns så var de så få att man inte behöver bry sig om dem...

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Det var inte jag som sa att det inte fanns några hyreshus utanför Stockholm och om det fanns så var de så få att man inte behöver bry sig om dem...

/ATW
Nej, och det har ju inte jag gjort heller. Men eftersom att du gillar att projicera åsikter på andra får du väl tro det. Jag lever nämligen inte i illusionen att du nu faktiskt skulle sluta medvetet missförstå vad andra skriver bara för att jag förklarar mig en gång till.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Jag snabbladdar sällan men när jag gör det brukar 10-15 minuter vara lagom.

Jag vet inte hur stor andel av batteriet du menar skulle laddas på 10 minuter om 3-4 år? Menar du 0-100%, vilket jag tror att du menar, så pratar vi upp mot megawatten på laddare, ingen planerar för det för personbilar.

Om 3-4 år är Tesla och BYD så dominerande i den globala nybilsförsäljningen att det är deras tekniker man nog ska snegla på för att sia om framtiden.
10-80 procent. Det vanliga när man snabbladdar. De sista 20 tar för lång tid.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, och det har ju inte jag gjort heller. Men eftersom att du gillar att projicera åsikter på andra får du väl tro det. Jag lever nämligen inte i illusionen att du nu faktiskt skulle sluta medvetet missförstå vad andra skriver bara för att jag förklarar mig en gång till.
Eftersom du verkar erkänna på ditt bakvända sätt att det finns lägenhetsboende människor utanför Stockholm kan du väl hjälpa till att förklara hur mycket vi behöver höja priset på drivmedel innan de förstår att de behöver flytta till Stockholm och/eller skaffa sig välbetalda jobb.

För annars får de skylla sig själva att de inte hinner med i utvecklingen.

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Eftersom du verkar erkänna på ditt bakvända sätt att det finns lägenhetsboende människor utanför Stockholm kan du väl hjälpa till att förklara hur mycket vi behöver höja priset på drivmedel innan de förstår att de behöver flytta till Stockholm och/eller skaffa sig välbetalda jobb.
Nej. Eftersom att det inte är en fråga jag propagerar för tänker jag inte försöka göra det.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.