A
Alfredo Alfredo skrev:
Som den besserwisser jag är står jag naturligtvis gärna till tjänst med den informationen.

[bild]

Det verkar röra sig om ca 1,5 promille av dina inlägg om nu forumsök är att lita på. Med andra ord ganska sällan om jag får tycka till. :crysmile::p:geek:
Tack!
Jag blev lite orolig
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
A
E ERagn skrev:
Herregud, ät några pepparkakor. Släpper det här eftersom du bara kommer med personangrepp och halmgubberesonemang och inte skriver något om sakfrågan. Jag tycker inte TS behöver ligga sömnlös av oro i alla fall.
Sorry din härskarteknik biter inte på mig, du får försöka hitta någon annan att förminska.
 
electroluxaren skrev:
Sorry din härskarteknik biter inte på mig, du får försöka hitta någon annan att förminska.
Ja, är verkligen jag som kört med härskarteknik..

Du har hittills ironiskt kallat mig guru, troll, tvärsäkert hävdat att du har bättre koll, förminskat min erfarenhet av hur växten betett sig hos oss med att jag ”ryckt lite ogräs”.

Däremot har du hittills inte kommit med någon saklig förklaring till vad jag skrivit som är fel? Lust att utveckla?
 
A
E ERagn skrev:
Ja, är verkligen jag som kört med härskarteknik..

Du har hittills ironiskt kallat mig guru, troll, tvärsäkert hävdat att du har bättre koll, förminskat min erfarenhet av hur växten betett sig hos oss med att jag ”ryckt lite ogräs”.

Däremot har du hittills inte kommit med någon saklig förklaring till vad jag skrivit som är fel? Lust att utveckla?
Nä utveckla du för det är du ju verkligen bäst på
 
Eragn har inte utgett sig för att vara best på det här. Det är du som verkar tro att du är det. Men allt du gör är att försöka trycka ner de som inte håller med dig. Gärna genom att påstå att de skriver saker de inte gör. Så tagga ner och argumentera i stället.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Eragn har inte utgett sig för att vara best på det här. Det är du som verkar tro att du är det. Men allt du gör är att försöka trycka ner de som inte håller med dig. Gärna genom att påstå att de skriver saker de inte gör. Så tagga ner och argumentera i stället.
Vad/var är dina argument?
 
E ERagn skrev:
Det är väl ingen som tycker det är kul men dessa trådar får alltid massa helt orimliga svar som ”rör den absolut inte, då skjuter den meterlånga rötter åt alla håll” vilket inte stämmer. Den är väl på många sätt som alla andra växter och bildar över tid stora rotsystem. När man sedan kapar/gräver/whatever kommer den skjuta skott från rötterna, på samma sätt som tex aspar. Har man ett sedan länge etablerat bestånd har det rimligtvis långa rötter och det kan ju då vara bra att fundera igenom hur man bäst hanterar den för att slippa att få nya skott i halva trädgården.

Är det små rotbitar som spridits ut är de lätta att bli av med och att då låta den stå och etablera sig av rädsla är enligt mig det sämsta man kan göra, då kommer de nya plantorna få tid och kraft att skapa de där stora rotsystemen som är ett helvete att bli av med.
Jag tycker inte att vi ska tona ner risken med parkslide, tvärtom. Den är en invasiv växt som tränger ut andra arter och är mycket svår att bekämpa. Naturvårdsverket skriver så här:

"Parkslide är den invasiva växt som är svårast att bekämpa för den:

  • kan etablera sig lätt på närapå vilken typ av jord som helst.
  • sprids med ytterst små rot- eller stamfragment, i vissa fall så små som 0,7 millimeter.
  • har en tidig tillväxt på våren och bildar snabbt täta bestånd.
  • kan använda sina lagrade resurser till att skjuta nya skott många år efter att bekämpning har påbörjats.
  • kan reagera på bekämpningsförsök genom att skjuta rotskott upp till sju meter från huvudplantan.
  • har högre tolerans mot kemiska bekämpningsmedel jämfört med många andra arter
Rör inte parkslide om du inte absolut måste. Sannolikheten att du sprider den är större än att du lyckas få bort den. Växten triggas igång av åtgärder."

Läs mer: https://www.naturvardsverket.se/amn...ter/arter-som-ej-omfattas-av-regler/parkslide
 
Redigerat:
  • Gilla
Cynips och 3 till
  • Laddar…
Det där sista är ett galet råd enligt mig. Om man inte rör den så kommer den definitivt att sprida sig. Om man klipper ner den en gång i månaden så minskar den i storlek. Lämnar man växtdelarna på platsen riskerar man inte att sprida den.

Det är ingen som påstått att den inte är invasiv, även om electoluxaren påstår det.
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
tom med fördel plantera den då den ger välbehövlig skugga och den är ätbar
Nja… ätbar, men inte god. En vän till mig som har som affärsverksamhet att laga mat utomhus med hjälp av vad ätbart hen hittar i naturen, beskrev parkslide som ”trist och tråkig sparris med fadd smak”. Inte nåt rekommenderbart.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
B Bengt_C skrev:
Grannhuset har sålts. Tomten har styckas upp i fyra småbitar som nh ät tillslut.
Extremt berget och det krävs stora schakt och sprängningsarbeten.
Mitt i en bergsskreva ligger ett stort bestånd av parkslide som hållit sig lokalt utan spridning.
Jag är rädd att man kommer att sprida ut Parkliden över hela området.

Hur ska jag göra?
Köp den eller de fastigheter du vill få rådighet över, det är ditt ända rimliga sätt att bli ägare till parksliden och styra över dess vidare öden.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Ellenkaramellen Ellenkaramellen skrev:
Nja… ätbar, men inte god. En vän till mig som har som affärsverksamhet att laga mat utomhus med hjälp av vad ätbart hen hittar i naturen, beskrev parkslide som ”trist och tråkig sparris med fadd smak”. Inte nåt rekommenderbart.
Jasså? Jag har bara läst att den ska smaka ungefär som rabarber, kanske pga att den ska vara rik på oxalsyra, så smått giftig också.
 
TS hur stort är området med parkslide förresten?
 
Åsa Lund
electroluxaren skrev:
Jag brukar göra detta mest för att få bort förra årets döda ved men det påverkar inte växten om man inte når ner till rötterna
Tänkte att rötterna dör när de når kokpunkten? Och har man en rejäl brasa blir det riktigt varmt under
 
Nja, värmen går inte ner i marken särskilt långt. Ofta blir det ett isolerande asklager så att marken knappt värms alls.
 
D Daniel 109 skrev:
Det där sista är ett galet råd enligt mig. Om man inte rör den så kommer den definitivt att sprida sig. Om man klipper ner den en gång i månaden så minskar den i storlek. Lämnar man växtdelarna på platsen riskerar man inte att sprida den.

Det är ingen som påstått att den inte är invasiv, även om electoluxaren påstår det.
Exakt. Jag håller med om i princip alla de punkterna men folk övertolkar det lite.

Att den skjuter rotskott långt från huvudplantan stämmer ju väl om det är ett etablerat bestånd med stort rotsystem. Det stämmer däremot inte för enstaka småplantor som spridit sig via oförsiktig hantering av jord. Att man alltid ska låta den vara tycker jag också är ett felaktigt råd, det kanske kan vara lämpligt i vissa fall men inte heller det passar bra för små plantor som inte hunnit etablera sig. Dem bör man istället bekämpa INNAN de får sju meter långa rötter.
 
  • Gilla
Heidina
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.