Hej.
Är elektriker och håller på att koppla in Solaredge vr SE16k med modbus smartmeter åt Solkraft.Har fått telefonnummer till någon hos dem vid frågor men gissa hur många gånger har försökt ringa utan svar.
Allt är kopplad men dessa dipswitch inställningar behöver jag hjälp med.
Mätaren är inte bytt än av Eon.Får jag drifta anläggningen ändå bara för att se att allt är ok men sedan stänga av den tills mätaren är bytt?
Bifogar bilder:hur dessa switchar ställas in?Har 1st växelriktare.Energimätaren är kopplad till växelriktarens rs485 1 anslutning.Har den betydelse vilken jag väljer? rs485 1 eller rs485 2 anslutningen? Intern av en Solaredge växelriktare med fokus på dipswitch-inställningar och RS485 anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Instruktionsdiagram för DIP-switchinställningar för en Solaredge växelriktare med markeringar för RS485-anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss av kopplingsschema för en Solaredge växelriktare och modbus smartmeter med markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk krets med dipswitchar och RS485-anslutningar på en Solaredge enhet indikerad med pilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Instruktionsblad för inställning av DIP-switchar på Solaredge energimätare och växelriktare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Där finns också 2 dipswitcar ovanför.Hur ska de vara?De är skyddade av någon gul plasfolie där har jag pilat på därför ser den ut som det gör.
Har inte fått beskrivning för smartetern hur man ställer in den(antar att jag måste göra det) men den har jag hittat på Solaredges hemsida.
Mvh
 
Redigerat:
Hej!

Växelriktare:
De två ternineringarna på växelriktaren är för RS485-1(till vänster) och RS485-2(till höger) och enligt dina beskrivningar så ska den vänstra dipswitchen för RS485-1 vara på ON(uppåt).

Modbus:
De båda termineringsswitcharna på Modbussen ska vara på on alltså in mot skåpet.
Modbus ID 2 ska vara som bilden visar switch 2 ut från skåpet.

Konfigurera sedan modbusmätaren i SetApp enligt bilden.

Skärmdump av SolarEdge inverter inställningsgränssnitt med checklista för rätt konfiguration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lycka till

MVH/ Tomas
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
G GyToSol skrev:
Hej!

Växelriktare:
De två ternineringarna på växelriktaren är för RS485-1(till vänster) och RS485-2(till höger) och enligt dina beskrivningar så ska den vänstra dipswitchen för RS485-1 vara på ON(uppåt).

Modbus:
De båda termineringsswitcharna på Modbussen ska vara på on alltså in mot skåpet.
Modbus ID 2 ska vara som bilden visar switch 2 ut från skåpet.

Konfigurera sedan modbusmätaren i SetApp enligt bilden.

[bild]

Lycka till

MVH/ Tomas
Tack för ditt svar.På min Huawei Vr hemma är själva vr är jordad med en extra Rk6 Gr/g på en jordningsskruv på utsidan till elcentralen pes skena.På denna solaredge vr undertill på vänster sida finns en extra skruv.Läste i den medföljande engelska manualen att denna är till jordning till om man har batterianläggning alltså koppla på batteriet någonstans.Är det så?När jag lät besiktiga min egen anläggning kollade besiktingsmannen om vr var extra jordat vilken den är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.