K
Vi flyttade in i ett hus förra sommaren med en måbärshäck, tyvärr vet jag inte när häcken planterades men jag gissar på runt 2009-2011.
Stora delar av häcken är tjock och fin men på ett ställe är det ett hål i häcken och allt till höger "lutar mot hålet".
Måbärshäck framför ett hus med synligt hål där häcken är tunnare, övriga delar är tätare och högre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En måbärshäck med livskraftiga grenar samt ett gapande hål där grenar är bortplockade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag kollade i hålet så var det en del döda grenar som jag plockade bort (roten var murken).
Resterande grenar har börjat slå ut eller har knoppar även om de kanske inte känns lika livegna som övriga delar av häcken.
Delar av en tät häck med knoppar och några utslagna blad, mot bakgrund av ett hål i häcken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En förtätad häck med torra, delvis döda grenar och ett synligt hål där grenarna lutar inåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har förstått att det bästa kanske hade varit att kapa ned häcken ordentligt och sedan låta den ta sig, men när den ändå är så pass fin på andra ställen känns det lite väl drastiskt. Och nu när den börjar slå ut så är det väl ändå för sent?

Finns det något vi kan göra för att få häcken jämn och fin?
Går det att ta skott och planera eller på annat sätt få den att växa igen hålet?
 
Claes Sörmland
Ledsen men ni måste börja om och släppa upp den i små steg.

Det är just det som tidigare häckägare har fuskat med och sen har snön tryckt ned de långa slanorna.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
K
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ledsen men ni måste börja om och släppa upp den i små steg.

Det är just det som tidigare häckägare har fuskat med och sen har snön tryckt ned de långa slanorna.
Ajdå, det var det jag hoppades slippa.
Hur mycket ovan mark ska man spara och när ska man göra det, antar som sagt att det är försent nu när den redan fått knoppar?
Hur ska jag göra med hålet där det saknas en levande planta, går det att sätta ett skott eller sprida häcken på något sätt?
 
Claes Sörmland
K Krille.S skrev:
Ajdå, det var det jag hoppades slippa.
Hur mycket ovan mark ska man spara och när ska man göra det, antar som sagt att det är försent nu när den redan fått knoppar?
Hur ska jag göra med hålet där det saknas en levande planta, går det att sätta ett skott eller sprida häcken på något sätt?
Ledsen att behöva vara budbäraren. Sen att föryngringsbeskära nu. Bättre nästa vinter. Skär kanske 10-20 från marken.

Du kan köpa en planta för hålet. Högst troligt är det sorten 'Schmidt' som är mycket vanlig i handeln. Finns t o m mycket stora plantor av den sorten numera som säljs som "färdig fäck".

Det andra alternativet är att ta sticklingar och driva upp. Tar några år extra att få stora plantor men sticklingar av måbär är enormt enkelt. Gäller bara att de inte glöms bort och torkar ihjäl under sommaren.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Håller med ovanstående om att radikal nedskärning av hela häcken är det bästa och att det bör ske på tidigt på vårvintern innan saven stiger. Gödsla och håll fritt från ogräs. Sedan måste ni släppa upp häcken långsamt, 10-20 cm per år, för att den ska bli tät och fin.

Det enklaste sättet att få skott från måbät är att lägga ner en gren mot marken. Lägg på en sten och vänta till dess grenen fått rötter innan du klipper loss den från moderplantan. Om du rensar bort det döda nu så kan du redan nu försöka böja ner en gren och fästa så att den kommer på rätt plats från början och du slipper plantera om skottet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.