Hej!
Har försökt att få bort svartmögel från kakelfogarna i duschen, men har hittills inte lyckats. Tidigare har jag försökt borsta bort allt, men då har det bara växt tillbaka varje gång, denna gången testade jag en blandning av ättika och vatten och sedan borsta av med en pasta av bakpulver och vatten. Jag får då bort det mesta, men inte allt. Är lite orolig över att det kanske växer tillbaka igen. Min plan är (om detta nu inte funkar) att riva ner kakelväggarna, fogarna och golv vid duschen och byta ut allting.

Vad bör jag tänka på om jag ska gå vidare med denna planen? Vad måste jag göra för att förebygga mögel på nya duschen isåfall?

Har ni andra tips på vad man kan göra?
 
Vad är det för ventilation i badrummet och hur bra fungerar den? Ett sätt att minska tillväxten är ju att se till att det är så torrt som möjligt i badrummet när duschen inte används.
 
Claes Sörmland
Du behöver skrubba badrummets väggar med handdiskmedelsvatten och skölja av. Nu måste du döda av möglet som sitter i fogarna för att det inte ska återväxa så snabbt. Det gör du genom att pensla Klorin 1:5 spätt med vatten på de mögliga fogarna. Proppa ventilationen och stäng dörren och spola lite vatten på golvet så att det blir som en fuktkammare. Ge nu klorinet över dagen eller natten av oxidera ihjäl möglet. Skölj av. Klart. Eventuellt repetera om det finns synligt mögel kvar på någon fog.

I det långa loppet behöver du troligen bättre ventilation i badrummet om möglet återkommer trots regelbunden städning av badrummet genoms krubbning, säg en gång i månaden. Möglet behöver tvålrester att leva på och fukt.
 
  • Gilla
Gunnar1970
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Vad är det för ventilation i badrummet och hur bra fungerar den? Ett sätt att minska tillväxten är ju att se till att det är så torrt som möjligt i badrummet när duschen inte används.
Vi har ett frånluftsdon i badrummet och det kan hålla ett blad toalettpapper om man placerar den exakt på donen. Annars vet jag tyvärr inte om det är tillräckligt. Badrummet är på ca 10 kvm och vi har ett FTX system
 
Claes Sörmland
G Gunnar1970 skrev:
Vi har ett frånluftsdon i badrummet och det kan hålla ett blad toalettpapper om man placerar den exakt på donen. Annars vet jag tyvärr inte om det är tillräckligt. Badrummet är på ca 10 kvm och vi har ett FTX system
Det kan räcka med städning och Klorinbehandling. För några år sedan skaffade jag en lägenhet i ett äldre hus med självdrag. Säljaren hade tydligen odlat mögel i badrummet och flyttstädningen hade inte inkluderat Klorin. Så det var en del svarta kakelfogar i badrummet med städat i övrigt. Jag penslade på Klorin enligt ovan och fick repetera behandlingen en gång. Sen var fogarna kritvita. Det var några år sedan, inget mögel har kommit tillbaka.
 
  • Gilla
Gunnar1970
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du behöver skrubba badrummets väggar med handdiskmedelsvatten och skölja av. Nu måste du döda av möglet som sitter i fogarna för att det inte ska återväxa så snabbt. Det gör du genom att pensla Klorin 1:5 spätt med vatten på de mögliga fogarna. Proppa ventilationen och stäng dörren och spola lite vatten på golvet så att det blir som en fuktkammare. Ge nu klorinet över dagen eller natten av oxidera ihjäl möglet. Skölj av. Klart. Eventuellt repetera om det finns synligt mögel kvar på någon fog.

I det långa loppet behöver du troligen bättre ventilation i badrummet om möglet återkommer trots regelbunden städning av badrummet genoms krubbning, säg en gång i månaden. Möglet behöver tvålrester att leva på och fukt.
Fogen är rätt så gammalt så jag tänkte byta ut det och kanske t.o.m. väggarna. Borde jag tvätta bort så mycket mögel som möjligt och sedan låta det torka innan jag river ner allting och byter? Vilka mer åtgärder kan jag ta?
 
Claes Sörmland
G Gunnar1970 skrev:
Fogen är rätt så gammalt så jag tänkte byta ut det och kanske t.o.m. väggarna. Borde jag tvätta bort så mycket mögel som möjligt och sedan låta det torka innan jag river ner allting och byter? Vilka mer åtgärder kan jag ta?
Det sitter ytligt, möglet behöver syre och lågt pH och kan inte växa i den basiska och syrefattiga väggen.

Ska du ändå renovera så löser sig problemet i och med att resterna av det gamla badrummet bärs ut.
 
  • Gilla
Gunnar1970
  • Laddar…
G Gunnar1970 skrev:
Min plan är (om detta nu inte funkar) att riva ner kakelväggarna, fogarna och golv vid duschen och byta ut allting.
För mig är mögel i ett badrum som vilken annan smuts som helst, alltså något man tvättar bort. Att byta ut allting tycker jag låter extremt överdrivet och jag har svårt att se att det skulle hindra möglet från att komma tillbaka så länge fukt/ventilation inte förändras.

Nej gör som @Claes Sörmland föreslår och tvätta med Klorin så blir det bra ett tag.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ska du ändå renovera så löser sig problemet i och med att resterna av det gamla badrummet bärs ut.
Tror du? Jag tror att de nya ytskikten kommer att bli mögliga precis som de gamla så länge fukten finns där.
 
  • Gilla
Gunnar1970 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
För mig är mögel i ett badrum som vilken annan smuts som helst, alltså något man tvättar bort. Att byta ut allting tycker jag låter extremt överdrivet och jag har svårt att se att det skulle hindra möglet från att komma tillbaka så länge fukt/ventilation inte förändras.

Nej gör som @Claes Sörmland föreslår och tvätta med Klorin så blir det bra ett tag.

Tror du? Jag tror att de nya ytskikten kommer att bli mögliga precis som de gamla så länge fukten finns där.
Tror jag får göra det ni båda föreslår. Klorin på fogarna och sedan justera frånluft/ventilationen. Dock tror jag fogarna kmr jag nog byta ut, dem är gamla. Tack för hjälpen!
 
G Gunnar1970 skrev:
Vi har ett frånluftsdon i badrummet och det kan hålla ett blad toalettpapper om man placerar den exakt på donen. Annars vet jag tyvärr inte om det är tillräckligt. Badrummet är på ca 10 kvm och vi har ett FTX system
Det man kan tänka på är att det ska finnas bra inflöde av luft till badrummet, vanligtvis som luftspalt i dörren eller dörrkarmen.
 
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Tror du? Jag tror att de nya ytskikten kommer att bli mögliga precis som de gamla så länge fukten finns där.
Renoverar man sitt gamla badrum lär man se över ventilationen också. Inte minst renoveringsfirman kommer att ta upp det.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Renoverar man sitt gamla badrum lär man se över ventilationen också. Inte minst renoveringsfirman kommer att ta upp det.
In the best of worlds...

Jag tror (tyvärr) att de flesta firmor bara bygger om badrummet utan att förändra befintlig ventilation om detta inte uttryckligen beställs i uppdraget. I detta fall verkar det finnas en åtminstone "halvfungerande" ventilation då TS skriver "det kan hålla ett blad toalettpapper" och nämner något slags FTX-system.

Så nej, jag tror ytterst få firmor på eget initiativ skulle föreslå några direkta förändringar av ventilationen vid ett normalt badrumsombygge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.