A ArneTW skrev:
Varför hjälpa dem som inte behöver hjälp och straffa dem som behöver hjälp.

Alla överskottspengar som rullar in från drivmedelskatter skulle gå till dem som har störst behov av transporter.

Du verkar tycka att pengarna ska gå till dem som redan har... dax för en Tesla till?

Självklart bör man titta längre än transporter...

Det ska kosta mer att ha ett uppvärmt fritidshus...
Det ska kosta mer att ha en uppvärmd pool...
Det ska kosta mer att ha ...

Vad är ditt CO2 avtryck?

/ATW
Hålla sig till ämnet nu tack!
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag vet inte hur många som bor i bostadsrätt eller hyresrätt som kör bil till jobbet,
Du får det att låta som att detta skulle vara något ovanligt eller misstolkar jag dig? Jag har bott i olika hyres- och bostadsrätter i tre olika medelstora svenska städer och alltid kört bil till jobbet. Så har även merparten av mina grannar gjort samt säkert hälften av mina kollegor. Jag anar att du kanske är färgad av ditt stockholmsperspektiv.
 
Om man då vänder på frågan:
- Bensin/dieselbilar behöver tankas, har alla en tankmöjlighet hemma ?
- El/laddhybrider behöver laddas, måste man kunna ladda hemma ?

Det händer EXTREMT mycket inom batteriteknik och laddningsteknik nu.
Redan nu finns bilar med 800 Voltsteknik som laddas relativt snabbt. Inom 3-4 år kommer nylanserade elbilar laddas på 10 min. Så stressade ska vi väl inte behöva vara att vi inte kan vänta den tid det tar att ladda då ?
Jämför med tvätthallen, där brukar det också vara kö.

Kontentan är att elbil är i sin linda och passar INTE ALLA. Välj det som passar just din/ert körsätt så blir det bra till slut.
Själv tror jag att elbil bara blir en parantes, framtiden kommer vara laddhybrid med vätgas som laddas med 11-12 mil och en 50-60 mils vätgastank. Men det dröjer nog till 2027-2028 innan de kommer.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
måste man kunna ladda hemma ?
J Jan_G skrev:
Inom 3-4 år kommer nylanserade elbilar laddas på 10 min.
Svarar du inte själv på din egen fråga? Allt handlar ju om tidsåtgång för laddning och den dag denna börjar närma sig tankningstid av en fosilbil finns egentligen inga skillnader kvar. Diesel, bensin och el blir väl då helt jämförbara ur ett tank-/laddperspektiv.

Så nej, kan man ladda på macken på tio minuter för säg 75 mil behöver i alla fall inte jag ladda hemma.
 
Fairlane
A ArneTW skrev:
Varför hjälpa dem som inte behöver hjälp och straffa dem som behöver hjälp.
Återigen så är det inte frågan om att straffa någon och inte heller vad tråden avser att diskutera, men en lösning vore att ha olika pris för bensinen beroende på inkomst. Låginkomsttagare får bensin gratis och höginkomsttagare får betala 50 kr per liter. Låter rimligt? Vi vill ju inte straffa någon...
A ArneTW skrev:
Alla överskottspengar som rullar in från drivmedelskatter skulle gå till dem som har störst behov av transporter.
Ajdå, kan bli svårt att avgöra om du har större behov av transporter än jag, eller tvärtom, men visst driv gärna den frågan i en annan tråd.

A ArneTW skrev:
Du verkar tycka att pengarna ska gå till dem som redan har... dax för en Tesla till?
Du svingar vilt, men siktar dåligt. Jag kör ingen Tesla utan en bensin/etanolbil från 2007...
Hur jag tycker pengar ska fördelas har jag inte diskuterat, du är ensam om att diskutera det i tråden, men bestämmer gärna vad andra anser.

A ArneTW skrev:
Självklart bör man titta längre än transporter...

Det ska kosta mer att ha ett uppvärmt fritidshus...
Det ska kosta mer att ha en uppvärmd pool...
Det ska kosta mer att ha ...
Tro det eller ej, det gör det. Om du jämför en person som har ett uppvärmt fritidshus och en uppvärmd pool med någon som inte har det så ska du nog se att den förre betalar mer.
A ArneTW skrev:
Vad är ditt CO2 avtryck?

/ATW
Ingen aning och ser inte hur det är intressant i tråden.
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Fairlane Fairlane skrev:
Återigen så är det inte frågan om att straffa någon och inte heller vad tråden avser att diskutera, men en lösning vore att ha olika pris för bensinen beroende på inkomst. Låginkomsttagare får bensin gratis och höginkomsttagare får betala 50 kr per liter. Låter rimligt? Vi vill ju inte straffa någon...
Eller en sorts drivmedelmotbok där man kan ansöka hos den kommunala drivmedelsnämnden om en viss månatlig tilldelning av drivmedel eller drivel för transporter . Då får vi bort okynneskörandet som unga män ägnar sig åt. Och tänk vilka effekter det skulle ha för folkhälsan när alla överviktiga medelålders män ute i landet relegeras till promenad och cykel. Liksom uppsvinget för kollektivtrafiken på mindre orter. Trafikunderlaget kan effektivt säkras på ett rationellt sätt genom att erbjuda en hel småort att ta en enda buss varje morgon och strypa drivmedelstilldelningen.

Rättvist och rationellt!
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D
A ArneTW skrev:
Varför hjälpa dem som inte behöver hjälp och straffa dem som behöver hjälp.

Alla överskottspengar som rullar in från drivmedelskatter skulle gå till dem som har störst behov av transporter.

Du verkar tycka att pengarna ska gå till dem som redan har... dax för en Tesla till?

Självklart bör man titta längre än transporter...

Det ska kosta mer att ha ett uppvärmt fritidshus...
Det ska kosta mer att ha en uppvärmd pool...
Det ska kosta mer att ha ...

Vad är ditt CO2 avtryck?

/ATW
All användning av fossilt är dålig, oavsett om det görs av de rikare eller mindre rika, när de med större plånbok ställer om så gör de det till största del med egna medel, de gör det för oss ocj betalar för det.

Att många väljer att vänta bygger till största del på att man inte kan sin ekonomi, man vet inte vad bilen kostar och vad olika sorters bil kostar, många fler hade gjort en bättre affär med ett annat bilval men eftersom man har dålig koll på sin bils ekonomi under hela tiden man äger den, så gör de flesta ekonomiskt dåliga val.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Eller en sorts drivmedelmotbok där man kan ansöka hos den kommunala drivmedelsnämnden om en viss månatlig tilldelning av drivmedel eller drivel för transporter . Då får vi bort okynneskörandet som unga män ägnar sig åt. Och tänk vilka effekter det skulle ha för folkhälsan när alla överviktiga medelålders män ute i landet relegeras till promenad och cykel. Liksom uppsvinget för kollektivtrafiken på mindre orter. Trafikunderlaget kan effektivt säkras på ett rationellt sätt genom att erbjuda en hel småort att ta en enda buss varje morgon och strypa drivmedelstilldelningen.

Rättvist och rationellt!
Absolut, finns många andra metoder som förmodligen hade haft många och större fördelar, problemet är att de inte är accepterade av allmänheten. Jag gissar att drivmedelspriset kommer fortsätta öka kraftigt.
 
Det är tragiskt att läsa...

Men visst låt statens pengar till gå till att bygga infrastruktur längs vägen till Sälen och Åre istället för att bygga laddinfrastruktur där alternativen med hemladdning inte finns.

Nej, jag tror inte energiskatten är progressiv ännu men det borde den vara dvs det blir dyrare ju mer du konsumerar.

Men självklart är det riktiga svaret Fattiga är dumma och får skylla sig själv.

Var har bidragen till elinfrastrukturen gått? Landsbygden (-sälen/åre)?

/ATW
 
D djac skrev:
Absolut, finns många andra metoder som förmodligen hade haft många och större fördelar, problemet är att de inte är accepterade av allmänheten. Jag gissar att drivmedelspriset kommer fortsätta öka kraftigt.
De är accepterade av en högljudd egoistisk elit som gnäller till sig bidrag på löpande band.

/ATW
 
D
A ArneTW skrev:
Det är tragiskt att läsa...

Men visst låt statens pengar till gå till att bygga infrastruktur längs vägen till Sälen och Åre istället för att bygga laddinfrastruktur där alternativen med hemladdning inte finns.

Nej, jag tror inte energiskatten är progressiv ännu men det borde den vara dvs det blir dyrare ju mer du konsumerar.

Men självklart är det riktiga svaret Fattiga är dumma och får skylla sig själv.

Var har bidragen till elinfrastrukturen gått? Landsbygden (-sälen/åre)?

/ATW
Du verkar ha missförstått mycket, laddarna längs vägen är ofta kommersiella snabbladdare, de byggs inte av staten, i städerna är det oftare långsamladdare, där kan du parkera din bil en längre stund, över natten osv.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
D
A ArneTW skrev:
De är accepterade av en högljudd egoistisk elit som gnäller till sig bidrag på löpande band.

/ATW
Vem då, metoderna,drivmedelspriserna, svårt att förstå syftningen?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
D djac skrev:
Att många väljer att vänta bygger till största del på att man inte kan sin ekonomi
Menar du "att vänta" med att skaffa elbil? Vad grundar du att det "till största del" skulle bero på att man "inte kan sin ekonomi" på? Några källor eller andra sätt att styrka detta för mig ganska märkliga påstående.

Att jag väljer att vänta beror på att jag är nöjd med den bil jag har och även på att jag i dag inte har möjlighet att äga en elbil då jag saknar för mig realistisk möjlighet att ladda den. Jag tror att mina skäl delas av betydligt fler än de som väljer att vänta för att de inte kan sin ekonomi.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:
Menar du "att vänta" med att skaffa elbil? Vad grundar du att det "till största del" skulle bero på att man "inte kan sin ekonomi" på? Några källor eller andra sätt att styrka detta för mig ganska märkliga påstående.

Att jag väljer att vänta beror på att jag är nöjd med den bil jag har och även på att jag i dag inte har möjlighet att äga en elbil då jag saknar för mig realistisk möjlighet att ladda den. Jag tror att mina skäl delas av betydligt fler än de som väljer att vänta för att de inte kan sin ekonomi.
Nej, jag har inga källor på det men du kan testa göra egna fältstudier, jag skulle gissa att du hittar runt noll av tio som vet vad bilen man äger kostar per mil under den tid man har den, det vet man ju inte exakt förrän i efterhand såklart men få har någon aning. Jag är ganska övertygad om att många som har en billigare bil idag skulle kunna byta till en av dagens elbilar och både sänka sin kostnad och risk.
 
D djac skrev:
jag skulle gissa att du hittar runt noll av tio som vet vad bilen man äger kostar per mil under den tid man har den
Jag gissar att du har helt rätt.

D djac skrev:
Jag är ganska övertygad om att många som har en billigare bil idag skulle kunna byta till en av dagens elbilar och både sänka sin kostnad och risk.
Mycket möjligt, i alla fall de som kan ladda på något vettigt sätt.

Dock verkar "alla de" som har en realistisk möjlighet att äga och ladda en elbil glömma bort att många inte har det. Bor man exempelvis i en lägenhet är det idag en rätt liten andel som kan ladda hemma och 49 procent av hushållen i Sverige bor i en lägenhet i ett flerbostadshus.

Jag tror fortfarande att avsaknaden av laddmöjlighet är ett betydligt större hinder för elbilar än den enskildes bristande kunskap om den egna ekonomin.
 
Redigerat:
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.