Jag såg det som ett roligt projekt, antagligen mycket snabbare och billigare att gräva ett hål och slänga ner plastbalja!
Lite utmaningar är spännande.
 
  • Gilla
wrang och 3 till
  • Laddar…
7ender
Paerh Paerh skrev:
[bild] Stolpfoten är gjord av 8mm rostfritt, 140x140 limträstolpe som är slitsad för foten, en trevlig effekt!
För att slippa synlig infästning är det två stycken gängad stång svetsad undertill.
Håltagning i gjutning och Hilti kemankare, sitter som berget.
Den där stolpskon var ju jäkligt läcker.

Poolen också.
 
Imponerande projekt!
Jag håller på att projektera ett liknande, men jag undrar hur du styr nivån i poolen i Overflow-läge? Har du någon styrning till pumpen?
 
N ninjaharry skrev:
Imponerande projekt!
Jag håller på att projektera ett liknande, men jag undrar hur du styr nivån i poolen i Overflow-läge? Har du någon styrning till pumpen?
Efter kanten finns en uppsamlare som rymmer ca 800 liter.
Från den rinner (forsar) vattnet ner i en källare genom ett 110-rör till en 1000 liters Ibc-tank.
Från den tar pumpen vattnet.
Metallisk uppsamlare för vatten vid en betongkonstruktion, avsedd för 800 liter kapacitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenrörssystem med flexibla och fasta rör, 1000 liters IBC-tank och ventiler i källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, så mycket har jag förstått, men har du någon reglering för hur mycket vatten pumpen skall pumpa tillbaks till poolen från bufferten? Ibland när flera hoppar i samtidigt eller det plaskas mycket så åker ju mer vatten över kanten, måste inte pumpen då öka trycket en stund så poolens vattennivå går tillbaks upp till overflow-kanten? Eller om det dunstar av. Eller om det regnar mycket och då fylls mer, så kan pumpen gå med lägre tryck en stund?
 
Redigerat:
N ninjaharry skrev:
Ja, så mycket har jag förstått, men har du någon reglering för hur mycket vatten pumpen skall pumpa tillbaks till poolen från bufferten? Ibland när flera hoppar i samtidigt eller det plaskas mycket så åker ju mer vatten över kanten, måste inte pumpen då öka trycket en stund så poolens vattennivå går tillbaks upp till overflow-kanten? Eller om det dunstar av. Eller om det regnar mycket och då fylls mer, så kan pumpen gå med lägre tryck en stund?
Det är tankens uppgift att balansera nivån i poolen.
När många hoppar i samtidigt så fylls tanken, sen kan pumpen ta av bufferten till rätt nivå.
 
  • Gilla
ErikWestman
  • Laddar…
Paerh Paerh skrev:
Det är tankens uppgift att balansera nivån i poolen.
När många hoppar i samtidigt så fylls tanken, sen kan pumpen ta av bufferten till rätt nivå.
Svaret är egentligen:
När vi badar själv, 2 personer, är det 1500 varv på pumpen.
När barn och barnbarn är på plats så får vi gasa upp pumpen till 2700-3000.
 
Ok, jag förstår. Har du kommit på någon lösning för att ”stänga” overflow-funktionen, men att pumpen ändå cirkulerar vattnet så att det renas?
 
N ninjaharry skrev:
Ok, jag förstår. Har du kommit på någon lösning för att ”stänga” overflow-funktionen, men att pumpen ändå cirkulerar vattnet så att det renas?
Ja, ett extra inlopp är monterat.
Byggplats med blockmur under konstruktion, pil markerar inlopp i väggen under ett täckande tält.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vid pilen kommer det in i ”teknikkällaren”.
Extra rörinlopp markerat med röd pil i en teknikkällare med olika vattenrör och ventiler ovanför en IBC-tank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Robert Kooijman och 2 till
  • Laddar…
K
Skulle du inte bara kunna ha pumpen på lägre flöde så att den "svämmar över" lite hela tiden? Tänker att reningseffekten måste bli bättre än när du suger ut från sidan?
 
N ninjaharry skrev:
men har du någon reglering för hur mycket vatten pumpen skall pumpa tillbaks till poolen från bufferten?
Förtydligande av funktion i overflowpool: Pumpen har ingen styrning av nivån. Den bara pumpar. Badar ingen så rinner lika mycket över kanten tillbaka till tanken i källaren. Ju fler som badar desto mer av vattnet befinner sig i källartanken. Om alla hoppar upp samtidigt så tar det ett tag innan vattnet rinner över kanten igen.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Men när ingen badar så går väl inte pumpen?
 
D Derbyboy skrev:
Men när ingen badar så går väl inte pumpen?
Pumpen går dygnet runt under säsong.
K Kallebo skrev:
Skulle du inte bara kunna ha pumpen på lägre flöde så att den "svämmar över" lite hela tiden? Tänker att reningseffekten måste bli bättre än när du suger ut från sidan?[
 
Paerh Paerh skrev:
[bild] Stolpfoten är gjord av 8mm rostfritt, 140x140 limträstolpe som är slitsad för foten, en trevlig effekt!
För att slippa synlig infästning är det två stycken gängad stång svetsad undertill.
Håltagning i gjutning och Hilti kemankare, sitter som berget.
Hoppar in i gammal tråd, men blir nyfiken: är stolpfoten egentillverkad eller är det en färdig produkt du köpt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.