Vi tar ett grepp om marknaden för robotgräsklippare och undersöker vilka produktnyheter och funktioner som tillverkarna bjuder på i år. Här kan du läsa allt om nya robotgräsklippare och ny mjukvara.

Du kan läsa artikeln här: Nyheter robotgräsklippare 2022
 
F
Slinglöst är framtiden!
Känns konstigt att det dröjt med tanke på att vi haft robotdammsugare med samma funktion i flera år som kostar bråkdelen av vad en klippare kostar.
 
  • Gilla
lat och 2 till
  • Laddar…
Märkligt att inte AIM finns till Husqvarna 450X :thinking:
 
hade vart najs med en som kunde klippa runt kanter hus grunder så man slapp gå efter med trimmern
 
Det ska bli intressant att se hur de kommande slinglösa klipparna för privatbruk kommer att fungera.
Kommer driftsäkerheten och stabiliteten motsvara en klippare med begränsningskabel? En sådan kan gå en hel säsong utan ett enda stopp.
Tycker jag har sett flera projekt med dessa klippare men de verkar ha svårt att nå ut i konsumentledet.

Jämförelsen mellan robotdammsugare och gräsklippare dyker ofta upp. Tänker man efter är det en avsevärd skillnad på miljön de kör i. Att ha fasta väggar som gränsyta finns inte i en trädgård. Mycket få har samma ojämna golvyta som en gräsmatta kan ha.

Gardena smart kommunicerar ej med Wifi mellan gateway och klippare utan använder ett eget protokoll på 800 MHz. Wifi har för dålig räckvidd.
 
M maria01 skrev:
hade vart najs med en som kunde klippa runt kanter hus grunder så man slapp gå efter med trimmern
Närmast grunden så skall man helst inte ha växtlighet.

De flesta har löst ditt problem genom att lägga plattor närmast huset.
 
krillek krillek skrev:
Märkligt att inte AIM finns till Husqvarna 450X :thinking:
Egentligen inte. Det är en helt annan hårdvara i 450X jämfört med de senare modeller som har FOTA och jag kan tänka mig att även mjukvaran har fått sig en omstöpning. Kanske så att den är omskriven i grunden till stor del. Utan att ha bättre vetskap tänker jag mig också att 450X och de äldre generationerna helt enkelt saknar både processorkraft och utrymme för att få in AIM-funktioner.

Jag tycker själv det är synd, för jag hade verkligen behövt det till min 450X. Ser ju att det är större nytta med AIM på en modell som täcker stora ytor än en klippare för den lilla villamattan.
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
"Kollar man noggrant på dessa robotgräsklippare ser man att de är ganska identiska men att Automower 315 har högre hastighet på gräsmattan och därmed täcker en större yta (1500 kvm istället för 1000 kvm)."

Stämmer inte vad jag vet. 310 är låst i mjukvaran så den får bara köra x antal timmar per dygn. Alltså, den har en tvingad vilotid. Den kör inte snabbare.
 
  • Gilla
John Larson
  • Laddar…
F fixarmicke skrev:
Slinglöst är framtiden!
Känns konstigt att det dröjt med tanke på att vi haft robotdammsugare med samma funktion i flera år som kostar bråkdelen av vad en klippare kostar.
Dammsugaren är begränsad av dörrar till den fria värden. De navigerar med hjälp av lagrade referenspunkter i miljön. Dessa referenspunkter går inte att använda på samma sätt utomhus för de förändras för mycket. Det är inte lika stor risk att dammsugaren rymmer genom ytterdörren som gräsklipparen tar ett varv runt kvarteret via uppfarten.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
F fixarmicke skrev:
Slinglöst är framtiden!
fanns år 2012 men det verkade som det inte funkade så bra

Stiga Autoclip 140 är en unik klippare eftersom man behöver inte lägga ut någon begränsningskabel. Man bara sätter den på gräsmattan, trycker på start och så börjar den klippa.
Stiga Autoclip 140 4WD German - YouTube
 
tensiden tensiden skrev:
Egentligen inte. Det är en helt annan hårdvara i 450X jämfört med de senare modeller som har FOTA och jag kan tänka mig att även mjukvaran har fått sig en omstöpning. Kanske så att den är omskriven i grunden till stor del. Utan att ha bättre vetskap tänker jag mig också att 450X och de äldre generationerna helt enkelt saknar både processorkraft och utrymme för att få in AIM-funktioner.

Jag tycker själv det är synd, för jag hade verkligen behövt det till min 450X. Ser ju att det är större nytta med AIM på en modell som täcker stora ytor än en klippare för den lilla villamattan.
Köpte två 450X förra sommaren. Trodde att de var
tensiden tensiden skrev:
Egentligen inte. Det är en helt annan hårdvara i 450X jämfört med de senare modeller som har FOTA och jag kan tänka mig att även mjukvaran har fått sig en omstöpning. Kanske så att den är omskriven i grunden till stor del. Utan att ha bättre vetskap tänker jag mig också att 450X och de äldre generationerna helt enkelt saknar både processorkraft och utrymme för att få in AIM-funktioner.

Jag tycker själv det är synd, för jag hade verkligen behövt det till min 450X. Ser ju att det är större nytta med AIM på en modell som täcker stora ytor än en klippare för den lilla villamattan.
Lite surt är det. Jag köpte två förra året för att klara hantera min stora gräsmatta och levde i tron att det var det bästa de kunde erbjuda och nu får man reda på att det är "gammal" teknik. Jämför man 450X med 430X så är det omöjligt att se att 450X skulle vara sämre på något sätt - snarare tvärt om.
Jämförelsetabell för specifikationer mellan robotgräsklippare modellerna Automower 430X och 450X.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M mattoys skrev:
Närmast grunden så skall man helst inte ha växtlighet.

De flesta har löst ditt problem genom att lägga plattor närmast huset.
Så fult har man dränering som behövs inte det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.