Hej!
Jag anlade gräsmatta förra sommaren och sådde med Skånefrö Siesta. Mot slutet av sommaren fick jag mer och mer av detta gräs och nu är det på väg att ta över gräsmattan. Någon som kan hjälpa mig identifiera vad det är?
 
  • Närbild av en gräsmatta med blandning av torra och gröna grässtrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grästuva med friskare gröna strån i en annars gulbrun, delvis torkad gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en gräsmatta med omväxlande grönt och brunt gräs som behöver identifieras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en grästuva med blandning av grönt och vissna gräsblad som sticker upp från marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en grästuva bestående av torkat gräs och några gröna strån på en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kvickrot kanske???
 
Claes Sörmland
Är det inte vitgröe?
 
Jag fick väldigt mycket kvickrot i min mossmatta förra sommaren, verkar för övrigt vara de enda strån som inte barkat under av all is, eller så kommer den bara upp starkare o tidigare än annat gräs för den är starkt på gång redan tillsammans med mossan…
 
BirgitS
L Lund skrev:
Hej!
Jag anlade gräsmatta förra sommaren och sådde med Skånefrö Siesta. Mot slutet av sommaren fick jag mer och mer av detta gräs och nu är det på väg att ta över gräsmattan. Någon som kan hjälpa mig identifiera vad det är?
Du får kolla om det finns underjordiska stamdelar (kvickrot) eller inte, se https://sv.wikipedia.org/wiki/Kvickrot som beskriver många kännetecken. Kvickrotstuvor kan grävas bort.
 
Själva gräset är oftast lätt att riva upp, känns nästan lite som att riva upp mossa och ligger ytligt. Här kommer också några bilder på hur det såg ut förra hösten:

Tätt gräs och mossa i en trädgård där vissa delar ser lätt att riva upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av gräsmatta med blandning av gräs och mossa, vissa grässtrån blommar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Med tanke på de ljusa axen är det nog vitgröe. Det är i huvudsak ettårigt och det är därmed allra viktigast att se till att det aldrig får fröa av sig.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vitgröe
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Med tanke på de ljusa axen är det nog vitgröe. Det är i huvudsak ettårigt och det är därmed allra viktigast att se till att det aldrig får fröa av sig.
[länk]
Tack, så det är nu den ska ryckas upp med andra ord?

Lär finnas massor av fröer i marken men planen är att vertikalskära, stödså, dressa och hoppas att gräset tar över och tränger bort vitgröen.
 
Claes Sörmland
Vitgröe är ett litet elände. Tydligen ska man kunna påverka gräsmattan så att det inte tar över genom att vattna sällan. Men jag vet inte. Alla gräsmattor har nog en viss andel vitgröe, det tar sig in.
 
BirgitS
Vitgröe, som är ett gräs, anses nog vara ett problem därför att den typen av gräs som vi föredrar i gräsmattor inte klarar av att tränga bort vitgröe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.