Halloj,

Har en tre år gammal Siemens integrerad disk med zeolith-torkning. Upptäckte att jag fått mögeltillväxt i maskinen. Det är nåt rött äckligt som har växt i olika skrymslen kring spolmedelsfack, saltbehållarlocket och i korgarnas hjulnav. Rosarött till färgen och lite kulformat eller vad man ska säga. Antar att det handlar om att den integrerade maskinen oftast står stängd och inte lite på glänt som icke-integrerade brukar göra, den här stänger sig själv om den inte står rejält öppen.

Jag har skrubbat och kört rengöringsprogram flera gånger och får bort det jag ser. Dock skruvade jag bort nåt runt lock/ventil på vänstra väggen sett genom luckan. Där ser jag i nån form av dukt/gång/rör att det växer mögel. Jag vet inte vad denna gång används för. När jag kikar på videos om Zeolith verkar det vara ett liknande lock på den högra väggen som används för utsug, men inte det här.

Så till frågorna:
1. Vad är det för lock/ventil på vänstra väggen?
2. Hur kan jag göra för att få rent i dessa gångar? Klorin? Rensband?
3. Är maskinen bortom räddning?

Bild på locket jag menar (från en video på nätet):
Interiör av öppen diskmaskin med fokus på ett cirkelrunt lock på vänster sida markerat med en röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Foto på det skitäckliga möglet inne i utrymmet bakom locket:
Närbild av ett lock eller ventil i en diskmaskin med synlig mögeltillväxt bakom glaset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


:sick:
 
Är bara att fortsätta o köra :)
 
Efter att ha sökt på reservdelar till maskinen verkar det som att det är nåt med värmeväxlaren, innebär det att vattnet spolas ut genom den här äckliga kanalen? I så fall kanske det enda rätta är att köra program med klor i maskinen?
 
oavsett vad så skulle jag vara mer intresserad av vad det är och varför det uppkommer...........Låter ju inte som nåt "normalt" som alla får som har luckorna stängda.
 
S Stefan1972 skrev:
oavsett vad så skulle jag vara mer intresserad av vad det är och varför det uppkommer...........Låter ju inte som nåt "normalt" som alla får som har luckorna stängda.
Ideer om hur jag tar reda på det?
Så här såg det ut i spolglansfacket, jag har aldrig öppnat det förut...

Öppnat spolglansfack i en diskmaskin med synlig smuts och kalkavlagringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen aning........maskintillverkaren eller kanske tvättmedelstillverkaren skulle kanske vara intresserade av att se det? Eller kanske till och med vet vad det blir för reaktion.
 
Jag mailade med Siemens support, de ville inte se nån bild utan istället skicka en tekniker med startnota 1495 kr. Tyckte inte det kändes som ett attraktivt erbjudande...
 
Påväxt är det såklart men antagligen inte "mögel" på det viset. Ser ju mer ut som nån reaktion av nåt slag där något lever på bildandet av något i just din maskin. Nån kombo av nåt som ger nåt på nåt vis.......
 
Jag tänker att det är nån form av mögelsvamp. Men jag är inte biolog direkt... :)

Siemens säger att bara deras tekniker kan rengöra värmeväxlaren, tänker att jag kanske försöker motbevisa dem när tid finns.

De säger också att klorin potentiellt skulle skada maskinen och även göra tallrikarna giftiga. Det senare låter väldigt överdrivet, jag ska ju inte ha disk i såklart. Men är det någon som i verkligheten sett en diskmaskin paja av enstaka klorintvätt?

Hur funkar en sån här värmeväxlare, går diskvattnet in där under cirkulationen, eller är det bara det färska vattnet som går där?
 
A
det är rödalger
hyffsat otrevligt att få i maten
extremt livskraftiga och svåra att sanera

googla på detta så får du veta mer

dessa uppgifter fick jag för ett tag sedan av en forskare i mikrobiologi med inriktning alger
 
  • Gilla
Tosse
  • Laddar…
T Tosse skrev:
De säger också att klorin potentiellt skulle skada maskinen och även göra tallrikarna giftiga
det måste vara en myt, när man badar i bassäng så brukar där finnas klor i
 
electroluxaren skrev:
det är rödalger
hyffsat otrevligt att få i maten
extremt livskraftiga och svåra att sanera

googla på detta så får du veta mer

dessa uppgifter fick jag för ett tag sedan av en forskare i mikrobiologi med inriktning alger
Tack!!

Vad rekommenderar du? Ta isär och försöka rengöra? Elda upp skiten?
 
electroluxaren skrev:
det är rödalger
hyffsat otrevligt att få i maten
extremt livskraftiga och svåra att sanera

googla på detta så får du veta mer

dessa uppgifter fick jag för ett tag sedan av en forskare i mikrobiologi med inriktning alger
Hittar inget vettigt när jag googlar på rödalger, får upp typ korallrev och hälsokost? Haha
 
Googla på Rhodotorula , jästsvamp.
 
  • Gilla
Tosse
  • Laddar…
Har i veckan kört grundlig rengöring av lister osv med klorin och diskat med både snabbklor från poolen, och senare även citronsyra, bikarbonat osv...

Drog ut maskinen nu för att kika hur värmeväxlaren ser ut, var rädd att det skulle vara värre:
Baksida av diskmaskin med synliga delar och slangen nummer 2 i orange samt område 1 markerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Området markerat med 1 verkar vara nån sorts labyrint som har en öppning rakt in i diskutrymmet, det skvätter in vatten här när disken kör. Vad är poängen?

Slangen som kommer från avloppspumpen (2) är ju typ orange, hur kan man få rent den? Får väl anta att äcklet fortsätter ut i slangen som sedan lämnar maskinen, denna är grå dock så det ser jag inte utan att ta isär mer.

Delen markerad med 1 verkar vara där rent vatten går in, där är det i alla fall inte orange vilket känns bra. Det äckliga som då är i kontakt med diskvattnet vad jag förstår är det som är i område 1.

Vad säger ni som kan, ska jag ta loss hela värmeväxlarpaketet för att göra rent, eller ska jag låta det vara? När jag har tagit bort det paketet borde jag även kunna rengöra avloppsslangarna? Några bra knep här?

Eller borde jag bara låta allt vara och inte kör auto eller ecoprogram igen någonsin? Men utöver dem finns bara kastrullprogrammet (70) och snabbprogram (60 alt 45), samt maskinrengöring (okänd temp).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.