Tomture61
F fribygg skrev:
De 60 örena är ju på inget sätt garanterade och det är svårt att få avkastning på snötäckta paneler under den mörka delen av dygnet nov-feb.
Om jag ska få avkastning dagtid i feb-mars på solpaneler räknar jag med underhåll i form av bortsopning av ev snö.
Grejen med solceller är att energin man producerar på sommarhalvåret kan "tas tillbaka" på vintern (y)
Är ingen expert på detta med solceller men skulle helst av allt vilja ha en "bank" hos energibolaget som kan plockas när det behövs .
Förser jag energibolaget med 1 kwh på sommaren så vill jag kunna ta tillbaka 1 kwh på vintern .
 
  • Haha
guggen
  • Laddar…
J Jan Young skrev:
Flera har jag sett här läser inte igenom ordentligt innan de svarar. Skapar onödiga inlägg och missförstånd.
Vänligen läs igenom noga innan du svarar!

Nej!
ALL el var 20000 kWh före, och efter all el 15000
Det skulle vara intressant att höra mer om förutsättningarna och vilka åtgärder som gjordes. Speciellt eftersom du skriver att komforten bibehölls. Jag tycker ofta att åtgärder som rekommenderas för att komforten blir sämre.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Grejen med solceller är att energin man producerar på sommarhalvåret kan "tas tillbaka" på vintern (y)
Är ingen expert på detta med solceller men skulle helst av allt vilja ha en "bank" hos energibolaget som kan plockas när det behövs .
Den tjänsten "bank" fanns hos jämtkraft och södra för ett år sedan, borttaget nu.
 
S Styrman_jansson skrev:
50 år utan underhåll lät väldigt optimistiskt. Vi har ett par solcellsexperter på jobbet och de räknar alltid med ett byte av växelriktare ungefär var 10-15:e år. Detta är erfarenhetsmässigt. På det har du en nergång i effektivitet på själva solcellerna. De räknar med en livslängd på anläggning på ca. 25år. Ibland kanske 30 beroende på material och förutsättningar.

Räknar man på 50 år kanske man även ska ta med en demontering och återmontering av solpanelerna då det för många finns risk för att behöva byta tak under det tidsspannet. Frågar är om man då återmonterar gamla solceller...

Historiskt har jag haft en avkastning på ungefär 17% på börsen, men kanske har jag haft lite tur. Mer rimligt är nog att räkna på 10%. Investerar jag 100 000 på börsen så trillar det in 10-15k varje år. Det är ungefär 45%-70% av mina årliga elkostnader.

Med det sagt säger jag inte att solceller är en dålig investering. Speciellt sett till de miljömässiga vinsterna och hjälpen det ger vårt elsystem. Men man ska nog vara lite realistisk i sina kalkyler...
Dagens solceller har en effektgaranti på 80% på minst 25-30 år och de håller i 40-50 år. (dessa siffor skiljer lite mellan olika företag och fabrikat).

Växelriktare, hur länge de håller finns nog inte så stor erfarenhet av eftersom bara för 10 år sedan var total installerad effekt i Sverige nära 0, för 5 år sedan 200 MW och idag nära 2000 MW. De jag har sett är konstruerade för att hålla i minst 20 år. De skall förmodligen hålla i 25 år.

Man bör nog se till att taket är iordning innan. Man behöver inte nödvändigtvis ha solceller just på taket.
De går att montera på väggar, staket, bodar. De finns även i olika färger.
Beror på hur det ser ut, läge, osv.
 
F fribygg skrev:
De 60 örena är ju på inget sätt garanterade och det är svårt att få avkastning på snötäckta paneler under den mörka delen av dygnet nov-feb.
Om jag ska få avkastning dagtid i feb-mars på solpaneler räknar jag med underhåll i form av bortsopning av ev snö.
Det spelar inte så stor roll om det är snö på eller inte för dec-feb ger knappt något ändå.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Grejen med solceller är att energin man producerar på sommarhalvåret kan "tas tillbaka" på vintern (y)
Är ingen expert på detta med solceller men skulle helst av allt vilja ha en "bank" hos energibolaget som kan plockas när det behövs .
Förser jag energibolaget med 1 kwh på sommaren så vill jag kunna ta tillbaka 1 kwh på vintern .
Exakt så kan du ha idag, fast i pengar istället. Du får normalt sett bättre betalt för det du säljer inkl. tillägg p.g.a. att det är grön energi, beroende på vilket bolag du säljer till.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej Jan

Du skrev ”Den enorma minskning i elförbrukning som du har fått verkar överdrivet stor också”

Jag tror inte det. Den är uppmätt (av både mig och elbolagets debiteringsmätare) och minskningen i elanvändning innebär att elbolaget debiterar mig mindre.

Innan jag installerade bergvärme hade jag en el/ved/oljepanna som huvudsakligen användes i eldrift. Värmepumpen var installerad i början av 2007 och sedan installationsfirman gjort sin grundinställning, då kunde jag börja justera in anläggningen och mäta resultatet av justeringarna.

Att använda en kombipanna ger en frihet att välja uppvärmning. Men naturligtvis så gav kombipannan, förutom värme och varmvatten, även mycket extra värme, året om. En extra värme som jag inte önskade (hade behov av) t.ex. i pannrummet och källaren. Tillförd eleffekt vid värmeproduktion resp. varmvatten mättes med extra elmätare. En extra värmeenergimätare mätte värmen som värmepumpen levererade.

Kombipannan hade en shuntreglering med mätning (återföring) av temperaturen i hallen uppe på markplanet och termostater på elementen. Åren före installationen mätte, och noterade jag inne och utetemperatur samt temperaturen på stigaren och returen. Nu kunde jag använda den informationen för att anpassa (justera) värmepumpens inställningar.

Jag konstaterade att varmvattenberedaren var dåligt isolerad och ökade dess isolering

Medelvärdet av elanvändning (inklusive ev. oljeeldning) tio åren före installationen var 42 638 kWh/år. Ett drygt år efter installationen, (när jag hunnit trimma in bergvärmepumpen), användes totalt 16 015 kWh/år (7 903 kWh/år till värme och varmvatten och 8 112 kWh/år till hushållsström), Jag hade då t.ex. inte bytt ut vitvaror eller installerat LED-lampor. I hushållsströmmen ingår då även motorvärmare.


Du skriver ”Allt som förbrukar el i ett hus värmer också lika mycket som det förbrukar tänker man kanske inte alltid på.”

Skriver man så, måste man lägga till två saker;
  • Kommer den (elförlust)värmen på en tid eller på en plats där man inte behöver den är det en onödig värme.
  • Kan man då ersätta den direktelvärmen med värme levererad genom värmepumpen då ”vinner” man i elanvändning motsvarade den COP som man har i värmeanläggningen.
Ca tre månader per år behöver jag inte tillföra uppvärmning till huset (det ser jag genom att värmepumpen slutar leverera värme) värmepumpen levererar bara varmvatten.

Vi gör ett räkneexempel på en vitvara som idag är utbytt;

Jag hade ett frysskåp, som fanns där när jag köpte huset 1994, och som använde ca 600 kWh/år i el, dvs. ca 50 kWh varje månad året om. Tre månader/år innebär 150 kWh onödig (elförlust)värme.

Om bergvärmepumpen (med t.ex. COP =3) får leverera värme istället för direktelvärme från frysen, 9 månader/år då minskar elbehovet. På niomånader innebär det 450 kWh (elförlust)värme, som istället kan levereras via värmepumpen med elbehovet 450/3 kWh = 150 kWh (en besparing på 300 kWh).

Totalt på ett år 150 kWh + 300 kWh = 450 kWh. Vinsten är 450/600= 0,75 d.v.s. 75 % av årsenergibehovet hos vitvaran.

Idag har frysskåpet ersatts av ett annat frysskåp som (enligt tillverkaren) behöver 183 kWh/år

Använder jag samma modell för det nya frysskåpet då är 75 % av 183 kWh/år den elenergi som detta frysskåp behöver ca 137 kWh/år, detta sedan nyttan av förlustvärmen dragits bort.

Resultatet efter byte av frysskåp (450–137) kWh/år = 313 kWh/år

Även övriga elapparater ger värmeförluster som visserligen tillförs huset men är ”onödiga”, vissa tider på dygnet/året. Värme som dessutom värmepumpen levererar effektivare.

Jag ser inte att du tagit upp detta i din beskrivning.

Om du inte förstår ”Den enorma minskning i elförbrukning” jag uppnått, så kan förståelsen av värmeförluster/värmepump vara en del av förklaringen.

Ser du felaktigheter i min beskrivning så korrigera gärna detta.
Tack! svarar senare, kanske till helgen, när jag hinner
 
J Jan Young skrev:
Det spelar inte så stor roll om det är snö på eller inte för dec-feb ger knappt något ändå.
För mig spelar det roll. Att kunna producera den elenergi jag behöver i feb är viktigt, och bla därför funderar jag på markplacering så jag kan sopa snö. (underhålla)
Hur är det med de påstådda 60örena? Jag vågar iaf inte basera min kalkyl på nått som kan försvinna innom ett år efter riksdagsvalet.
 
F fribygg skrev:
För mig spelar det roll. Att kunna producera den elenergi jag behöver i feb är viktigt, och bla därför funderar jag på markplacering så jag kan sopa snö. (underhålla)
Hur är det med de påstådda 60örena? Jag vågar iaf inte basera min kalkyl på nått som kan försvinna innom ett år efter riksdagsvalet.
Solceller ger bra effekt från mars till oktober.
November till februari ger dom inte speciellt mycket.
Det är inget nytt eller okänt, är inte solen uppe så blir det ingen effekt heller.
Däremot så dom andra månaderna ger dom ju ett överskott som används till vintern efterhand som räkningarna trillar in.
 
Tomture61
F fribygg skrev:
För mig spelar det roll. Att kunna producera den elenergi jag behöver i feb är viktigt, och bla därför funderar jag på markplacering så jag kan sopa snö. (underhålla)
Hur är det med de påstådda 60örena? Jag vågar iaf inte basera min kalkyl på nått som kan försvinna innom ett år efter riksdagsvalet.
Det jag nyss läste mig fram till är att elen man överproducerar som mikropruducent får man betalt för .
Man får Nordpools pris / kwh
Man kan även ansöka om skattereduktion .

Detta gäller Vattenfall

Synd att elen kostar 20 öre på sommaren och 200 öre på vintern :rolleyes:
 
F fribygg skrev:
För mig spelar det roll. Att kunna producera den elenergi jag behöver i feb är viktigt, och bla därför funderar jag på markplacering så jag kan sopa snö. (underhålla)
Hur är det med de påstådda 60örena? Jag vågar iaf inte basera min kalkyl på nått som kan försvinna innom ett år efter riksdagsvalet.
En solcellsanläggning på en villa producerar i feb. månad mkt lite oftast,vad jag har sett. Det är ofta nära noll i princip. skulle tro att man knappt når upp till 50-100 kWh, lika mkt som en dag i juli kanske. Ser det därför som helt onödigt att tänka på att det skall vara snöfritt.
(men i extremfall kan det bli mer om det är i södraste Skåne en varm februarimånad)

Basera kalkylen på 60 öre i 5 år t.ex. Ingen vet något om framtiden, man får estimera ibland.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Det jag nyss läste mig fram till är att elen man överproducerar som mikropruducent får man betalt för .
Man får Nordpools pris / kwh
Man kan även ansöka om skattereduktion .

Detta gäller Vattenfall

Synd att elen kostar 20 öre på sommaren och 200 öre på vintern :rolleyes:
Du behöver inte ansöka om skattereduktion, det kommer automatiskt på din deklaration.
I fjol fick jag inte under 1,15 kr per kwh någon gång.
Till det kommer då automatiskt mina 60 öre som ett fint tillskott i april.
Så det minsta jag fick var då 1.75 kr och uppåt.
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
J Jan Young skrev:
Dagens solceller har en effektgaranti på 80% på minst 25-30 år och de håller i 40-50 år. (dessa siffor skiljer lite mellan olika företag och fabrikat).

Växelriktare, hur länge de håller finns nog inte så stor erfarenhet av eftersom bara för 10 år sedan var total installerad effekt i Sverige nära 0, för 5 år sedan 200 MW och idag nära 2000 MW. De jag har sett är konstruerade för att hålla i minst 20 år. De skall förmodligen hålla i 25 år.

Man bör nog se till att taket är iordning innan. Man behöver inte nödvändigtvis ha solceller just på taket.
De går att montera på väggar, staket, bodar. De finns även i olika färger.
Beror på hur det ser ut, läge, osv.
"Skall förmodligen hålla i 25år". Det låter som en risk att inte ha med minst ett byta under 25år i kalkylen då enligt mig. Även om de håller i 25 år så har vi fortfarande ett underhåll i form av 1st byte under 50år, d.v.s. inte underhållsfritt.
Våra solcellsexperter jobbar uteslutande med både teknikbevakning, förfrågningsunderlag, besiktning och kalkyler gällande detta och de är väldigt tydliga med att kalkylmässigt är det en växelriktare var 10-15år som gäller.

Beträffande tak så är livslängd på t.ex. betongpannor runt 35-45år beroende på när de lades dit. D.v.s. ska man räkna på livslängder uppemot 50år så bör man även ta med en demontering/återmontering av solpaneler. Visst KAN det hålla längre, men att räkna med att det gör det är en glädjekalkyl.

Varför inte vara realistisk i sina beräkningar? Solceller lär nog även då vara en helt OK investering.
 
J Jan Young skrev:
Exakt så kan du ha idag, fast i pengar istället. Du får normalt sett bättre betalt för det du säljer inkl. tillägg p.g.a. att det är grön energi, beroende på vilket bolag du säljer till.
Mest lönsamt är den kWh du slipper köpa. Speciellt med den volatilitet vi ser på elmarknaden idag.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Det jag nyss läste mig fram till är att elen man överproducerar som mikropruducent får man betalt för .
Man får Nordpools pris / kwh
Man kan även ansöka om skattereduktion .

Detta gäller Vattenfall

Synd att elen kostar 20 öre på sommaren och 200 öre på vintern :rolleyes:
Många här på forumet odlar myter av någon anledning, utan att ta reda på fakta. Någon "hade hört på en kurs" sådant som går emot fysikens lagar. Jag ser att detta förekommer frekvent.

Elpriset skiljer sig inte så väldigt mkt mellan sommar och vintern, som 20 öre och 200 öre. På sommaren går mkt el åt till kyla. Och industrin använder el då likväl.
Här ser man att dec 2021 var det högt pris SE3 & 4.
Men i nov. 2021, jan och feb 2022 var det också vinter men med klart bättre priser.
Tabell som visar elpriser per månad i olika regioner i SE, med högre priser i SE3 och SE4.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tabell över elpriser kr/kWh per månad för 2021 i olika regioner SE1, SE2, SE3, SE4 med genomsnittspriser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.