P pjkw skrev:
Vad gäller elen anser jag att det är rätt viktigt att ha petskyddade uttag när man har små barn, vilket det troligtvis inte är om det är original. Det har gjort att jag satsar på att dra om all el inte bara komplettera med JFB. Jag resonerar så att nya uttag kommer ändå vara några tusen och att då köpa nya petskyddade men ojordade känns bara som pengar i sjön när jag i framtiden ser till att få det omtrådat med jord.
Helt rätt, uttag från denna period har vanligtvis mycket grundare brunnar som gör det lättare att komma åt spänningsförande delar.

Jag har också bytt alla uttag mot nyare, dock valde jag att köpa begagnade uttag på tradera istället för sprillans nya. Jag tror jag gav drygt 300 kr för uppåt 20 st (även om jag fick slänga några som var trasiga).
 
H
zarkov zarkov skrev:
Helt rätt, uttag från denna period har vanligtvis mycket grundare brunnar som gör det lättare att komma åt spänningsförande delar.

Jag har också bytt alla uttag mot nyare, dock valde jag att köpa begagnade uttag på tradera istället för sprillans nya. Jag tror jag gav drygt 300 kr för uppåt 20 st (även om jag fick slänga några som var trasiga).
Köpte också begagnade, väldigt värt! Framförallt om man väljer några mindre populära typ elko RS framför exxact eller renova.
 
S Swedius skrev:
Tack! Vi hittade faktiskt ett jordat uttag på nedervåningen, betyder det någonting? Har insett man kan ha jordade uttag utan jordfelsbrytare. Med småbarn är ju säker el prio :)
Vi köpte ett hus från -56 för några år sedan, så här kommer mina tankar.
Gällande elen så hade tidigare ägare monterat några jordade uttag i vårt hus, men de hade missat den lilla detaljen att man faktiskt måste ha en jordtråd framdragen till uttaget för att det ska göra någon nytta. Så det är nog bra att inte ta något för givet bara för att det sitter jordade armaturer. I övrigt kostar det inte så fasligt mycket att tråda om ett hus, så jag tycker inte att det är något ni ska skjuta på framtiden om behovet finns.

Andra saker att tänka på är väl hur det ser ut med dränering, om det finns källarvåning? Vi hade iofs bara lite begynnande fuktgenomträngning, men valde ändå att ta tag i det direkt för att slippa gräva upp trädgården längre fram när vi väl bott in oss.

Vi hade också självdrag och bergvärme och det kommer troligtvis inte klara sig utan åtgärd då det förmodligen är konstruerat för att samverka med uppvärmning genom eldning av en eller annan sort.
Vi märkte ganska direkt att det blev fuktigt i luften på hela våningsplanet när man duschade så vi satte in nya friskluftsventiler i alla rum och en PAX-fläkt som går konstant för att få lite cirkulation. Även detta var en relativt billig åtgärd som borde ha gjorts tidigare, men de tidigare ägarna verkar inte ha varit så driftiga.

Annars tror jag planen är bra. Eventuellt hade jag kanske börjat byta stammarna nerifrån och uppåt istället för tvärtom, men det kanske går att bygga åt andra hållet också.
Får ni hjälp med badrum och kök så borde det inte ta så lång tid.

Längre fram är det väl det vanliga gamla tipset om att göra ett rum i taget som gäller. Det är påfrestande att bo i en renovering och det är skönt att ha ett eller två rum som är helt klara så att man kan komma ifrån och stänga ute kaoset ett tag. Börjar man vänja sig och bo i renoveringen så är det nog lätt att man aldrig blir helt klar. Det är många hus som renoverats i flera år, men där golvlisterna monteras dagen innan fotografen dyker upp för att ta bilder inför försäljningen
 
  • Gilla
Swedius
  • Laddar…
Jag ser inga planer på det externa. Hur gammalt är taket? Hur är det med dräneringen? Väldigt viktigt för ett suterränghus. Någon koll på radonhalter?

Det kan både finnas blåbetong (byggåret) och höga halter markradon.
 
  • Gilla
Swedius
  • Laddar…
B Bonzo2000 skrev:
Vi köpte ett hus från -56 för några år sedan, så här kommer mina tankar.
Gällande elen så hade tidigare ägare monterat några jordade uttag i vårt hus, men de hade missat den lilla detaljen att man faktiskt måste ha en jordtråd framdragen till uttaget för att det ska göra någon nytta. Så det är nog bra att inte ta något för givet bara för att det sitter jordade armaturer. I övrigt kostar det inte så fasligt mycket att tråda om ett hus, så jag tycker inte att det är något ni ska skjuta på framtiden om behovet finns.

Andra saker att tänka på är väl hur det ser ut med dränering, om det finns källarvåning?
Ovärderliga tips! Tack.

Dränering - huset står nästan helt fritt faktiskt, lite halvt på ett berg. Motlut på ett ställe bara, på typ 3 m.

Planen är att titta på motlutet så småningom.

Ett rum i taget låter smart! Vill ju gärna ha det schysst under tiden man bor också...
 
  • Gilla
Bonzo2000
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag ser inga planer på det externa. Hur gammalt är taket? Hur är det med dräneringen? Väldigt viktigt för ett suterränghus. Någon koll på radonhalter?

Det kan både finnas blåbetong (byggåret) och höga halter markradon.
Jodå, tak & vind ska göras nästa år i så fall. Annars står huset nästan helt fritt, det är motlut på bara några m mot en liten del av källaren.
Radonvärdet ligger på 40 så det känns bra.

Tack!
 
Om taket skriver du ”spärrmålat” låter inte som vi pratar yttertak? Vinden har inte så mycket med yttertaket att göra.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi valde en helt annan strategi men har full förståelse för att det inte passar alla.
Köpte ett 60-talshus där allt var helt och fungerande och alltså helt utan akuta renoveringsbehov. Sen har vi under 10 år renoverat i snitt ett rum om året. Vissa år när det varit små enkla rum och energin varit på topp kanske man har slagit till med två rum och andra år när man varit trött efter något större projekt så kanske man har tagit en paus.

Det har inte inneburit att vi bott i ett byggkaos hela tiden utan varje rum har ändå renoverat med högt fokus under en begränsat tid. Även stöket har begränsats till det aktuella rummet.

Vi har hela tiden bara varit två i hushållet så det har inte varit någon brådska med sovrum och så och vi har själva tillfälligt kunna byta sovrum vid behov.

Detta innebär också att vi inte tagit en enda krona i lån till renovering utan löpande sparat och lagt undan pengar på ett renoveringskonto som vi sen betat av från. Vi har visserligen massor med låneutrymme så vi skulle kunna så på stort och leja bort alltsammans på en gång men där är ni nog lite snåla och gammaldagsa och inte vill fastna i nån lånefälla.

Iom att vi gör det mesta själva så märker man också att man lär sig saker om huset och om renovering så blir det faktiskt ett annat/bättre reslutat nu jämfört med de första rummen man gjorde. Skulle tro att man får börja om med det första rummet igenom om några år när man renoverat hela huset :p

Får väl se husägandet som ett livslångt projekt som aldrig blir klart :)
 
  • Gilla
Katrin Lundstedt-Enkel och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om taket skriver du ”spärrmålat” låter inte som vi pratar yttertak? Vinden har inte så mycket med yttertaket att göra.
Yttertaket ska läggas om och då gärna med solceller. Spärrmålat är det på vinden. Tänkte vind kanske görs samtidigt, tilläggsisolera med luftspalter mellan samtidigt som man fixar lite med ventilationen och får ordning på den.
 
Man får inte underskatta hur mycket tid som behöver läggas på att starta och stoppa ett arbete när man gör det själv med barn hemma. Det jag menar är att den som är med barnen kommer behöva fixa mat samtidigt som någon unge ska på toa och någon granne vill kränga majblommor i dörren, det krävs att den som står för markservice är medveten om att den måste kunna göra detta som om den vore själv om den som bygger ska få något gjort. Har ni möjlighet att skicka barnen till era föräldrar några veckor i sommar så gör det och sedan köper ni ett lager micromat och ställer micron under en påse i bygg zonen och kör skiten ur dessa veckor och sover i dammet (typ). Att hålla på och klä på sig slitkläder, ta fram material osv för att en timme senare plocka ihop material, tvätta penslar, duscha, byta kläder dammsuga lite utanför byggplasten för att natta barnen blir fort väldigt tidsödande. Jag hade aldrig igen bott med familjen i en större pågående renovering, en husvagn eller husbil hade varit ett bättre boende då damm tar sig ut hur duktig man än försöker vara med att använda plast eller skydd med dragkedja. Att ha dubbla boenden är annars vad jag skulle varmt rekommendera då slippa bo i skiten medans man håller på sparar otroligt mycket tid och energi som är väl värt den extra kostnaden. Att kunna göra i alla fall allt som kräver rivande, sågande, hantering av isolering, slipande av spackel osv innan ni flyttar in är guld värt. Måla och tapetsera, skruva upp skåp och luckor mm är ju helt ok att göra när man bor där.
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Har ett råd på samma spår som TypRätt, fundera igenom hur er situation som familj ser ut. Har ni ett kontaktnät med barnvakter/avlastning som funkar? Och orkar de stötta under en längre tid, t ex med regelbundna förskolehämtningar och övernattningar? Hur ser era respektive jobbsituationer ut? Arbetstider, kommande utmaningar på jobbet som kan innebära övertid? Fungerar det för er att en sköter familjen helt och hållet medan den andra bygger? Vissa saker behöver man kanske ändå göra tillsammans, som att åka till byggvaruhuset och välja badrumsinredningen eller liknande. Visst kan man ta ungarna med men, ibland är det skönt att få titta ut en badrumsspegel med endast vuxet sällskap :)
Det låter som ett roligt äventyr, prata ihop er ordentligt om alla utmaningarna, både byggmässigt och familje- och relationsmässigt. Den stora husdrömmen får ju inte bli det som splittrar. Stort lycka till!!
 
  • Gilla
Katrin Lundstedt-Enkel och 3 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Man får inte underskatta hur mycket tid som behöver läggas på att starta och stoppa ett arbete när man gör det själv med barn hemma.
+1 på detta. Det tar fruktansvärt lång tid att komma framåt när man hela tiden måste avbryta av en eller annan anledning. Jag har själv hållt på med en garderobsvägg i ett par veckor nu eftersom jag bara kan jobba när knodden somnat och på kvällarna är det så mycket annat som skall göras (handlas, diskas, träning osv) och ibland orkar man bara inte göra något.
 
  • Gilla
Katrin Lundstedt-Enkel och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker att ni ska överväga att sätta in FTX-ventilation i huset när ni ändå river om ordentligt.
Ger bra luft utan kalldrag vid ventiler.
Och återvinning av värmen.

//AA
 
  • Gilla
Swedius
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Man får inte underskatta hur mycket tid som behöver läggas på att starta och stoppa ett arbete när man gör det själv med barn hemma.
Precis, tack för det! Vi är medvetna om detta.

Vi har tyvärr inte någon vidare möjlighet till barnvaktande då släkt är för gammal eller bor för långt bort, men det går ju att lösa helt ok vissa helger kanske. Jobb är inga problem tack och lov, det är mer att göra ibland och lite lugnare ibland.

Jättetack!
 
T TypRätt skrev:
Jag hade aldrig igen bott med familjen i en större pågående renovering, en husvagn eller husbil hade varit ett bättre boende då damm tar sig ut hur duktig man än försöker vara med att använda plast eller skydd med dragkedja. Att ha dubbla boenden är annars vad jag skulle varmt rekommendera då slippa bo i skiten medans man håller på sparar otroligt mycket tid och energi som är väl värt den extra kostnaden.
Vi funderar på att köpa en husvagn faktiskt. Men nu verkar det som att brygglån och dubbla boenden en period kan vara en inte alltför kostsam lösning.. TACK!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.