Hej,

Vi har flyttat till ett nybyggt hus och för ett par veckor sedan planterades avenbok enligt bifogad bild. Tror att dom bara planerade det rakt ner i jorden utan gödsel.

Min fråga är nu om jag behöver göra något speciellt? Kan jag använda gödsel och omplantera allt för att ge plantorna lite hjälp att växa till sig snabbare? Är det värt att använda sig av stödpinnar?

Alla råd tas tacksamt emot. Jag är helt nytt på allt som har med hus och trädgård att göra!
 
  • Avenbokar plantade i rad på bar, lerig mark utan synlig gödsel eller stödpinnar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du vill ha en rak och smal häck bör du använda stödpinnar. Jag stagade mina plantor i 4-5 år. Kom ihåg att binda om med jämna mellanrum bara så att tråden inte äter sig in i träden.

Gödsla och marktäck runt plantorna med typ gräsklipp eller bark eller något. Gräv inte upp dem igen om de redan är etablerade.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Avenbok är tålig så följ Henningelvis's råd. Jag hade använt bast för uppbindning - ses över flera gånger/säsong de första åren. Läpparna bör sitta lika högt som den slutliga häckens höjd. Vattna.
 
  • Gilla
Prophet85
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Om du vill ha en rak och smal häck bör du använda stödpinnar. Jag stagade mina plantor i 4-5 år. Kom ihåg att binda om med jämna mellanrum bara så att tråden inte äter sig in i träden.

Gödsla och marktäck runt plantorna med typ gräsklipp eller bark eller något. Gräv inte upp dem igen om de redan är etablerade.
Någon typ av gödsel som du skulle rekommendera?
 
Pinnar pinnar pinnar!
Det gör allt för att få en häck som ser riktigt snygg ut året om.

Arbetsinsatsen är dessutom ganska minimal även om man måste se över uppbindningen löpande de första åren som Yonna skriver.

Se till så att gräsmattan inte kommer för nära. Håll det fritt åtminstone 30cm åt varje håll från en planta.

Vattna vattna vattna.

Gödning, ta det du har. Jag brukar inte vara så noggrann utan standard Yara Mila NPK 21-4-7 duger till allt. För grönsaker kan man dock köra Yara ProMagna istället.
 
  • Gilla
Prophet85
  • Laddar…
Ja, och så klipp in dom de närmsta åren så de skottar nytt och blir täta och fina. Klipp INTE toppskottet förren du har fått dom till höjden ni vill ha. Om toppskottet trots allt stryker med av någon anledning binder du upp annat lämpligt skott som får bli ny topp.

Vi klippte in vår avenbok ganska rejält. Annars riskerar man att stå där med en metertjock häck som bara blir bredare och bredare med åren där löven är på utsidan och insidan är helt kal.
 
  • Gilla
Prophet85
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Ja, och så klipp in dom de närmsta åren så de skottar nytt och blir täta och fina. Klipp INTE toppskottet förren du har fått dom till höjden ni vill ha. Om toppskottet trots allt stryker med av någon anledning binder du upp annat lämpligt skott som får bli ny topp.

Vi klippte in vår avenbok ganska rejält. Annars riskerar man att stå där med en metertjock häck som bara blir bredare och bredare med åren där löven är på utsidan och insidan är helt kal.
Har du någon aning om hur smal häck som är lämplig att satsa på?
 
KristinaRT
Med en nyplanterad häck är vatten bland det viktigaste. Lägg gärna ut droppslang och var noga med att anpassa vattning efter hur torrt det är. Satsa gärna på att bevara fukt i marken, tex via täckning.
Gödsel har ingen funktion om det inte finns vatten, så vatten är viktigare än gödsling.
 
  • Gilla
Prophet85 och 1 till
  • Laddar…
Har man hållit efter sidoskotten och grymt klippt in dem ett par cm från stammen och vidare så att de förgrenar sig går det att hålla häcken så smal som 50 cm. Men då gäller det att mittstammen blir rak och fin. En så smal häck blir lika grön och tät - en bredare häck får, som @tensiden skriver, bara ris inuti.

Är häcken satt i år kan man vänta med att klippa den först nästa vår. Därefter kräver den klippning 2 ggr varje sommarsäsong.
 
  • Gilla
Prophet85
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Har man hållit efter sidoskotten och grymt klippt in dem ett par cm från stammen och vidare så att de förgrenar sig går det att hålla häcken så smal som 50 cm. Men då gäller det att mittstammen blir rak och fin. En så smal häck blir lika grön och tät - en bredare häck får, som @tensiden skriver, bara ris inuti.

Är häcken satt i år kan man vänta med att klippa den först nästa vår. Därefter kräver den klippning 2 ggr varje sommarsäsong.
Exakt så!
Vi klippte in sidoskotten till 3-5cm. Tog väl fyra år från plantering om jag minns rätt. Sen var den uppe i slutlig höjd (runt 170-180cm) och var på de flesta ställen helt tät när löven satt på plats. Har för mig att den höll en bredd sommartid på 35-45cm.

Till skillnad från de andra häckarna vi hade runt huset och som inte skötts. De var väl som mest två meter breda och behövde byggnadsställning för att komma åt att klippa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.