Vi har köpt nybyggt hus där tomten kommit grovplanerad dock med jord och sått gräs.

Dock så valde leverantören att så gräsfröna för ca 1 månad sedan och det har varit minusgrader på natten dom flesta nätter. Dessutom är det fullt med stenar i jorden. Nu när det varit lite varmt har gräset börjat växa tunt och ojämt på lite olika områden.

Jag har iallafall beslutat mig för att göra om det och köra med gräs på rulle. För att hålla kostnaderna nere så vill jag göra så mycket som möjligt själv. Jag är dock helt grön på detta men då det sammanlagt rör sig om kanske 120 m2 tomt med gräs så hoppas jag att jag kan göra mycket själv. Så till mina initiala frågor:

1. Hur ska jag börja? Behöver jag ta bort övre lager frön först typ med en spade eller kan jag låta det ligga?

2. Hur gör jag med gräs som redan börjat växa? Har förstått att man inte ska lägga rullgräs på befintlig gräsmatta och att man skulle kunna vända på befintligt gräs. Problemet är att detta gräs som börjat växa är supertunnt. Man kan knappt se det från långt håll. Kan jag bara gräva med en spade så gräset kommer längre ner under jorden eller kommer det växa ut endå?
 
Förberedelserna för att så gräs och rulla gräs är samma. Så är det iordning och såpass tunt som du säger hade jag bara rullat ut över det som är nu.
 
  • Gilla
Prophet85
  • Laddar…
Finns det stora stenar ytligt i jorden kan det vara bra att ta bort dem först. Annars om det är schysst jord och försvinnande lite gräs hade jag krattat ut och jämnat till ytan som den är nu och sedan rullat ut på det. Alternativt kan du beställa hem ett lass med jord och kratta ut ett tunt lager till ovanpå för att jämna ut.
 
  • Gilla
Prophet85
  • Laddar…
Du behöver inte göra något alls med det sådda gräset, det kommer att dö där i brist på ljus när du sätter ut rullgräset.

Allt gräs som gror är tunt tills det vuxit till sig så det är inget onormalt.
 
  • Gilla
Prophet85
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Du behöver inte göra något alls med det sådda gräset, det kommer att dö där i brist på ljus när du sätter ut rullgräset.

Allt gräs som gror är tunt tills det vuxit till sig så det är inget onormalt.
Perfekt. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.