Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
El finns det nästan överallt och bilar står trots allt mestadels still och kan då laddas långsamt.
För många som bor i lägenheter, bostadsrätter, samfälligheter har inte möjlighet till egen laddare vid bostaden.

Om många ska ladda när man är på jobbet via publika laddare så går det åt många laddare.
 
  • Gilla
ArneTW
  • Laddar…
Claes Sörmland
Demmpa Demmpa skrev:
För många som bor i lägenheter, bostadsrätter, samfälligheter har inte möjlighet till egen laddare vid bostaden.

Om många ska ladda när man är på jobbet via publika laddare så går det åt många laddare.
Det är som vanligt, skaffa inte en batteriberoende bil du inte kan ladda i din vardag. Så vill du prompt köra elbil får du ändra på din vardag på något sätt. Hur? Ja, det beror på de unika omständigheterna i ditt fall. Inget som går att lösa genom centralplanering eller politiska slagord.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Jag vet inte hur många som bor i bostadsrätt eller hyresrätt som kör bil till jobbet, men jag står fast vid att de flesta i den typen av bostad klarar sig med att ladda en gång i veckan.

Om de flesta kör max 1500 mil per år blir det i snitt under 30 mil i veckan. Kör elbilsförare i snitt dubbelt sä mycket är det fortfarande bara 60 mil.

Så vi ska inte överdriva det dagliga laddbehovet.
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Inte förvånad att det finns ett motstånd här mot att hjälpa dem som behöver hjälp.

Det finns massor av människor som bor på ställen där de ej har kontroll över byggandet av sina "egna" laddställen eller att det är omöjligt av någon orsak.

De ska straffas med högre priser på drivmedel men ej hjälpas... fy f-n.

/ATW
 
Fairlane
A ArneTW skrev:
Inte förvånad att det finns ett motstånd här mot att hjälpa dem som behöver hjälp.

Det finns massor av människor som bor på ställen där de ej har kontroll över byggandet av sina "egna" laddställen eller att det är omöjligt av någon orsak.

De ska straffas med högre priser på drivmedel men ej hjälpas... fy f-n.

/ATW
Märkligt inlägg. Det är väl ingen som säger att man ska straffa någon? Frågan rör om det behövs 1 publik laddstolpe per 10 bilar eller per 20 bilar eller per ....
Nästa fråga är hur de stolpar som behövs ska byggas, av marknaden, i kommunal regi, i statlig regi, i föreningsregi eller en blandning av detta, men jag har inte läst något inlägg om att man ska straffa någon, bortsett från ditt.
 
  • Gilla
mnils och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A ArneTW skrev:
Inte förvånad att det finns ett motstånd här mot att hjälpa dem som behöver hjälp.
Konstigt uttalande. Den bästa hjälpen är att anpassa sitt liv till de praktiska förutsättningarna och ta bort regleringar så att laddtjänster kan etableras där det bär sig.

A ArneTW skrev:
Det finns massor av människor som bor på ställen där de ej har kontroll över byggandet av sina "egna" laddställen eller att det är omöjligt av någon orsak.
Då kanske de inte ska vara de som är först med att köpa en batteriberoende elbil. Än finns det t ex bilar med förbränningsmotorer för denna grupp.

A ArneTW skrev:
De ska straffas med högre priser på drivmedel men ej hjälpas... fy f-n.
/ATW
Ja, det är den klimatpolitik som drivs av regeringen. Deras metod är att de med minst ekonomiska resurser att hantera de ökande skatterna på energi ska köra allt mindre. Uppenbarligen är det folk som har byggt sitt liv kring bilresande men som inte har ekonomiska resurser att hantera skatteökningarna som kommer att att dra det kortaste strået. Polluter-pays-principen.
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Konstigt uttalande. Den bästa hjälpen är att anpassa sitt liv till de praktiska förutsättningarna och ta bort regleringar så att laddtjänster kan etableras där det bär sig.



Då kanske de inte ska vara de som är först med att köpa en batteriberoende elbil. Än finns det t ex bilar med förbränningsmotorer för denna grupp.



Ja, det är den klimatpolitik som drivs av regeringen. Deras metod är att de med minst ekonomiska resurser att hantera de ökande skatterna på energi ska köra allt mindre. Uppenbarligen är det folk som har byggt sitt liv kring bilresande men som inte har ekonomiska resurser att hantera skatteökningarna som kommer att att dra det kortaste strået. Polluter-pays-principen.
Polluter pays?

Vad är skillnaden i CO2 avtryck mellan en en husägare med pool, sommarstuga i fjällen och båt i havet jämfört med en lägenhetsinnehavere med en liten bil.

Du kan ju fortfarande intala dig att du är miljövänlig när du köper en elbil till med bidrag eller lite fler solceller med bidrag eller ett ladduttag med bidrag osv...

/ATW
 
Fairlane
A ArneTW skrev:
Polluter pays?

Vad är skillnaden i CO2 avtryck mellan en en husägare med pool, sommarstuga i fjällen och båt i havet jämfört med en lägenhetsinnehavere med en liten bil.

Du kan ju fortfarande intala dig att du är miljövänlig när du köper en elbil till med bidrag eller lite fler solceller med bidrag eller ett ladduttag med bidrag osv...

/ATW
Utsläppen på erkad märkligt nog inte av om man köpt sakerna med bidrag eller inte. Konstigt, men så är det.

Övriga frågor går inte att besvara då de inte är specificerade.

Frågan du vill lösa är dock en helt annan än frågan om laddstationer. Du är ute efter att lösa frågan om att olika personer har olika ekonomi, vilket är en helt annan fråga, en svårare fråga.

Lösningen för de som inte har råd att köra bil, bortsett från att ställa bilen, är att antingen ge bidrag till dessa personer eller kraftigt sänka bränslepriset. Ett kraftigt sänkt bränslepris skulle dock inte utjämna de ekonomiska olikheterna som folk har, vilket ju verkar vara frågan du egentligen vill lösa.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Claes Sörmland
A ArneTW skrev:
Du kan ju fortfarande intala dig att du är miljövänlig när du köper en elbil till med bidrag eller lite fler solceller med bidrag eller ett ladduttag med bidrag osv...

/ATW
Det är inte jag som intalar mig det utan S-regeringen. Och det lilla gröna parti som tills nyligen var en del av den.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Dottern hyrde elbil i storstaden 10 mil bort för att besöka mig under påsken och missade att bilen inte var fulladdad. Tillbringade åtskilliga timmar på påskdagen för att i min stad, packat med turister, hitta laddställe. Antingen var det kö eller så var laddstället paj eller så var det långsamlångsam laddning. Dessutom fick man ju köra runt och kolla tillsammans med den bensindrivna bilen...
 
  • Haha
mnils
  • Laddar…
Claes Sörmland
yonna yonna skrev:
Dottern hyrde elbil i storstaden 10 mil bort för att besöka mig under påsken och missade att bilen inte var fulladdad. Tillbringade åtskilliga timmar på påskdagen för att i min stad, packat med turister, hitta laddställe. Antingen var det kö eller så var laddstället paj eller så var det långsamlångsam laddning. Dessutom fick man ju köra runt och kolla tillsammans med den bensindrivna bilen...
Tråkigt, låter som att det var några år för tidigt för att hyra den där elbilen för långresa. Kanske bättre för dottern att välja en annan teknik tills vi är där tekniskt. Eller planera laddningen bättre.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M
yonna yonna skrev:
Dottern hyrde elbil i storstaden 10 mil bort för att besöka mig under påsken och missade att bilen inte var fulladdad. Tillbringade åtskilliga timmar på påskdagen för att i min stad, packat med turister, hitta laddställe. Antingen var det kö eller så var laddstället paj eller så var det långsamlångsam laddning. Dessutom fick man ju köra runt och kolla tillsammans med den bensindrivna bilen...
Vilken synnerligen usel biluthyrare! Hyr man en bensin/diesel så är den ju alltid fulltankad när man får den och sedan så fyller man den igen när man lämnar tillbaka den. Varför gör man inte likadant med en el-bil?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M mnils skrev:
Vilken synnerligen usel biluthyrare! Hyr man en bensin/diesel så är den ju alltid fulltankad när man får den och sedan så fyller man den igen när man lämnar tillbaka den. Varför gör man inte likadant med en el-bil?
Nej, inte fel på uthyrararen. Hon använder GreenMobility frekvent och det fungerar utmärkt. Men hon borde laddat innan hon lämnade storstaden. Så egentligen är uthyrningen inte främst till för längre resor.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Utsläppen på erkad märkligt nog inte av om man köpt sakerna med bidrag eller inte. Konstigt, men så är det.

Övriga frågor går inte att besvara då de inte är specificerade.

Frågan du vill lösa är dock en helt annan än frågan om laddstationer. Du är ute efter att lösa frågan om att olika personer har olika ekonomi, vilket är en helt annan fråga, en svårare fråga.

Lösningen för de som inte har råd att köra bil, bortsett från att ställa bilen, är att antingen ge bidrag till dessa personer eller kraftigt sänka bränslepriset. Ett kraftigt sänkt bränslepris skulle dock inte utjämna de ekonomiska olikheterna som folk har, vilket ju verkar vara frågan du egentligen vill lösa.
Varför hjälpa dem som inte behöver hjälp och straffa dem som behöver hjälp.

Alla överskottspengar som rullar in från drivmedelskatter skulle gå till dem som har störst behov av transporter.

Du verkar tycka att pengarna ska gå till dem som redan har... dax för en Tesla till?

Självklart bör man titta längre än transporter...

Det ska kosta mer att ha ett uppvärmt fritidshus...
Det ska kosta mer att ha en uppvärmd pool...
Det ska kosta mer att ha ...

Vad är ditt CO2 avtryck?

/ATW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.