Hej! Jag ska bygga en liten stuga på en tomt vid en sjö.
Men jag har dålig koll på vad jag behöver lämna in för uppgifter till Kommunen för att få ett bygglov.
Tomten är obebyggd idag och området är inte detaljplanelagt.

Det enda jag fått som svar från kommunen när jag ställt frågor är att ingen nybyggnationskarta krävs, däremot kan det bli aktuellt med en enklare utstakning.
Vad menas med det?

Vilka uppgifter behöver jag lämna in?
Jag har fått från stugtillverkaren handlingar med måtten på stugan.

Ingen strandskyddsdispens kommer att krävas
 
Cheesen
Det här är ju frågor som din KA enkelt kan besvara då denne är mångt bättre insatt på din kommun. Tyvärr så skiljer det en del från plats till plats i Sverige. Har haft a-ha upplevelse då det är 22 mil mellan vårt fritidshus och vår villa. Men det kunde lika gärna ha vart i olika världsdelar.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Det här är ju frågor som din KA enkelt kan besvara då denne är mångt bättre insatt på din kommun.
Kommer jag att behöva en kontrollansvarig för stugan? Det kommer vara utan el och vatten ifall det har nån betydelse
 
Cheesen
Det varierar enormt mellan kommuner, hur de kräver KA. Man kan slippa KA om det gäller ett enklare byggprojekt.
Definitionen för ”enklare” tolkar vissa kommuner som typ hundkoja (med tvekan). I andra kommuner kan man bygga en mindre villa utan KA.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.