Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
A
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tänker inte titta på en video i 40 minuter när det tar typ 5 minuter att läsa motsv. och då har man dessutom mycket större chans att förstå ordentligt. Som sagt enligt den rapport du länkade till ser ONS en underdödlighet under de tre veckorna efter första dosen för 60+.
Skall se om jag kan hitta papper,kan ju inte tvinga dig att se en video men om du bara vill se just det vi pratar om så är det mellan 16 min till ca 22 min.
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
Svensk statistik från Fohm och regioner visar att toppen av smittspridningen var i månadsskiftet januari/februari. Antal bekräftade fall och antal på sjukhus har sjunkit undan för undan sen dess.
Finns det svensk statistik på smittspridning bland befolkningen sedan man slutade med den allmänna RT-PCR-testningen?
Jag har letat lite, men har tex inte hittat någon färsk statistik på andelen av svenska befolkningen som antikroppar.
Inte heller hur stor andel som nu har BA.2

Har kikat lite på FoHM sidan, Statistik om SARS-CoV-2 virusvarianter av särskild betydelse.
På denna sida redovisas senaste tillgängliga resultat från övervakningen.”


Graf som visar antal fall av COVID-19 och andelen virusvarianter per vecka i Sverige 2021-2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.folkhalsomyndigheten.se...s-cov-2-virusvarianter-av-sarskild-betydelse/
 
  • Gilla
arn bygg
  • Laddar…
A
blackarrow blackarrow skrev:
Hans profil på Researchgate finns iaf kvar. Som matematikprofessor med inriktning på statistik är han säkert duktig på att granska andras siffror från deras studier.
De kanske går till puben och firar att de vaccinerat sig? Nej, ingen susning faktiskt.
Kan du inte länka rapporten isf för någon socialmedia killes intervju av Fenton på bitcute? Du borde väl veta att vi gillar tråkiga rapporter vid det här laget…
Och så slipper diskussionen bli så hypotetisk och vi vet vilken rapport vi diskuterar.
Ursäkta hade missat läsa denna, men nu finns länken i #16098
Håller med om att vissa videos av denna typen är lite väl.... hmm svårt att välja ord; (lite väl mycket USA feeling/skandal kanske) :)
Men tror att det är bra att skanna så stort spann man orkar, i detta fall kan det ju potentiellt handla om ny info av något värde. Även om jag tror att det är väldigt sällsynt. Så visst är det inte alltid snyggt, men det osnygga kan man se lite här och var ;)
 
BirgitS
A arn bygg skrev:
Du började alltså detta sidospår här:
#16055 Och har gjort 6 inlägg som visar att du vill bibehålla denna bi diskussion.
Sen när du förstår vad du har satt dig i så backar du utan argument och bara skäller på mig :)
Men det går alltid att laga skadan man åsamkat sitt egen trovärdighet, men då behöver man erkänna sina misstag, det har jag hitintills inte sett dig göra en gång, kan det bero på att du inte gjort fel innan?
Så det är ett oönskat sidospår att svara dig. Jag ska sluta svara dig med andra ord.
 
Det blir ganska komiskt att läsa arn byggs diskussion om hur man skall diskutera hur diskussionen förs. Vore bättre om det lämnade tråden och togs någon annan stans. Denna tråden handlar ju om hur man tänker kring vaccinering, inte om reglerna på byggahus...
 
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Finns det svensk statistik på smittspridning bland befolkningen sedan man slutade med den allmänna RT-PCR-testningen?
Jag har letat lite, men har tex inte hittat någon färsk statistik på andelen av svenska befolkningen som antikroppar.
Inte heller hur stor andel som nu har BA.2
Redan innan provtagningen ändrades i februari så sjönk antalet bekräftade fall med typ 25 % på en vecka.
Tycker du inte att det vore väldigt konstigt om smittspridningen inom sjukvården avviker kraftigt från den i samhället i övrigt?

Histogram över antal COVID-19 fall per vecka med storskalig, begränsad och prioriterad provtagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vecka 14 var 4 097 bekräftade fall varav 282 på SÄBO och 292 för dem med hemtjänst så nästan allt är inom sjukvården och oberoende av fjärde dosen.
https://www.folkhalsomyndigheten.se.../2022/covid-19-veckorapport-2022-vecka-14.pdf

Vecka 12 stod det att BA.2 stod för 93 procent under vecka 10. Där står även:
Under vecka 12 genomförde Folkhälsomyndigheten en stickprovsundersökning om förekomst av SARS-CoV-2 i befolkningen. Undersökningen uppskattade förekomsten i befolkningen till 1,4
procent vilket visar att det fortsatt finns smittspridning i samhället.
Det är alltså en avsevärd minskning jämfört med uppskattningen kring 5 % vid månadsskiftet januari-februari. Någon gång i februari slutade det komma rapporter om mycket stor frånvaro på arbetsplatserna pga. sjukdom och vabbande.
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
Så det är ett oönskat sidospår att svara dig. Jag ska sluta svara dig med andra ord.
Tror det är bättre du själv bestämmer vad du tycker är oönskat, såg dock ut som du dansade med bra ett tag.
Annars väntar jag med spänning på om och hur du analyserar den sista artikeln jag länkade från Fenton. Om det nu är överdödlighet och siffrorna inte är fejk ser det ju intressant ut som en hypotes till att de har felrapporterats, den andra hypotesen att vaccinet har tagit livet av fler låter lite för sensationell. Felet borde ju gå att hitta däri någonstans.
 
A arn bygg skrev:
Tror det är bättre du själv bestämmer vad du tycker är oönskat, såg dock ut som du dansade med bra ett tag.
Annars väntar jag med spänning på om och hur du analyserar den sista artikeln jag länkade från Fenton. Om det nu är överdödlighet och siffrorna inte är fejk ser det ju intressant ut som en hypotes till att de har felrapporterats, den andra hypotesen att vaccinet har tagit livet av fler låter lite för sensationell. Felet borde ju gå att hitta däri någonstans.
Man får väl börja med att granska metoden, hur han använder siffrorna, vad de kom ifrån och vad de betyder. Samt om det kan finnas någon (dold eller synlig) agenda bakom
Varför gör du diskussionen personlig?
Får inte vem som helst på forumet granska rapporterna du länkat?
A arn bygg skrev:
Skulle vilja fråga varför mickef blev bannad i syfte att undvika någon liknande misstag.
Varför jag undrar är för att veta om det var den irritationen som jag förstod fanns på hens svar eller om det var något inlägg som jag kanske missat.
Förstår att ni eventuellt inte vet svaret på min fråga, men chansar.
mickef kan ju ha skrivit inlägg som blivit bortmodererade och då vet vi ju inte vad han skrivit.
Det är nog bara du som tycker det är lätt att begripa vad han skriver.
Driver han diskussionerna framåt?
Känns hans diskussioner relevant för en tråd som haft drygt en halv miljon läsare? Sin åsikt har han förstås rätt till.

Du märker antagligen inte när du bryter mot forumregler.

Försök göra inläggen intressanta, lite mer genomtänkta (det har inte med längden att göra) och håll dem till ämnet.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Redan innan provtagningen ändrades i februari så sjönk antalet bekräftade fall med typ 25 % på en vecka.
Tycker du inte att det vore väldigt konstigt om smittspridningen inom sjukvården avviker kraftigt från den i samhället i övrigt?
Smittspridningen skulle kunna vara lägre på grund av högre grad av immunitet än i befolkningen i övrigt. Eller högre pga att omikron inte beter sig som tidigare varianter.
BirgitS BirgitS skrev:
Vecka 12 stod det att BA.2 stod för 93 procent under vecka 10. Där står även:
Med 1.4% BA.2 smittade kan det varit 0,9 miljon smittade på en månad.
BirgitS BirgitS skrev:
Det är alltså en avsevärd minskning jämfört med uppskattningen kring 5 % vid månadsskiftet januari-februari. Någon gång i februari slutade det komma rapporter om mycket stor frånvaro på arbetsplatserna pga. sjukdom och vabbande.
…och kanske 3 miljoner under en månad i första omikronvariantsvågen.

Det är fler än det totala antalet som varit covidsjuka under de gångna 2 åren ( drygt 3 milj varav 2,5 milj bekräftade fall enl OWiD).

Hur stor andel av svenska folket har antikroppar nu? Senaste siffran jag hittar från FoHM publicerades i februari och gäller december, 85%. Det motsvarar samma andel som är vaccinerade nu.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...gen-av-antikroppar-mot-covid-19-under-hosten/
 
Omikron ställer covidforskning på ända: ”Sjukdomen är snabbare än vetenskapen”
I snart två år har forskare världen över kämpat för att hänga med i de snabba förändringar som covid-19 inneburit. Med omikron har viruset till stor del bytt skepnad – och det ändrar förutsättningarna för covidforskningen, säger Magnus Rasmussen, infektionsläkare på Skånes universitetssjukhus och professor vid Lunds universitet. "Vi har en pågående vaccinationsstudie där vi behövt ta ett omtag på grund av omikron."
https://vard.skane.se/skanes-univer...pa-anda-sjukdomen-ar-snabbare-an-vetenskapen/
Vad vet vi nu? :thinking:
 
Nissens
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Smittspridningen skulle kunna vara lägre på grund av högre grad av immunitet än i befolkningen i övrigt.
Ja, en viss immunitet inom sociala cirklar är ju en del i att vågor är just vågor, dvs. har ett slut.
blackarrow blackarrow skrev:
Eller högre pga att omikron inte beter sig som tidigare varianter.
Nu förstår jag inte. Hur skulle omikron undvika att spridas till just de som behöver sjukhusvård av ett eller annat skäl?
blackarrow blackarrow skrev:
Med 1.4% BA.2 smittade kan det varit 0,9 miljon smittade på en månad.
Det är normalt att ha ett positivt PCR-test i mer än en vecka. Såg någon undersökning som visade att det var typ 10-11 dagar med omikron. Men oavsett det så tar det ju då väldigt många månader innan mer än 80 % av befolkningen har haft omikron.
blackarrow blackarrow skrev:
…och kanske 3 miljoner under en månad i första omikronvariantsvågen.
Hur menar du nu?
Med 5 % sjuka/vecka så tar det 6 veckor med den höga smittspridningen och det var just vid toppen som man nådde den nivån. Vid årsskiftet började vågen från en mycket låg nivå. Jag får det det alltså till att det var betydligt färre under en månad.

Finns det några belägg för att Sverige har haft flera omikronvågor?
blackarrow blackarrow skrev:
…och kanske 3 miljoner under en månad i första omikronvariantsvågen.
Det är fler än det totala antalet som varit covidsjuka under de gångna 2 åren ( drygt 3 milj varav 2,5 milj bekräftade fall enl OWiD).
Det är nog en bra bit mer än 3 miljoner som hade haft covid innan omikron dök upp.
Antikroppsundersökningen under maj (?) förra året visade att 30 % av de under 20 år hade antikroppar och alltså i åldersgruppen där ingen hade vaccinerats. Vid tidigare tillfällen har det varit liten skillnad på den gruppen och gruppen 20-64 år, t.ex. låg båda på lite drygt 20 % efter andra vågen. Smittspridning förekom i både under sommaren och hösten.
blackarrow blackarrow skrev:
Hur stor andel av svenska folket har antikroppar nu? Senaste siffran jag hittar från FoHM publicerades i februari och gäller december, 85%. Det motsvarar samma andel som är vaccinerade nu.
Det får vi vänta på. Jag såg någonstans att då kring vecka 10 skulle även stickprov gällande antikroppar göras och sist tog det alltså 2-3 månader innan rapporten kom.

Men antikroppar hade redan då kring 1 dec. 95 % av de i arbetsför ålder så på det sättet går det ju inte att bedöma hur många som har blivit sjuka av omikron.
 
A
blackarrow blackarrow skrev:
Man får väl börja med att granska metoden, hur han använder siffrorna, vad de kom ifrån och vad de betyder. Samt om det kan finnas någon (dold eller synlig) agenda bakom
Varför gör du diskussionen personlig?
Får inte vem som helst på forumet granska rapporterna du länkat?

mickef kan ju ha skrivit inlägg som blivit bortmodererade och då vet vi ju inte vad han skrivit.
Det är nog bara du som tycker det är lätt att begripa vad han skriver.
Driver han diskussionerna framåt?
Känns hans diskussioner relevant för en tråd som haft drygt en halv miljon läsare? Sin åsikt har han förstås rätt till.

Du märker antagligen inte när du bryter mot forumregler.

Försök göra inläggen intressanta, lite mer genomtänkta (det har inte med längden att göra) och håll dem till ämnet.
Givetvis skall vem som helst som vill eller kan hitta fel i artikeln svara, det brukar bara vara så att BirgitS är hetast på den gröten.

Om jag sa lättbegriplig så var det ett misstag, jag menade att jag förstod vad hen menade och varför hen skrev som hen skrev.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nu förstår jag inte. Hur skulle omikron undvika att spridas till just de som behöver sjukhusvård av ett eller annat skäl?
Nja, jag menade att pga omikrons höga smittspridning skulle smittspridningen likväl kunna vara högre i vården där det är mycket kontakter mellan människor, mer än ute i samhället. Men eftersom vi bara mäter/testar i vården så är det referensen vi känner till och då skulle smittspridningen ute i samhället kunna vara lägre.
Sen har vi effekten av personlig skyddsutrustning vilken kan vara lägre med omikron.
Fler är asymtomatiska eller har väldigt milda symptom. Upptäcks de i vården?
Det är också möjligt att det i vården byggs upp en bättre immunitet än ute i samhället.

Det vi vet är att dödstalen gått ner kraftigt och det är ju bra, men hur många har haft omikron och dess varianter?

Om hälften av IVA vårdade är ovaccinerade så har det jul stor betydelse för vaccinetingsstrategin (åtminstone för det personliga valet) om de ovaccinerade har antikroppar eller ej. Är de ”vilda virusets” vaccin-antikroppar bättre? Vi vet väldigt lite just nu, mindre än på längre.

I England har ca 99% antikroppar. Då kanske man inte behöver ”jaga” ovaccinerade längre?

Diagram som visar andelen av befolkningen med antikroppar mot SARS-CoV-2 i olika åldersgrupper och regioner över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.