Förr byggde sågverksarbetarna knubbhus av spillbitar dom kom över. Kanske något att satsa på… Jag har själv ett knubbhus som är byggt i slutet av 1800-talet och stommen är i väldigt bra skick.
 
  • Gilla
Heidina och 8 till
  • Laddar…
Edit, Krillan hann före:)Om det finns mycket av 45x125, 45x145, 45x170 så kan du bygga ett knubbhus. Antingen på hel sula, kantbalk eller plintar. På grunden lägger du en hel syll i samma bredd som plankstumparna. Därefter häftar du fast en drevremsa eller skär till golvfoam, eller nåt annat lämpligt, tunt drevmaterial. Sedan är det bara spika fast dina plankstumpar varvet runt. Dreva även i skarvarna, och så ovanpå. Fortsätt sedan på samma sätt, varv efter varv efter varv. Du lämnar givetvis öppet för dörrar och fönster. Se till att skarvarna förskjuts så att de kommer så långt ifrån varandra som möjligt. Om det är för permanentboende kan man sätta utvändig isolering innan man sätter vindpapp eller vindduk. Detta var en inte helt ovanlig byggnadsmetod där man hade denna typ av material. Stadigt blir det också, och trä ackumulerar mycket värme, i princip som ett timmerhus.
 
Redigerat:
  • Gilla
BjörnKraft och 3 till
  • Laddar…
Det lät ju skithäftigt med ett knubbhus! Jag blev själv sugen på att testa denna byggteknik. Om man bara haft en sisådär 10 000 brädstumpar...
 
  • Gilla
  • Haha
Heidina och 3 till
  • Laddar…
Om du vill tjäna en hacka: du borde ju få ut åtminstone 100 träplugg per bräda. Dvs 1 miljon pluggar. Paketera dem 25 st i varje påse och sälj påsarna för 10 kr styck. Det blir 40 000 påsar och 400 000 kr. (Minus påskostnaden då).

Resterna som blir kvar säljer du som ved.

Det enda som behövs är en borrmaskin och lite tålamod.
:D
 
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 6 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Det enda som behövs är en borrmaskin och lite tålamod.
:D
Lite?
 
  • Gilla
  • Haha
John Larson och 5 till
  • Laddar…
Om han borrar hål i brädorna får han väl... negativa träplugg? :thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
PurbanG och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Inte Knubbhus i denna tråden, utan Kubbhus, liknande, men med vedkubbar istället.
https://kubbhus.se/
Massa rolig inspiration i alla fall. Dessa byggtekniker var för mig okända, nu tycker jag det verkar rätt läckert och roligt.
 
  • Gilla
Teseri och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Om han borrar hål i brädorna får han väl... negativa träplugg? :thinking:
Det blir ungefär som att sälja luftgitarrer.
 
  • Haha
  • Gilla
BjörnKraft och 8 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Om han borrar hål i brädorna får han väl... negativa träplugg? :thinking:
Faktum är att vi hade en båtsnickare som hjälpte oss med renoveringen av vår träbåt, bl a byte av några bord. Vi fick lite mahognyspill över och då borrade/fräste han ut ett antal plugg från detta som vi kunde använda för att täcka över skruvhuvuden på andra ställen på båten.
 
  • Gilla
Kasper i Malmö och 1 till
  • Laddar…
Kasper i Malmö Kasper i Malmö skrev:
Hej, som trådnamnet beskriver så har jag ärvt ca 10 000 brädbitar 50-100 cm i olika dimensioner och kvaliteter (morbror i Småland /sågverk/ev mental ohälsa osv don’t ask).

Hur använder jag detta bäst? Kan jag sätt ihop nån slags prefab-vägg eller liknande och sälja? Synd att bränna allt.

Jag har också gått i tankarna på att köpa en tomt och bygga sommarhus på men det går väl inte att skarva ihop stumparna till fulla längder som det går att bygga hus av?

Hjälp!:rofl:
Sälj som ved, bra betalt
 
  • Gilla
Kasper i Malmö och 1 till
  • Laddar…
Kasper i Malmö Kasper i Malmö skrev:
Hej, som trådnamnet beskriver så har jag ärvt ca 10 000 brädbitar 50-100 cm i olika dimensioner och kvaliteter (morbror i Småland /sågverk/ev mental ohälsa osv don’t ask).

Hur använder jag detta bäst? Kan jag sätt ihop nån slags prefab-vägg eller liknande och sälja? Synd att bränna allt.

Jag har också gått i tankarna på att köpa en tomt och bygga sommarhus på men det går väl inte att skarva ihop stumparna till fulla längder som det går att bygga hus av?

Hjälp!:rofl:
Kanske skulle du satsa på att bygga små hus/laddstationer till automowers, elektriska gräsklippare?
 
  • Gilla
Kizzekatten och 4 till
  • Laddar…
P
ja sista alternativet som ingen verkar varit inne på ännu är väl till nåt företag som håller på med fingerskarvade tillverkning , om det nu är virke av tillräckligt hög kvalitet för det. men tror det är svårt att hitta nån som vill betala nåt nämnvärt för det. men det är ju svårt att avgöra på dom inlägg jag läst hitills om det är hög kvalitet virke eller om det är "skräp"

annars är det kojbyggar tävling för barn eller nåt :)

om du inte ska massproducera fågelholkar osv :)
 
  • Gilla
Kasper i Malmö
  • Laddar…
Att man använde lera för att binda ihop och göra vindtätt visste jag inte. I det enda knubbhus jag sett var det drevat med snören längs ytter- och innerkanterna på plankstumparna och de var ihopspikade. Tydligen är konstruktionen mycket stabil i och med detta. I modern tid lyftes huset undan så att man kunde gjuta hel platta, och lyftes sedan tillbaka utan problem.
 
  • Gilla
Kasper i Malmö och 1 till
  • Laddar…
R
Kasper i Malmö Kasper i Malmö skrev:
Hej, som trådnamnet beskriver så har jag ärvt ca 10 000 brädbitar 50-100 cm i olika dimensioner och kvaliteter (morbror i Småland /sågverk/ev mental ohälsa osv don’t ask).

Hur använder jag detta bäst? Kan jag sätt ihop nån slags prefab-vägg eller liknande och sälja? Synd att bränna allt.

Jag har också gått i tankarna på att köpa en tomt och bygga sommarhus på men det går väl inte att skarva ihop stumparna till fulla längder som det går att bygga hus av?

Hjälp!:rofl:
Annonsera ut det. Det finns säkert någon som har en liten snickerifabrik där virket passar.
 
  • Gilla
Kasper i Malmö och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.