Hej!


Vi planerar att bygga ett 1,5-planshus på ca 175 kvm och jag funderar nu på vilken typ av uppvärmning och ventilation vi ska välja.
Huset byggs i Halmstad, antalet riktigt kalla dagar med många minusgrader är ofta lätträknade i denna del av landet.

Husföretaget rekommenderar fånluftsvärmepump och det kommunala energibolaget vill sälja på fjärrvärme.

Vad jag hört och läst mig till är fjärrvärme ofta ett dyrt alternativ då nätavgiften ofta är hög. Fjärrvärme är inte heller kompatibelt till solceller.
Jag har även hört att bergvärme inte lönar sig i vår del av landet då det är för få riktigt kalla dagar per år. Skulle jordvärme kunna vara ett alternativ eller är detta lika dyrt som bergvärme?

Vilken värmekälla rekommenderar ni att vi väljer och varför? Vår tanke är att i framtiden montera solceller på taket.


Ventilation:
Jag har läst mycket bra om FTX-ventilation och är sugen på att installera detta. Blir det för mycket ”kaka på kaka” att köra FTX om vi väljer frånluftsvärmepump? Funktionen är ju densamma. Finns det några fördelar med att parköra dessa förutom att luftkvaliteten i huset blir bättre? Vad kan ett FTX-system tänkas kosta om man installerar det i samband med byggnationen?

Vattenmantlad kamin:
Tanken på att ha mer än en möjlig värmekälla är lockande. En vattenmantlad kamin låter som ett bra alternativ då det innebär både mysfaktor och värme. Vad är era åsikter om detta? Är det en dyr onödig investering eller är det värt det? Hur stor skulle ni säga att investeringsskillnaden är mellan en vanlig kamin och en vattenmantlad kamin med system?


Stort tack på förhand för eventuella svar
 
FLVP med förvärmning (genom vattenbatteri) på tilluften kan ju vara ett alternativ. Det blir ju som någon slags hybridlösning. Då slipper ni också kallras från tilluftsventiler. När ni ändå bygger nytt så kan ni ju planera för tilluftskanaler från ett och samma ställe. Dessutom kan ett vattenbatteri kyla tilluften på sommaren. Jag antar att ni behöver överdimensionera pumpen lite då för att klara både ev. golvvärme och vattenbatteri på tilluften. Installatören borde ha full koll på detta.

Med en vattenmantlad kamin behöver du kunna värma en större mängd vatten vilket jag tror inte lämpar sig tillsammans med FLVP. Men kanske finns någon slavtank lösning man kan koppla till FLVP'n på något sätt, Jag är tveksam på den lösningen.

Med en vanlig vedkamin värmer du ju rumsluften som sedan tas omhand av din FLVP och kaminen värmer dig i princip två gånger + att du kan elda hur mycket du vill utan att riskera att koka vattnet i systemet :)
 
Redigerat:
Vi bor i Halmstad och har bergvärmepump, precis som halva grannskapet. Vem är det som försöker sälja på dig något annat? Frånluftsvärmepump (FTX) kan vara en bra lösning men bara som komplement till en primär värmekälla och för att inte blåsa ut varmluft när ventilationen går vintertid. Kan FTX även kyla???

Fjärrvärme är smidigt och underhållsfritt från din sida. Kostnaden vet jag för lite om.
Bergvärme är nästan lika smidigt som fjärrvärme och med ett avtal är det också underhållsfritt för dig.
Kamin går bort för mig p.g.a. miljöhänsyn och för att den inte är realistisk att ha som annat än mysvärme men för att ha en nödvärmekälla kan det så klart vara bra. Å andra sidan behövs inga reservvärmekällor i Sverige p.g.a. vårt stabila elnät (om inte Putin blir ännu galnare än han redan är och då behövs kanske inga hus längre i detta land...). Ska ni ändå ha en kamin så bör du så klart undersöka merkostnaden för att kunna ha den som nödvärme (t.ex. vattenmantlad). Vad kostar ved för dig, gratis eller köpespris? Det är inte helt billigt om man måste köpa ved.

Den enda nackdelen jag ser med bergvärme är investeringen, men med tanke på att den blir mycket långsiktig och ger en bra verkningsgrad året om, även de dagar vi kan gjädjas åt lite snö även här, så var det ett självklart val för oss. Som du själv säger så kan du med bergvärme utnyttja solceller mer optimalt också för med fjärrvärme får du mycket låg elförbrukning som du kan kvitta mot solcellernas produktion.

Med bergvärme kan du få viss kyla på sommaren också utan annan kostnad än cirkulationspumpens el (och viss investering). Kolla upp frikyla om du vill veta mer. Exempel: https://www.nibe.eu/sv-se/kunskapsbank/sa-fungerar-det/bergvarme/kyla-fran-bergvarme
 
Både frånluftvärmepump och FTX återvinner energi från frånluften, så det går inte att ha båda dessa som separata system samtidigt.
En frånluftvärmepump med ett batteri för förvärmning av tilluften blir i praktiken FTX.
 
  • Gilla
Jakob N
  • Laddar…
Förvärmd tilluft på ena eller andra sättet är framförallt bra om man bor i Norrland med riktigt kalla vintrar. I södra Sverige är det inte nödvändigt och mer ett lyx-tillbehör eller om man vet man är väldigt känslig mot minsta lilla luftdrag. Nybyggda hus är väldigt energisnåla genom sin kraftiga isolering och en vanlig frånluftsvärmepump typ NIBE F730 passar bra i södra halvan av landet. Vad man däremot ska fundera på är om man vill bygga huset med möjlighet till kyla på sommaren och vilken lösning man i så fall vill ha och vad det får kosta att bygga. Det är också klokt att tänka på om huset blir utsatt för trafikbuller eller annat oljud och om även ventilationen ska anpassas för detta.
 
Semiproffset Thiger skrev:
FLVP med förvärmning (genom vattenbatteri) på tilluften kan ju vara ett alternativ. Det blir ju som någon slags hybridlösning. Då slipper ni också kallras från tilluftsventiler. När ni ändå bygger nytt så kan ni ju planera för tilluftskanaler från ett och samma ställe. Dessutom kan ett vattenbatteri kyla tilluften på sommaren. Jag antar att ni behöver överdimensionera pumpen lite då för att klara både ev. golvvärme och vattenbatteri på tilluften. Installatören borde ha full koll på detta.

Med en vattenmantlad kamin behöver du kunna värma en större mängd vatten vilket jag tror inte lämpar sig tillsammans med FLVP. Men kanske finns någon slavtank lösning man kan koppla till FLVP'n på något sätt, Jag är t
Semiproffset Thiger skrev:
FLVP med förvärmning (genom vattenbatteri) på tilluften kan ju vara ett alternativ. Det blir ju som någon slags hybridlösning. Då slipper ni också kallras från tilluftsventiler. När ni ändå bygger nytt så kan ni ju planera för tilluftskanaler från ett och samma ställe. Dessutom kan ett vattenbatteri kyla tilluften på sommaren. Jag antar att ni behöver överdimensionera pumpen lite då för att klara både ev. golvvärme och vattenbatteri på tilluften. Installatören borde ha full koll på detta.

Med en vattenmantlad kamin behöver du kunna värma en större mängd vatten vilket jag tror inte lämpar sig tillsammans med FLVP. Men kanske finns någon slavtank lösning man kan koppla till FLVP'n på något sätt, Jag är tveksam på den lösningen.

Med en vanlig vedkamin värmer du ju rumsluften som sedan tas omhand av din FLVP och kaminen värmer dig i princip två gånger + att du kan elda hur mycket du vill utan att riskera att koka vattnet i systemet :)
Tack för sitt svar Thiger! Bra inputs!
 
F fb35523 skrev:
Vi bor i Halmstad och har bergvärmepump, precis som halva grannskapet. Vem är det som försöker sälja på dig något annat? Frånluftsvärmepump (FTX) kan vara en bra lösning men bara som komplement till en primär värmekälla och för att inte blåsa ut varmluft när ventilationen går vintertid. Kan FTX även kyla???

Fjärrvärme är smidigt och underhållsfritt från din sida. Kostnaden vet jag för lite om.
Bergvärme är nästan lika smidigt som fjärrvärme och med ett avtal är det också underhållsfritt för dig.
Kamin går bort för mig p.g.a. miljöhänsyn och för att den inte är realistisk att ha som annat än mysvärme men för att ha en nödvärmekälla kan det så klart vara bra. Å andra sidan behövs inga reservvärmekällor i Sverige p.g.a. vårt stabila elnät (om inte Putin blir ännu galnare än han redan är och då behövs kanske inga hus längre i detta land...). Ska ni ändå ha en kamin så bör du så klart undersöka merkostnaden för att kunna ha den som nödvärme (t.ex. vattenmantlad). Vad kostar ved för dig, gratis eller köpespris? Det är inte helt billigt om man måste köpa ved.

Den enda nackdelen jag ser med bergvärme är investeringen, men med tanke på att den blir mycket långsiktig och ger en bra verkningsgrad året om, även de dagar vi kan gjädjas åt lite snö även här, så var det ett självklart val för oss. Som du själv säger så kan du med bergvärme utnyttja solceller mer optimalt också för med fjärrvärme får du mycket låg elförbrukning som du kan kvitta mot solcellernas produktion.

Med bergvärme kan du få viss kyla på sommaren också utan annan kostnad än cirkulationspumpens el (och viss investering). Kolla upp frikyla om du vill veta mer. Exempel: [länk]
Stort tack för ditt svar! :) Jag har många bekanta och familj i Halmstad som har bergvärme. Innan jag började undersöka saken var jag övertygad om att det var bergvärme vi skulle ha. Dock har många av varandra oberoende källor sagt att nya hus är väldigt bra isolerade och det är inte tillräckligt kallt i Halmstad för att investeringen ska löna sig. Självklart blir det en lägre driftkostnad men vad jag hört blir vinsten per år ganska liten.
 
J Josth skrev:
Förvärmd tilluft på ena eller andra sättet är framförallt bra om man bor i Norrland med riktigt kalla vintrar. I södra Sverige är det inte nödvändigt och mer ett lyx-tillbehör eller om man vet man är väldigt känslig mot minsta lilla luftdrag. Nybyggda hus är väldigt energisnåla genom sin kraftiga isolering och en vanlig frånluftsvärmepump typ NIBE F730 passar bra i södra halvan av landet. Vad man däremot ska fundera på är om man vill bygga huset med möjlighet till kyla på sommaren och vilken lösning man i så fall vill ha och vad det får kosta att bygga. Det är också klokt att tänka på om huset blir utsatt för trafikbuller eller annat oljud och om även ventilationen ska anpassas för detta.
Hej Josth, tack för ditt svar! Bra inspel gällande buller utifrån. Skulle du säga att tilluft genom FTX eller spaltventiler på fönsterna ger lägst ljudinsläpp utifrån?
 
F fb35523 skrev:
Vi bor i Halmstad och har bergvärmepump, precis som halva grannskapet. Vem är det som försöker sälja på dig något annat? Frånluftsvärmepump (FTX) kan vara en bra lösning men bara som komplement till en primär värmekälla och för att inte blåsa ut varmluft när ventilationen går vintertid. Kan FTX även kyla???

Fjärrvärme är smidigt och underhållsfritt från din sida. Kostnaden vet jag för lite om.
Bergvärme är nästan lika smidigt som fjärrvärme och med ett avtal är det också underhållsfritt för dig.
Kamin går bort för mig p.g.a. miljöhänsyn och för att den inte är realistisk att ha som annat än mysvärme men för att ha en nödvärmekälla kan det så klart vara bra. Å andra sidan behövs inga reservvärmekällor i Sverige p.g.a. vårt stabila elnät (om inte Putin blir ännu galnare än han redan är och då behövs kanske inga hus längre i detta land...). Ska ni ändå ha en kamin så bör du så klart undersöka merkostnaden för att kunna ha den som nödvärme (t.ex. vattenmantlad). Vad kostar ved för dig, gratis eller köpespris? Det är inte helt billigt om man måste köpa ved.

Den enda nackdelen jag ser med bergvärme är investeringen, men med tanke på att den blir mycket långsiktig och ger en bra verkningsgrad året om, även de dagar vi kan gjädjas åt lite snö även här, så var det ett självklart val för oss. Som du själv säger så kan du med bergvärme utnyttja solceller mer optimalt också för med fjärrvärme får du mycket låg elförbrukning som du kan kvitta mot solcellernas produktion.

Med bergvärme kan du få viss kyla på sommaren också utan annan kostnad än cirkulationspumpens el (och viss investering). Kolla upp frikyla om du vill veta mer. Exempel: [länk]
Jag kan bara understyka detta resonemang. Jag kör bergvärme kombinerat med solceller och då kör jag bergvärme dagtid så den drivs av solceller. Det funkar iaf stör del av året
 
  • Gilla
Jakob N
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.