Hej,
Efter mycket om och men, så har jag äntligen fått Eon att byta min serviskabel (krävdes anmälan till EI för att något skulle hända). De kommer dra den från ett annat håll (annan transformator).
Jag vill då samla allt på ett ställe (jordtag, serviskabel osv) och i ett markmätarskåp istället för i mitt fasadmätarskåp som är i andra änden av huset.
Jag har kikat på ett par olika skåp och tror jag landat i följande: https://www.ensto.com/sv/building-s...ch-fasadmatarskap-ip24-esteri/pevep163.03-se/
med denna underdel: https://www.ensto.com/sv/building-s...p44-och-fasadmatarskap-ip24-esteri/evl2.03-s/

Men jag kan inte hitta i min nätägares tekniska anvisningar om de kräver skyddsrör/slang för serviskabeln i markmätarskåp, det känns överflödigt när man kan lägga både band och matta ovanför kabeln och gå med den direkt in i skåpet.
En annan fundering gäller jordtaget (som ansluter med en 25kvmm kopparlina) och hur man bäst ansluter detta, men det kan såklart min elektriker nog svara på också.
 
Inom tomt ska serviskabeln ligga i rör (minst 110 mm) vilket bör framgå av installationsmedgivandet som är skickat till den som föranmält.
 
T tpsoft skrev:
Inom tomt ska serviskabeln ligga i rör (minst 110 mm) vilket bör framgå av installationsmedgivandet som är skickat till den som föranmält.
Gäller det även på fastigheter (i mitt fall en gård) utanför sammanhållen bebyggelse?
Jag förstår behovet av det inom detaljplan, men här blir det löjligt.
Är det dessutom nya regler nu (110mm minimum), läste i deras tekniska anvisningar att 1,2xYD var minimum.

Än så länge har jag inte skickat in något, vet inte hur processen ser ut när Eon måste byta ut sin egen infrastruktur. Det är ju inte en vanlig anslutning som ska göras.
 
O
O Steamboy skrev:
Här hittar du Eons tekniska anvisningar:
[länk]
Jo, jag har inte problem att hitta anvisningarna.
 
O
X xLnT skrev:
Jo, jag har inte problem att hitta anvisningarna.
Jag läste slarvigt och tänkte "Men jag kan inte hitta min nätägares tekniska anvisningar" när det stod "Men jag kan inte hitta i min nätägares tekniska anvisningar". Men vad är problemet? Det står klart och tydligt på sidan 8 vad som gäller för skyddsrör. Ingenstans i texten står det att det är okay att inte använda skyddsrör.
 
O Steamboy skrev:
Jag läste slarvigt och tänkte "Men jag kan inte hitta min nätägares tekniska anvisningar" när det stod "Men jag kan inte hitta i min nätägares tekniska anvisningar". Men vad är problemet? Det står klart och tydligt på sidan 8 vad som gäller för skyddsrör. Ingenstans i texten står det att det är okay att inte använda skyddsrör.
Om jag nu har 200M tomt, inte lägger man 200M 110mm slang/rör med draggrop var 30M för detta.

Jag bör väl inte bli ekonomiskt ansvarig för detta oavsett, då det är Eon som behöver åtgärda brister i sitt nät.
Så det är väl egentligen upp till dom hur de vill göra?

Jag tänker att när jag byggde huset så var kravet 50mm slang med slät insida. Om de nu behöver gå upp i kabeldimension för att leverera samma tjänst som innan så borde väl Eon få stå för kostnaden?
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Du har inte 200m tomt. (Jag gissar att M betyder meter)

Nätägaren är ansvarig fram till överlämningspunkt.
 
  • Gilla
udihow
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du har inte 200m tomt. (Jag gissar att M betyder meter)

Nätägaren är ansvarig fram till överlämningspunkt.
Utveckla gärna den bristfälliga kommentaren, var det något av detta som skulle vara till hjälp?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Gäller det även på fastigheter (i mitt fall en gård) utanför sammanhållen bebyggelse?
Jag förstår behovet av det inom detaljplan, men här blir det löjligt.
Är det dessutom nya regler nu (110mm minimum), läste i deras tekniska anvisningar att 1,2xYD var minimum.

Än så länge har jag inte skickat in något, vet inte hur processen ser ut när Eon måste byta ut sin egen infrastruktur. Det är ju inte en vanlig anslutning som ska göras.
Det beror lite på placering av ditt mätarskåp mot E.ONs elnät men generellt så gäller att kunden förlägger rör inom tomt (observera att tomt inte är detsamma som fastighet).
110 mm rör har gällt i något år som minsta rör pga de styvare aluminium kablarna som använts och där det är bekymmersamt att få i den i 50 mm rör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.