L lodin92 skrev:
En nyfiken fråga, äger inte en rörkrökare bockningsverktyg idag?
Tar för lång tid.
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Tar för lång tid.
Kan verkligen det vara så? Kan dem inte böja fortare än att det blir billigare än presskopplingarna? Bekvämt förstår jag och förtjänst på material kanske gör det lönsamt trots allt. Borde inte ta många minuter för en van att böja en krök?
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
B
Om man ska böja 1 90 kanske det går fortare, men är det två eller flera vinklar åå samma rör så blir det många vinklar och rörlängdet som måste passa för att inte röret ska hamna 10cm från väggen t.3x.

Jag skulle säga att presstången är klart snabbare
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Beror nog på rörkrökaren också...
Har en kompis som är överjävlig på att bocka, han mätte med tumstocken 3 eller 4 90 böjar, ut i bilen och knäckte och kom tillbaka och det passade perfekt
Men visst är det enklare vanligtvis att använda skarvar
 
  • Gilla
lodin92
  • Laddar…
Du har ju så många punkter som inte är rena böjar utan trånga knixar, t-rör osv och du får tänka på att bocknyckeln primärt kommer till användning på mindre dimensioner. Majoriteten av det du har är 22mm som förvisso kan bockas men inte enkelt/snabbt, du har lite 15mm som är bockbart men även lite 28mm som ingen normalt funtad rörmokare bockar hos kund. Ser en handfull ställen där bocknyckeln kunnat spara någon hundring i material men där tiden istället runnit iväg.

En presskoppling för 60pix som monteras på någon minut med perfekt passform är mao ofta kostnadseffektiv med tanke på att den lätt kan spara in motsvarande kostnad på arbetstiden rätt snabbt.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
L lodin92 skrev:
Kan verkligen det vara så? Kan dem inte böja fortare än att det blir billigare än presskopplingarna? Bekvämt förstår jag och förtjänst på material kanske gör det lönsamt trots allt. Borde inte ta många minuter för en van att böja en krök?
Förutom allt annat som nämnts i tråden så är det också jäkligt smidigt att ha kopplingar för du kan bygga upp det på plats och slippa få överraskningar när du ska ha in det där långa krokiga röret. Speciellt lite mer komplicerade rördragningar, med många rör, blir väsentligt enklare med presskopplingar. Det blir bättre slutresultat helt enkelt, för du behöver bara tänka LEGO-bitar och få dit verktyget - enklare att bygga i tanken och sedan exekvera.
 
L lodin92 skrev:
En nyfiken fråga, äger inte en rörkrökare bockningsverktyg idag?

Inte bockar någon 22 rör iaf!
 
L lodin92 skrev:
En nyfiken fråga, äger inte en rörkrökare bockningsverktyg idag?
Jodå men det går fortare med pressvinklar och skarvar.
 
Att det går fortare vad jag med övertygad om. Tänkte bara som Nino sa att man lär sig se hur man ska göra även de krångliga rörbitarna med flera böjar. Men presskopplingar är som ni säger sjukt smidigt så förstår om man väljer det istället.
 
Hej!

min uppfattning är att den fakturan ser bra ut!

exempelvis anlitade jag en granne för 3 år sedan som är rörkrökare.
Han tog då 550:- + moms.
275:- för servicebil även att han hade 60 meter till mig. och han fakturerar varje påbörjad timme.
på din faktura tycks dom ta betalt varje 1/2 timme vilket jag anser är mer korrekt.

Med vänlig hälsning,
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig
  • Laddar…
Ser billigt och bra ut. Den tim pengen måste vara flera år gammal!
 
T TokOve skrev:
Ser billigt och bra ut. Den tim pengen måste vara flera år gammal!
Den ät ex moms.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.