Hej.

En snabb fråga. Jag bor i villa med kommunalt vatten. tänkte byta ut toalettoch handfat i ett badrum i källaren och blev lite osäker på hur man bäst stänger av vattnet.

Har två avstängningsventiler vid vattenmätaren, en före och en efter vattenmätaren. Spelar det någon roll vilken man använder för att stänga av inkommande vatten eller skall man strypa bägge?

Bör man stänga av värmepumpen innan? Har bergvärmen om det nu spelar någon roll för vattentillförseln ;)

Nått annat att tänka på som NooB? Har faktiskt bytt blandare en gång i huset men kommer inte ihåg om jag stängde av vattnet på nått speciellt sätt :D

Mvh/Mattias
 
Det brukar (ska väl egentligen) sitta en avstängningsventil vid handfat och toalett. Gör det inte det kan du stänga av på vilken sida som, men passa på att vrida på båda, när det inte kan spruta åt fanders för att lossa på kalkavlagringar.

Inte för att jag kan något om bergvärmepumpar men det låter vettigt att slå av den, skulle det råka komma luft i systemet så blir det strul.
 
  • Gilla
mathor
  • Laddar…
H Huzzbutt skrev:
Det brukar (ska väl egentligen) sitta en avstängningsventil vid handfat och toalett. Gör det inte det kan du stänga av på vilken sida som, men passa på att vrida på båda, när det inte kan spruta åt fanders för att lossa på kalkavlagringar.

Inte för att jag kan något om bergvärmepumpar men det låter vettigt att slå av den, skulle det råka komma luft i systemet så blir det strul.
Tack för svar!! Precis, tyvärr så gör det inte det så skall sätta dit Ballofixer nu när jag byter ut prylarna så får stänga av vattnet för hela kåken :(
 
Ganska säker på att du ska strypa den på din sida mätaren, mätaren ska inte gå torr om det är en ny som kan larma så minimum på din sida om du även drar den andra bör inte ha någon betydelse.
 
  • Gilla
mathor
  • Laddar…
Värmepumpen behöver du inte stänga av, när kallvattentrycket försvinner stannar varmvattnet kvar i beredaren (normalt trycks varmvattnet ut av påfyllande kallvattnet när du öppnar varmvattenkranen).
Annars sitter det säkert en kran på pumpen för utgående tappvarmvatten.

Vattnet i värmesystemet (golv eller element) har ingen kontakt med färskvatten (utom när man fyller på).
 
  • Gilla
mathor
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Ganska säker på att du ska strypa den på din sida mätaren, mätaren ska inte gå torr om det är en ny som kan larma så minimum på din sida om du även drar den andra bör inte ha någon betydelse.
Tack för svaret. Osäker på hur ny den är, skall spana om det sitter någon plombering med datum sen
 
D Dilato skrev:
Värmepumpen behöver du inte stänga av, när kallvattentrycket försvinner stannar varmvattnet kvar i beredaren (normalt trycks varmvattnet ut av påfyllande kallvattnet när du öppnar varmvattenkranen).

Vattnet i värmesystemet (golv eller element) har ingen kontakt med färskvatten (utom när man fyller på).
Tack för bra svar, precis vad jag behövde veta !
 
W
Du behöver inte stänga av värmepumpen.

Stäng alltid ventilen efter vattenmätaren i första hand för då har du en reserv om något händer.
 
  • Gilla
vvsavlopp och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla bra svar. Bästa forumet för man får alltid snabbt och bra svar. Uppskattas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.