Vi är ska bygga nytt hus och kommer då dra in fiber till huset. Anslutningspunkten ligger precis intill vår tomtgräns och kommer alltså bara dras på vår egen mark. Ordförande i fiberföreningen vill dock ändå att vi ska skriva på ett markupplåtelseavtal vilket ger föreningen rätt till marken där kabeln ligger (ca 100m).
Min förståelse är att dessa avtal främst är riktade till fall där kabeln ska gå genom någons mark för att fortsätta eller kopplas på hos en granne. Vårt hus ligger helt avskilt på en stor tomt, det kommer alltså inte byggas mer i närheten.
Stämmer det verkligen att vi behöver skriva på avtalet?
 
Märkligt, när jag fick fiber i Göteborg (Telia Öppen Fiber) grävde dom bara ner den under min grusuppfart, inget snack om avtal.
Jag skulle inte skriva på något avtal som ger någon annan tillgång till min mark om det inte är specifikt för reparation av fibern och påkallat av dig.
 
Hur har andra grannar gjort, har dom skrivit identiska avtal?
 
Är det verkligen på "tomtmark" som det är 100 meter dragning, utan fastigheten?
Om avtalen ska ligga till grund för ledningsrätt vill nog Lantmäteriet att det är markavtal om man söker ledningsrätt fram till tomtgränsen vilket inte behöver vara fastighetsgränsen.
 
Det kan vara utifrån en så stor fastighet att dess användande skulle kunna förändrad i framtiden, avstyckning, etc.
Det är då vanligt att de större operatörerna begär ett avtal, som även är godkänt att söka ledningsrätt med.
Begreppet "tomtgräns" blir luddigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.