Bor på Gotland, mycket kalk i torr jord. Mossrev precis "gräss"-mattan som stått helt orörd i ~10 år. Bland de sista kvarvarande stackars grässtuffsarna hittade jag denna träiga växt. Den skjuter fram precis *överallt* i trädgården.

Vad kan det vara för planta? Kommer den sabotera mina försök att dressa- och så nytt gräss?


Närbild av en torr jord med kala, träiga växter och gles gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träig växt som skjuter upp genom torr jord med sparsamt gräs, möjlig trädgårdsinvasor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bump. Någon som har en aning om vad det kan vara som växer i vårt trädgård?
 
:thinking: kan det helt enkelt vara murgröna?

Ett otyg att hålla på plats - om den trivs.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Vi har en hel del murgröna längs tomtgränsen så det är absolut en teori. Ser de ut så här när de är små och bladlösa? (försöker bildgoogla men har ingen tur. :p)
 
Jämför stammarna på de längs tomtgränsen. Jag har medvetet inte murgröna i min "nya" trädgård just för att den trivs mycket bra i min trakt. Då är det bara grävning som gäller ;).

Hacka en linje ca 20 cm djup längs tomtgränsen - det kan vara utlöpare därifrån.
 
Yonna har rätt, det är juvenila (unga) blad på murgröna, de har en annan form än äldre blad.
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
Bor på Gotland, mycket kalk i torr jord. Mossrev precis "gräss"-mattan som stått helt orörd i ~10 år. Bland de sista kvarvarande stackars grässtuffsarna hittade jag denna träiga växt. Den skjuter fram precis *överallt* i trädgården.

Vad kan det vara för planta? Kommer den sabotera mina försök att dressa- och så nytt gräss?


[bild]

[bild]
Det kan vara slånbär. Försök att dra upp dem alt. gräv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.